Het onmiddellijke versus plannetjes

Shine You Crazy Diamond! (15)

.

Vorige nacht kwam ik twee treffende citaten van Nisargadatta Maharaj tegen, die me aanspraken als vanuit een spiegel. Dat hebben wijze woorden in zich: de kwaliteit om dat in me wakker te roepen wat ik nog in de schaduw laat liggen. Toont me al dat uitstellen, nu bijvoorbeeld weer dat stoppen met roken. Nisargadatta rookte als een ketter, ik weet het, maar hem daarin als voorbeeld nemen zou dwaas zijn. Het citaat dat hier volgt spreekt mijnheertje Procrastinatie in mij aan.

.

1

.

Een uitspraak als deze klieft genadeloos door alle pretentieuze weetjes over de vrije wil of het ontbreken daarvan heen wat mij betreft; woorden in de roos. Helderheid, die het gevolg van overgave is, stelt niet uit maar kent onmiddellijke actie op een gegeven situatie. Dit komt ook mooi naar voren in volgend citaat.

.

2

.

Het onmiddellijke handelen kent een kracht en vertrouwen waar het denken niet aan kan tippen, nooit! Tijdens wandelingen vind ik het prettig steeds uit het denken te vallen, als ik schilder gaat dit onderzoek ook soepel, maar tussen muren maakt spontane actie makkelijker plaats voor mentaal overwegen, waarin plannetjes tot levensverbetering ontstaan. Waarom die omweg als ik ook direct kan handelen? Tis verslaving aan zoeken zelf lijkt het wel, om wat er altijd al voor ligt maar niet voorgoed te vinden. Of beter gezegd: om vooral niet erdoor getroffen en verslonden te worden. Dat had ik twee nachten terug enorm sterk toen ik de aandacht op zichzelf richtte en me af en toe kapot schrok, als door de dood getroffen.

Afgelopen nacht had ik het plannetje sneeuw, die echter hier niet bleef liggen, te gaan fotograferen. Een plannetje is prima als de afgelasting geen pijn doet. Het deed geen pijn, ik had wel de voorpret zoals afgespiegeld in mijn vorig blog. Vandaag was het nat, nat, nat; de voorpret was sneeuwwit.

Ander voorbeeld: roken. Mijn plan is om te stoppen, de onmiddellijkheid ziet nu of er werkelijk behoefte aan een sigaret is of dat ie uit gewoonte wordt opgestoken. Door dit zien hoeft de peuk dan in veel gevallen, waarin echte trek niet aanwezig blijkt, niet meer opgestoken te worden. Zo ben je echter wel de hele dag met je peuken bezig; het lijkt mij eenvoudiger de hele gewoonte in een keer te tackelen, gelijk dat met drank ook het beste werkt. Dan treedt er iets in werking dat ik, als ik het me goed herinner, aan G.I. Gurdjieff heb ontleend: gebruik iedere keer dat er trek in een peuk ontstaat als een alarmbel, een wake-up call om de staat die aan die behoeftigheid vooraf gaat weer te realiseren. Dit in acht nemend zal ik vanavond de laatste peuk roken; wat van de tabak over is gooi ik in de wind.

Ik zie dus eigenlijk twee benaderingen. De eerste is er eenvoudig alert op of er echte trek in de peuk bestaat of niet en rookt iedere sigaret geheel bewust om dan, is de verwachting, te zien dat het roken af neemt. De tweede stopt acuut met roken en dwingt de geest de nieuwe omstandigheid te adapteren zonder omzien of spijt. Er wordt gezegd dat je er een sterke wil voor nodig hebt maar volgens mij, ―het eerste citaat van Nisargadatta ondersteunt deze zienswijze―, gaat het er om dat je overtuiging geheel rond is. Een overtuiging tegen roken is daarbij nooit zo krachtig en volledig als een overtuiging die geheel vóór natuurlijkheid gaat. Dus het gaat er om goed te zien, niet allereerst wat ik niet wil, maar voor alles wat ik wel wil.

Als een dwaas heb ik al zolang geleefd en ik wil graag nog wel even mee. Dat is een plannetje die niet uit hoeft te komen maar de voorpret geeft me energie en de juiste geestelijke gerichtheid om met een glimlach door het leven te gaan. Geen filosofie over vrije wil meer van node; ieder moment kan het Hart gekozen worden, dan kan geen handeling meer zondig zijn.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

