000 of de Heilige drie-Nulheid

.

Vraag me af hoe het komt dat ik in perioden geneigd ben de zwarte kant van het bestaan veel aandacht te geven. Twee weken terug had ik op een nacht opeens de ingeving te gaan kijken naar filmpjes waarin het dier de mens te grazen neemt. Ik zag het filmpje waarop te zien is hoe Crocodile Hunter Steve Irwin, door een pijlstaartrog een fatale steek toegediend kreeg. Of het filmpje authentiek is weet ik niet. Er kwamen al surfend haaien langs die armen en benen afbeten en ik zag een orka die zijn trainer meermalen naar de diepte van het bassin trok wat de man ternauwernood wist te overleven. En nog veel meer. Waarom keek ik hier naar? Ik had het idee dat de zwartheid van het moderne nieuws, de onthoofdingen in Syrië op film gezet, me het gevoel gaven dat dit deel van het leven niet ontkend kan worden. Vroeg me af of ik zo een filmpje van een onthoofding zou durven kijken, en ook wat de zin daarvan is. En afgelopen nacht zat ik in de hoek van conspiracytheorieën te surfen om veel te horen over de Illuminati en the New World Order. Vanmorgen meende ik opeens te weten waarom ik dit allemaal keek: om goed doordrongen te worden van de wijzen waarop staten en machthebbers de wereld naar hun gretige handen willen zetten en dat mij verder verdiepen in hun demonische waanzinnige praktijken alleen maar zonde van de tijd is als Vrede onmiddellijk gerealiseerd kan worden. Ja, ik verkeer in perioden in het duister om het Licht achter het dualisme van goed en kwaad diepgaander te realiseren. En uitvergroot terug gespiegeld te krijgen waarin ik die waanzin zelf als verleiding beleef. Het motiveert me nog sterker mijn neigingen te leren negeren voor zover ze de boevenbende bedienen; dan voel ik krachtiger de noodzaak in alle levensmomenten allereerst vrede met huidig beleven te realiseren, zonder de pleisters van slijters en verkopers van rook.

Tis nieuwjaarsdag, de derde dag dat ik wijn drink. De traditie om voor de jaarwisseling slechte gewoonten te lossen leek me zelf een slechte gewoonte dus ik dacht: doe ik wel een dag later haha, de punkers zien er ook allemaal hetzelfde uit. Dit wordt mijn laatste weblogbericht hier, dan is de ruimte ( 3072 MB ) hier ongeveer wel verbruikt. Het nieuwe weblog, dat ik nog creëren moet, hou ik het liefst geheel alcoholloos. Ik heb onnoemelijk veel over verslaving geschreven maar wat heeft dat voor zin als ik niet het juk van de junk zelf resoluut afgooi? Ik heb twee keer eerder zowel de alcohol als de rookwaar tegelijk gestopt. De eerste keer was met een mooie jonge slanke vrouw die zeer eenvoudig leefde en hier drie etmalen verkeerde. Toen ze vertrokken was dronk en rookte ik weer. Tweede maal vond ik dat ik dat ook alleen moest kunnen. Ik was drie dagen onderweg toen hier een vrouw introk; zij bleef hier een maand of twee; zo een zeven weken liet ik de alcohol en rookwaren met rust. Toen wat sigaartjes, moest kunnen. Een flesje wijn van 200 cl, ach waarom ook niet? Niet-drinken is toch ook maar een concept dacht de non-dualistische zuiplap. Dat was ze met me eens. En dan is een grote fles voordeliger. En zo van kwaad tot erger natuurlijk.

Deze derde keer zal ik het geheel op eigen kracht doen, zonder de vreugde van een mooie lieve vrouw bij me in huis. Een Merlot uit Chili, Lucky Strikes uit de VS, voelt met een beetje fantasie als het laatste avondmaal, dan zal de junk worden gekruisigd. Maar zo zwaarbeladen wil ik het niet stellen want ik weet nu al dat het me alleen maar goed zal doen. De week voor kerst, waarin ik ongeveer niet dronk, was een topweek vergeleken bij de afgelopen drie dagen waar ik me de wijn wel, voor de ´gezelligheid´, heb toegestaan. En wat levert het op? In plaats van vrede te voelen ga ik filmpjes van haaien en boeven kijken!

Waarom zou deze 1000 en eerste poging van mij wel slagen, in tegenstelling tot alle vorige? Tja, das moeilijk te zeggen; het bewijs kan alleen in de praktijk geleverd worden. Ik voel overtuiging vanuit het besef dat ik niet in de war ben over de oplossing; ik vraag me niet meer af hoe dit nu moet. Mij ontbreekt niet het inzicht om de verslavingen achter te laten, bij onlustgevoelens ben ik dit inzicht niet altijd trouw en dan spreken we van een terugval. Een terugval komt als het onbekende opdoemt; door de terugval zit ik weer veilig in het bekende, hoe rampzalig het daar gedurende mijn levensloop ook geworden is. Er is niks rampzaligs aan! Alles dient mij iedere dag. Hierin zie ik mijn weerstand tegen de werkelijkheid terug. Mijn vergissing.

Ik heb de laatste twee dagen walging gevoeld, walging als ik de arrogantie waarmee ik opereren kan terug zag in flashbacks. Het wordt nogal zichtbaar als ik teveel wijn drink en wellicht is dat een van de redenen geweest steeds zo grensoverschrijdend te zuipen. Het out of the box denken komt er mee los, wat zowel creatieve hoogstandjes als grote ongelukken teweeg kan brengen. Iemand die wat gedronken heeft gaat zichzelf al snel overschatten en overschreeuwen. Dit wil ik niet meer. Het brengt me schaamte; de voordelen van drinken vallen daarbij in het niet.

Mijn levenspad ging altijd langs voorbeelden en houvasten; tis een vreemde situatie als die houvasten op die wijze niet meer kunnen bestaan. Psychose ligt dan voor de hand lijkt me, tenminste, als je je gedachten nog gelooft. Ik heb vaak psychotische schizoïde toestanden meegemaakt na inname van zekere middelen; daarbij was beslissend dat ik de getuige van al die waanzin was en niks ervan geloofde. Een psychonaut daagt graag zijn eigen overtuigingen uit; als de wereld niet zo diep als jij wilt gaan worden de middelen al gauw aantrekkelijk. Het kan zonder die middelen; kan het ook zonder voorbeelden? Ja, dat kan. Tis de bereidheid alle traditie tussen de oren te laten vallen en geheel te vertrouwen op de ziende natuur zoals die je altijd al gegeven is.

In feite kun je stoppen met verslaving niet doen natuurlijk; het klinkt ook maf, ik weet het. Ik heb dan ook het gevoel dat mijn woorden niet waar zijn, maar een diepere waarheid willen omkleden om er de lezer iets van te laten voelen, via deze mantelzorg. Als ik me voorstel dat de Messias weer ergens geboren wordt, voor zover dat al niet de hele tijd overal al het geval is!, dan zie ik dat ie het hele scala van menselijke absurditeiten te verhapstukken krijgt en dat is al een kruisiging op zich! Als ik het op een zuipen zet dan geef ik mijn kruis aan anderen en verlies ik mijn oprechtheid. Want wat is het kruis? Het kruis is een ieders huidige conditie: doorstaan we die of gaan we op de vlucht? Doorsta ik deze of ga ik op de vlucht naar de virtuele wereld van het internet, om maar iets te noemen? Gedeelde psychose lijkt net normaal maar tis natuurlijk helemaal geschift.

¨Nothing either good or bad, but thinking makes is so.¨ Dit is van Shakespeare, meer hoeft een mens niet te weten. Alle beelden zijn voorbeelden; niemand kan een beeld zijn. Shakespeare spiegelt mij in deze gouden zin terug dat mijn intentie de wereld maakt, niet de toevallig oprijzende gedachten. Altijd als ik iets ´slecht´ in iemand vond, daar na wijn een extra groot punt van maakte, bleek me de volgende morgen altijd weer dat ik had zitten te projecteren. Ik weet al 40 jaar dat dit zo gaat na een drankje. Vier decennia lang eigenwijs.

De vraag of vrije wil wel of niet bestaat is in mijn ogen nu eenvoudig een onjuiste vraag. De tegenstelling die in de vraag vervat zit bestaat niet werkelijk. Met het denken kom je er nooit uit omdat het denken de vraagstelling zonder antwoord maakt! Het denken is hermetisch, in de werkelijkheid vol zoekers vervat; nooit andersom. Er is geen vrije wil want ik ben hier onvrijwillig, en ja, er is wel vrije wil want ik ben welwillig met de feiten. Tis geen denken meer; tis overgegaan in evidentie.

De persoon die verlicht wil worden meent dat ie zijn of haar ego moet doden, en dat is een geschifte situatie. Bij die gedachte voel ik kramp en misselijkheid, de werkelijkheid is veel aardiger dan die krappe visie. Ego is al God. Als het ego tijdelijk is is ie maar tijdelijk maar zonder ego is er geen wereld mogelijk dus kappen met die geschifte oproepen het ego los te laten! Zet maar op je Schoot.

Ik zat laatst in de bus mijn oprechtheid te beproeven door me af te vragen, nadat ik waarheid meende te beseffen: ben je hier zo zeker van dat je je hand ervoor in het vuur steekt? Ja. Ja, op dat moment 100%. Daarna is het weer herinnering die zich vermenigvuldigt in ´gezien hebben´ als afgesloten vogels in een volière. Ik hoef het eindantwoord niet te weten, ik weet dat mijn vraagstelling de Bron van alles in en als Liefde beschermt. Voor iedereen om te zien.

Vaker is mij voorgesteld openbaar voor anderen te spreken. Ik heb er altijd problemen mee gehad omdat ik van alles mankeer. Nu ik de Katholieke biechtbank voor internet heb ingeruild en de Illuminati alles van me mogen weten omdat er niets is dat ze niet al van me hebben, feliciteer ik alle oplichters en boeven dat ze ook nog wat van dit Hart meenemen. Een goede vriendin, die mensen ontvangt voor gesprek over lijden in hun leven, is enthousiast dat ik er eens bij kom zitten, niet in publiek maar naast haar. Ik ken haar nog maar net en heb ja gezegd; daarna gingen pas alle toeters en bellen in mijn hoofd af want wat verbeeld ik me wel? Ja, niks, dat is ´m nou juist! Alle verbeelding komt ongevraagd; wie ben ik om mijn rol daar in te verbeelden? Ik krijg van dit soort constateringen een hinniklach als een paard dat opstaat en zijn voorpoten in de hemel gooit. Tis nooit anders geweest. Ik plaats hier onbewerkte foto´s van die onbestemde dag uit het jaar dat alweer voorbij is. Geen dag zal zijn bestemming vinden, de bestemming ben je hoe je iets ook wendt of keert Altijd Al.

Na de foto´s een liedje dat me doet huilen, van een man die ik graag eens had ontmoet; wees onvoorwaardelijk Gelukkig met je Hart!

.

DSCN1705DSCN1707

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in audio, fotografie, proza en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op 000 of de Heilige drie-Nulheid

  1. Joost Lips zegt:

    Apiedapie, Hartelijk nieuwjaar; fijn dat je me las.

Geef een reactie

