Geheel vrijuit

.

Een gezegende wandeling in de vooravond. Voor die tijd, bij de koffie, vele parels gevonden in de e-mails die ik van Philip Renard heb mogen ontvangen deze maand. Ik herlas ze allemaal en vond meer parels dan de eerste keer, of eigenlijk een Diamant! En die ging op mijn wandeling mee. En ook de mp3-speler weer eens met daarop opnamen van Wolter Keers die nieuw voor me zijn. Veel in de lach geschoten op straat; moet een fraai gezicht zijn geweest. Eerst de bus naar het station genomen en rustig weer naar huis gewandeld. Alles zo licht; de geest te ruste. Wandelen is een dynamische meditatie; de saaiheid van zitten ontbreekt en toch kun je de innerlijke stilte bewaren. Dat ging wonderwel vanavond; een Gezegende kerst indeed!

Joost LipsWil graag de Grote Moeder gedichten verzamelen en uitbrengen. Met op de kaft Lajja Gauri, zoals ik die aardig wat jaren terug tekende met krijt. De gedichten waar ik op doel raken vele lezers sterk is mij opgevallen en ik heb ze ook altijd nog lief. Onlangs had een vriend van mij er wat van van mijn weglog overgeschreven om voor te lezen op zijn zenclub. Hij wist niet dat ik de woorden had geschreven en zei dat ie erbij gehuild had. Maar ik had de woorden ook niet geschreven, zou Tukaram zeggen. Vanavond tijdens de wandeling voelde ik dat er nog verzen liggen te rijpen om straks stem te krijgen en de bundel compleet te maken.

Tis geweldig niet meer te drinken. Te weten, als ik in het hart geroerd ben en tranen ken, dat dit geen artificiële door gif opgewekte tranen zijn. Dan voel ik me gezegend en hoor ik me zeggen: ¨doe je goed Lips¨. Maar Lips doet juist niks, dat is het mooie!, dus ik schiet dan alweer in de lach. Alleen zijn met kerst is geen straf. Zonder drank is er niks eenzaam aan. De helderheid geniet van het zo betoverende, verrassende en vaak ook doldwaas spel van de geest. Hoe gestoord wat er opkomt ook is; mij deert het niet. Ik hoef er niet eens voor op te letten; het kan niet missen.

Ik keek naar de ramen van huizen en hoge flats, zag bij kerstbomen en vrolijke lichtslingers opeens weer dat kleine jongetje dat naar de voorkamer rende met broertjes en zusjes omdat we weer sterretjes gingen branden bij de kerststal met mos op het dak en eromheen, naast de prachtig uitgedoste boom. Ik liep anno 2014 door de straten van een Haarlemse betonwijk te ervaren hoe ik in Bennebroek, eind jaren zestig, door die kamer naar voren holde. Kon het voelen in mijn buik; tijd bestond niet. Traceerde een glimlach op mijn snuit en er was niets dat ik miste. Zag ook veel versierde huizen, vol kerstsymbolen binnen en in de tuin, waar deze eerste kerstavond gewoon de tv aan stond. Met zijn allen op de bank, maar ook vaak iemand alleen. Als ik de situaties al interpreteerde dan duurde het heel kort; wat heeft het voor zin eenzaamheid te projecteren als iemand alleen op een stoel voor een tv zit? Glimlach, iedere gedachte knapte weer zo makkelijk; ik ging geheel vrijuit.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza, tekening en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Geheel vrijuit

  1. Heeeeee grote kunstmakker……ik heb zojuist jouw twee laatste blogs gelezen……echt indrukwekkend hoe en wat jij (be)schrijft…..ok jouw worstelgang met drank en droog……een steeds terugkomend gevecht, hoe moeilijk is dit. maar……jouw ‘droge’ tekst/gedichten is dikwijls van een wonderbare schoonheid…….ik hoop echt dat mijn ‘bundel’ begin volgend jaar met jouw gedichten klaar is. Ik hou je op de hoogte natuurlijk. Mijn FB is nog steeds ‘gestoord’……
    JOOST, voor nu wens ik jou alle goed en voor gezondheid, dag in dag uit……in welk jaar dan ook! BLIJE vriendschapsgroet van AART.

  2. Joost Lips zegt:

    Niet drinken gaat goed nu Aart. De bundel, daar zie ik naar uit. Ga zelf ook een bundel samenstellen; ´De Grote Moeder´ zal het waarschijnlijk gaan heten. Hartgroet!

Geef een reactie

