Weblog naar de achtergrond

Kennemerduinen

.

Gisteren voor het eerst sinds weken het solitaire bestaan doorbroken middels een ontmoeting met een goede vriend. We hadden afgesproken om elf uur bij station Overveen waar we eerst koffie gebruikten om vervolgens naar de Kennemerduinen te wandelen en daar ongeveer drie uren te verblijven. De foto hierboven is daar jaren geleden gemaakt op een zonnige dag; gisteren was de dag echter grijs maar ook zacht en met hoegenaamd geen wind. Wandelen en kletsen over van alles. Rond half vier waren we wederom bij het stationnetje en leek het ons tijd voor rode wijn buiten op het terras. Klepperdeklep over liefde, wijsheid, erotiek en de lustige begeerten die onbeantwoord pijnlijk zijn. Het kwam niet in ons op om te eten; wel dreef de toenemende kilte ons naar binnen waar we aan de bar onze conversatie voort zetten. Rond half elf namen we afscheid en fietste ik richting huis waar ik, hoe ongebruikelijk voor mijn doen, meteen mijn bed in plofte en al snel in een diepe slaap verzeild raakte.

Werd om vijf uur wakker en bleef wat liggen dommelen. Droomde over twee korte gedichten; ik dacht dat die in de woonkamer op tafel lagen en dat ik ze de avond ervoor geschreven had. Stond om zes uur op om te constateren dat dit niet zo was. Jammer, want het waren in de droom heel beste poëmen! En ik herinnerde ze helaas ook niet meer. Enkele uren later werd ik verblijd met een strakblauwe lucht. Voelde me nog wel wat verdoofd. Delen van het geanimeerde gesprek van de vorige dag herhaalden zich in mijn brein. Dat was me wel weer een uitje geweest; ik was nog beduusd van de vele gesproken woorden. Besloot na negenen naar de binnenstad te wandelen, daar wat boodschappen te doen en de bus terug te nemen. Na thuiskomst nog altijd meer behoefte aan rust dan aan taal dus in plaats van mails te beantwoorden eerst wat aan verschillende schilderijen gewerkt, waarbij ik In the garden en Diptych Houses tot afronding heb gebracht.

Er gaat een zekere opwinding van uit dat ik veel oude doeken die me niet bevielen nu wel tot tevredenheid heb weten te schilderen. Dat geldt voor zeven werken die ik online heb gezet. Er resten ook nog zeven werken om op door te gaan; daarna zal ik voor het eerst sinds lange tijd een blanco doek kopen om nieuwe avonturen aan te gaan. Tis iedere keer weer spannend wat er op een werk gebeuren gaat, welke nieuwe mogelijkheden en perspectieven zich ontvouwen, frisse ideeën die daar weer uit voort spruiten.

Verwacht dat ik de komende tijd aanmerkelijk minder op dit weblog zal publiceren; misschien af en toe wat poëzie. De aandacht zal vooral gaan naar het manuscript en het schilderwerk. Zag vandaag op tv dat het atelier van dichter/schilder Lucebert minutieus is nagebouwd. Joost Zwagerman vertelde daarbij dat deze man die in Bergen vlak bij de zee woonde in veertig jaar die zee nooit gezien heeft! Altijd maar aan het werk in zijn atelier. Die toewijding inspireert mij; ik mag wel eens vergeten dat ik werkloos ben en nog steviger aan de gang gaan met mijn creatieve activiteiten. Zulk een vlijt zal ook helpen om de verleidingen wijngebruik en roken de kop in te drukken. Ja, verslaving is al decennia lang een terugkerend thema; ik ga het weer lossen. Na een terugval gebeurt het steeds sneller dat ik herstel; zit een veelbelovende curve in dit beeld. Geloof er werkelijk in dat ik tenslotte zonder die middeltjes een prima bestaan leef. De duisternis valt in, de laatste fles wijn gaat zo open. Dit is de vierde dag dat ik weer drink na 23 dagen niet drinken; morgen weer abstinentie. Heb er ook echt zin in; dat is prettig om te voelen. Tabak is bijna op; gaat ook weer van het dagelijks rantsoen af.

Toen spiritueel leraar Adi Da Samraj over verslaving sprak zei hij in tegen zijn leerlingen over hun verslavingen: geef ze allen aan mij als een bloem. Dat vond ik treffend gezegd. Niet een voor een verslavingen weg pulken maar ze allen in ene keer lossen. Doet ook recht aan het inzicht dat alle verslavingen ( alcohol, rook, erotiek, internet en aandacht zijn vijf belangrijke zuchten van mij ) in de kern samenkomen namelijk: verslaving aan het denken. Als ik het denken in de kiem weet te smoren heb ik al die begeerten in ene keer onschadelijk gemaakt. Ik beschouw dit als een prima mogelijkheid. Door de dagelijkse wandeling opnieuw in te voeren kan ik deze intentie extra kracht meegeven. En ook schilderen is een prima bezigheid om de verschillende energieën te stroomlijnen tot een gezonder bestaan.

Vond vandaag een leuke enveloppe in de brievenbus. Van de woningbouwvereniging. Ik heb teveel aan servicekosten betaald en krijg dat terug: €490,00. Dat geeft de financiële sanering een positief zetje maar in beperkte mate want in januari moet ik weer milieubelasting betalen en dat is ook altijd een flink bedrag. Tis wel handig als ik snel iemand vind die met mij kan bekijken of ik, zoals een brief van de belastingdienst veronderstelde, over 2013 nog recht heb op teruggave van een hoop centen. Prima moment nu om de verslavingen te lossen want financiële meevallers helpen op den duur niet als het uitgavepatroon de reguliere inkomsten blijft overstijgen.

Vanavond The Voice kijken en dan duik ik het matras op. Vroeg opstaan lukt de laatste tijd beter, daardoor slaap ik ook vroeger en maak ik alle beschikbare daglicht mee. Luiheid en inertie reken ik ook tot mijn verslavingen, maar die spelen veel minder een rol als ik niet drink en met projecten bezig ben die mijn hart hebben. Heb het gevoel dat mijn neus nu de goede kant op staat; de geestelijke rust keert langzaam maar zeker terug.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, proza, verslaving, vrijheid en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

