Ooit de dood op bezoek gehad?

.

Als kind droomde ik ervan een heel klein tv’tje te hebben welke ik overal mee naar toe kon nemen. Op school vertelde de meester dat we in de toekomst telefoons met beeld zouden hebben, zodat we elkaar zouden kunnen zien. Dat was de tijd van de zwart-wit tv die het regelmatig begaf waarop huisbezoek van de tv-verkoper, tevens reparateur, nodig was. Hij werd zo een bekende bij ons thuis die altijd een bakkie koffie meedronk. Goede oude tijd. Kon toen niet voorzien hoe snel de ontwikkelingen zouden gaan; het kleine tv’tje dat ik droomde heeft nu als telefoon de wereld overgenomen. En ik wil ´m nu niet meer, ben in het bezit van een eenvoudig Samsung mobieltje van €14.95.

Het moderne leven van computers, internet en sociale media, lijkt een vorm van vervreemding in de hand te werken: van de vriendschappen op Facebook zou je in het werkelijke leven wellicht slechts 5%, ik noem maar wat, werkelijk willen onderhouden. Als ik met het openbaar vervoer reis zie ik dat heel veel mensen niet in de trein maar in hun smartphones, laptops en tablets zitten. Dat lijkt inderdaad op vervreemding van de werkelijkheid. Relativerend in dit verband vond ik een zwart-witfoto van vroeger waarop vele mannen met hoed in een bus te zien zijn, allen met een opengeslagen krant. Die zaten ook al niet meer in de bus.

10882213_10203460095279039_1734391364535331681_n

( Afbeelding van het internet geplukt; artiest onbekend )

Mij is onlangs aangeraden de film Her eens te gaan zien. In deze film wordt de hoofdrolspeler verliefd op een besturingssysteem, een vrouwelijke stem die waar hij ook maar gaat met hem communiceren kan. Hij voelt zich altijd begrepen door haar en wordt verliefd op een vrouw zonder lichaam. Hij communiceert, welbewust, met iemand die niet bestaat. Verliefd op the Operating System ( OS ). Voor mij kwam hieruit sterk naar voren dat internet inderdaad een provider is van digitale codes die zich vertalen in woorden, beelden en geluid, maar waar de echte mens aan ontbreekt. We leven zo met afgeleiden van de echte mens. We zien niet het schilderij van van Gogh, maar nemen genoegen met de pixels van het platte scherm. We schudden iemand niet glimlachend de hand op verjaardagen maar sturen bloemen die van enen en nullen zijn gemaakt met een smiley erbij. Doet me denken aan het verschijnsel in America, waar je de overledene bij een drive-in kan bezoeken: de kist zie je op een display, daarnaast ligt het boek waarin je kan schrijven dat je geweest bent, en zonder je auto uit gekomen te zijn rij je dan weer het leven in.

In feite is de lichaamgeest ook een OS. Het verschil tussen een computer en een mens is dat een mens kan voelen, ervaren, beseffen dat ie bestaat. Maar als de mens dit besef niet wakker heeft is ie slapende en manipuleerbaar voor wie zijn conditionele toestand goed leest. Iedere communicatie kan dan gezien worden als de bedoeling iemand te beïnvloeden. Dit gaat over macht. Door je geconditioneerde aspecten als ´jezelf´ te aanvaarden ben je overgeleverd aan alle invloeden om je heen en zul je de condities van het bestaan vanuit angst ervaren. Goedkeuring en afkeuring bepalen zo je denken, je hele leven, zelfs als er niemand achter je broek aan zit. Zo ben je een gesloten systeem geworden die ´loyaal´ is aan wie ook maar aan je marionettentouwtjes willen trekken.

Nisargadatta Maharaj, een van de belangrijkste leraren uit mijn leven, was er volstrekt duidelijk over dat de geest en zijn bewegingen buiten ieders controle ligt, maar niemand is verplicht zich met de geest ( OS ) te identificeren. Of je nu een eeuw geleden leefde of in dit digitale supersnelle tijdperk; deze waarheid geldt altijd. Als de inhoud van bewustzijn werkelijk voorschrijvend was, dan was ik als slaaf geboren en moest ik als slaaf sterven. Het zelfbewustzijn is in eerste instantie een vergissing van afscheiding en afhankelijkheid, maar diep doorzien is het de glorie van het besef te bestaan zonder aan condities gebonden te zijn.

Ik ken slechts twee modi: of ik ben ongebonden en waar er een gedachte opkomt de waarnemer van de suggestie; of ik geloof een gedachte en help mijn en ook uw leven naar de klote. Het eerste heet vrij en in vorm opbouwend, het tweede is onvrij en destructief. Ik bezit beide opties en kan ze feitelijk niet meer uit elkaar houden. Ze hebben zich in mij verenigd en zitten gebroederlijk op mijn schoot. De hemel en de hel zijn nu vriendjes. Ik heb er geen sodemieter mee te maken; ze wilden het zelf zo. Ik ben deze oude tegenstanders dankbaar dat ze me tonen in welk gevecht ik nooit hoef te wezen. Welk gevecht dan ook.

Taal zelf is een OS. Taal kent zijn eigen wetten en als je je niet naar die wetten gedraagt krijg je mooi een onvoldoende. Wat een lulkoek van dat onderwijs! Ik snap mensen altijd, al stotteren ze de hele nacht door! Het idee van mensen die beter willen worden is het idee dat ze niet al goed zijn. Dit soort mensen zaaien verderf, ik zal de beruchte voorbeelden uit onze gemeenschappelijk historie niet noemen want wou het oudejaarsavond wel een beetje gezellig houden. Kernpunt voor mij is: als je een bloedhekel aan jezelf hebt gaat niemand dat voor je oplossen en is je boosheid hierover explosief geworden ten koste van anderen. Mensen schadeloos houden is het hoogste goed.

Zie de OS, overal. Nee, dit is geen conspiracy theory; je gaat jezelf toch niet verdenken? Je bent voortaan gewoon aardig voor een ieder die, net als jij, met het juk OS geboren is. Dan kijken we er nu eens gezamenlijk doorheen, want in mijn eentje is best wel ongezellig. Die laatste lach die niemand hoorde! Dankbaarheid bepaalt dit Zijn, thuis, als de dood bij zichzelf op bezoek.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in kunst, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

