Wie gaat het ego doden?

.

Las afgelopen week op Facebook iemand die reageerde onder een qoute van Nisargadatta en stelde dat we de wereld niet projecteren, dat dat arrogant gesteld is, maar dat we onze reactie op de wereld projecteren. Ik heb daar een tijdje bij stil gedaan en dacht tenslotte: je kunt de wereld niet los zien van de waarnemer zonder een grens te projecteren die er eigenlijk niet is.

Maar eigenlijk doen al die filosofieën er op een gegeven moment, als ze hun werk gedaan hebben, niet meer toe. Dan komt het simpel neer op de zelfherinnering die zich niet door mentale inhouden mee laat slepen. Ik heb de laatste weken veel in ´t oog hoezeer ik mijn geluk laat bepalen door kleine voorwaartse projecties, pleziertjes die ik me in het vooruitzicht stel. Dit tekent de psychologie van een junk heel sterk, maar in de afkick van een en ander zie ik hoe diep vertakt dit mechanisme ook in heel veel meer ´gewone´ levensmomenten een rol speelt. Straks dat kopje koffie, vanavond die voetbalwedstrijd, morgen weer lekker knuffelen met de partner; de geest draagt steeds maar weer opties aan om het heden, dat zo dwangmatig over het hoofd wordt gezien, mee te versluieren. Het heden lijkt leeg voor de zoeker; het heden an sich boezemt daardoor angst in. Op dit gegeven ligt nu sterk mijn focus. Als ik onlust ervaar zie ik onmiddellijk of ik ergens voor weg wil kijken en zo ja, waarvoor. Tevens beschouw ik de gedachte die de frustratie brengen kwam om deze te ontmantelen, feitelijk, door niet in te grijpen. Nisargadatta heeft gezegd dat hij niet het pad van meditatie voorstelt maar in plaats van een pad en meditatie onmiddellijke herkenning voor staat. De natuurlijke staat is hier, kan niet elders gerealiseerd worden.

Ik lees vaak dat het ego gedood moet worden. Maar ik zie niet in hoe dat zou kunnen; wie gaat dat doen? Dat is bij voorbaat een spagaat waar je niet uit komt. Nee, het ego is een werkzame functie in het dagelijks leven waarmee we te dealen hebben. En als het uit de hand loopt tijdig excuses maken. Waar mogelijk, omdat je wakker genoeg bent, ga je die hele ego-straat niet in natuurlijk. Iedere gedachte heeft de potentie egoïstische ingezet te worden; het idee dat het ego in een keer lek geprikt kan worden komt niet overeen met de praktijk van alledag bij de meeste mensen. Vond in dit verband een aardige foto op het internet.

.

tumblr_n40uqarbR81tq7skho1_500

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in nisargadatta, non-dualisme, proza en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Wie gaat het ego doden?

  1. basstarter zegt:

    Tja ego, als er geen ik was, wat zou er dan zijn. Inderdaad niks. Dus dan toch maar uitkijken naar dat bakkie koffie. Ik heb tegenwoordig zoiets van “nou als ik deze kubieke meter lucht bezet hou en de ruimte waar mijn voeten op staan en dan ga ik ook geen sorry meer zeggen, fuck it dan maar”.

  2. Joost Lips zegt:

    Het lijf kent geen ego; het gaat om de mentaal ingenomen ruimte waar mensen bij elkaar over struikelen.

  3. basstarter zegt:

    voor mij woont mijn ziel in mijn lichaam en bezet zo ongeveer dezelfde ruimte. Als ze daar over struikelen, fijn voor hun dan. Ik doe redelijk mijn best om dat te voorkomen ook nog eens. Verder willen mensen verbazend weinig van mij en dat ze over mij wakker liggen geloof ik ook geen ene moer van met een uitzondering hier of daar. En daarom moet je het ego niet doden. Uiteindelijk is dat wat je hebt toch. En dat denk ik over een ander ook maar als ik me erger, dat dat het enige is waar hij het mee moet doen. Zijn ego of haar ego. Tot het lampie uitgaat.

  4. Joost Lips zegt:

    Natuurlijk is het ego niet wat je uiteindelijk hebt; tis er maar af en toe en dan is het verkrampt en onzeker wat ook uit jouw woorden blijkt. Het ego is een suggestie die je in gaat of niet. Tis prettig als dat niet meer hoeft.

  5. Anoniem zegt:

    Een illusie kan niemand doden wel leren doorzien het zogenaamde ego.

  6. Joost Lips zegt:

    Leo, illusie kan doden noch doorzien zal je begrijpen.

  7. Anoniem zegt:

    Zeker waar Joost mee eens ze bestaan alle bij, niet.

  8. Anoniem zegt:

    Absoluut.

Geef een reactie

