Maatje Lief!

.

1.

Ma, mij wel genadig,
dank dat U mij hoort,
mijn gebeden verhoort!

U gaf me geen verlichting als vuurwerk,
putte me niet uit met extase na extase,
nee, veel beter: U heeft conflict
uit mij weggenomen!

Iedere stap die ik nu maak
Uw stap!

Of zit ik weer eens te overdrijven!

2.

Tis een heerlijk ondervinden,
als ik mijzelf een koffie bereid,
dat ik geniet van U aan mijn zijde
-als tik ik U zo even op een bil!-
zodat ik een ex-vriendin niet mis.

Tis een bijzondere verrukking
als de man in het jongetje ontwaakt,
zich zuiverend aan Uw stille weldaad,
voor alle vervulling al vervuld,
ter lering voor de nieuwe dag.

3.

Ha ha, ja Ma, ik wil zo graag!
Geduld is een schone zaak; ik weet het
maar zie ik U in schoonste gedaantes
over de straten van het leven gaan
dan vergeet ik dit nog wel eens.

Tis de onthouding hè Moeder,
er begint me nu iets te dagen.
Tis de verwachting, het groeien naar,
en tegelijk overal van afblijven.
Opdat het verlangen rijpt,
de vervulling waard wordt.
Ik hoef Uw wegen niet te snappen.

4.

Zo krabde Uw Leegte vannacht
barmhartig alle labels af van
wat ik in ´mijn lijf´ meende te voelen,
zo de gespannen knopen overspoelend
met Uw Warme Gloed niet-weten,
zo tot fysiek gewaarzijn ontwikkelend
in het vrije beleven zonder namen.

5.

Uw schering en inslag
weefde mij alle dromen kenbaar
en nergens kon ik U vinden!

En achter al mijn roepen
stond U al!

Zie nu ieder zoeken vallen
en vertrouw erop dat ik niks weet.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in poëzie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

