Half leeg bestaat niet Ma!

.

Och Lieve Moeder!

Hoe merkwaardig: derde nacht droog,
vind ik een halve fles wijn in de kast!
Smaakt nog prima, waarop ik lach.
Is dit Uw Volgende Streek met mij?

Terugval? Nee, dit wil zo zijn.
De junk die tegen verslaving vocht
werd toegelachen, gekalmeerd,
door wat al van de drank af is.

De junk dacht de fles half leeg altijd,
ik vond er zojuist een nog half gevuld!
Kadootje en eyeopener O Genadige kerst,
Joost proost nog eens, onverhuld!

En als ik dan straks het matras bezoek,
trek ik met de kleren al mijn rollen uit
om te zinken in Uw Stille Duister,
Bron en Luister waaruit U alles vermag.

Gesmeekt heb ik U, van alles gevraagd,
alles is opeens simpel en vredig vandaag!
Vandaag draagt geen kalender meer mee,
gaat niet met denken maar dichter in zee.

Haha Ma, U houdt wel van een rijmpje!
Ben zo Blij!

Moest ik U tekenen: ik zou het niet weten
en toch teken ik U al de hele tijd.
U draait me loer op loer, lieflijk;
laat me strakke regelmaat verlaten.

Vroeger zei ik het tegen vriendinnetjes,
als U me toestaat zeg ik het nu tegen U:
¨wist U eigenlijk wel dat nog nooit iemand
zoveel van U gehouden heeft als ik?¨

Dan weet U het nu; werd hoog tijd!
Zo naar bed ja; ik hoorde U al roepen.
Moet ik voortaan altijd vroeg slapen
of mag ik nu immer opblijven?

Ik hou van U Moeder,
vergeet dat nooit!

Moeder, U draagt alles en toen ik niet hoorde
verdeelde ik de wereld net als iedereen,
dus wat kan ik doen?
Goed idee, rijmschema per direct lossen
en als ik een leuke klankherhaling mogelijk zie
frommel ik die er wel ergens tussen
om U te behagen, bijna
zonder dat U het merkt.

Ik wil U nooit meer vergeten
en het nooit meer beter weten;
laat mijn leven maar bewijzen
dat ik U gevonden heb.
Ik zie U nergens dan overal,
net als iedereen.

Laat ik het U niet uitleggen
met mijn bekende kletspraat;
mijn tong liefst geheel de Uwe.

Joost

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in De Grote Moeder, poëzie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Half leeg bestaat niet Ma!

  1. Heeeeeele goeie middag JOOST……je verrast mij telkens weer, wat een indrukwekkend gedicht, zo prachtig geschreven…….zo herkenbaar en voelbaar. Dank je wel man……we blijven dankbaar en BLIJ, ja toch? BLIJE groet van AART.

  2. Joost Lips zegt:

    We blijven blij Aart! Zag laatst een filmpje van een opa die met zijn kleinkinderen aan het swingen was; hij zat achter het klavier! Gaaf man!

Geef een reactie

