Vrede en begeren

.

Zette het journaal iets te laat aan. Het eerste wat ik hoorde was dat er na het bidden op de Tempelberg gevechten uitbraken. Ik dacht: ´waar bidt men dan eigenlijk voor?´ Of heb je in ieder mens een bidder en een soldaat die elkaar afwisselen? Op de MAVO leerde ik al over het Midden-Oosten conflict als een probleem dat moeilijk op te lossen is. Natuurlijk kun je op basis van nationalisme en religieuze zelfingenomenheid hier niets oplossen. Als wij elkaar niet allereerst als mensen herkennen blijven we domme kwezels met destructieve idealen.

Voor vrede is zelfonderzoek nodig, daarover heb ik geen enkele twijfel lopen. Vrede is aangeboren; oorlog is gemaakt. Ik kan een eenvoudige illustratie hiervan geven van alleen al afgelopen dag die met veel meer voorbeelden van hetzelfde gevuld was. Ik was rustig en tevreden met mijn activiteiten bezig toen ik opeens een object tegen kwam dat aan mijn laatste vriendin deed denken en meteen de gedachte en verontwaardiging opleverde: ´waarom ben je weg gegaan?!´ Zien hoe zo een gedachte het humeurtje verpest is veel essentiëler dan antwoord krijgen op de vraag. En daarbij: als ze me antwoord zou geven zou ik haar vast weer tegenspreken haha! De geest zit te vol met troep om dat allemaal te analyseren; zelfonderzoek is de onmiddellijke weg uit die waanzin, of je nu Israëliet bent of Palestijn. Gelovig of niet maakt ook geen verschil voor wie het mens-zijn als eerste waarde in een ieder erkent.

In het voorbeeld van mijn ex komt ook Boeddha´s tweede wijsheid om de hoek kijken: lijden komt voort uit begeerte. Je bent in vrede en opeens komt begeerte je vertellen dat je iemand (of iets) nodig hebt om je gelukkig te maken, dat je je zin moet krijgen. Als je dat gelooft ben je de pineut en gevangen in behoeftigheid; anders loop je ontspannen met een glimlach voort. Intimiteit met een vrouw werkt het verlangen naar herhaling van het plezier in de hand, tegelijk is de begeerte juist onplezierig en stressgevend als deze niet wordt beantwoord. In extreme gevallen verpest het hele levens. Begeerte helpt de aangeboren vrede om zeep. Wat eens ´liefde´ heette wordt boosheid en blijkt al in oorsprong helemaal geen liefde te zijn geweest. Ik had iets van die ander nodig en dat is niet hetzelfde als liefde.

Hoorde deze week de opvatting dat je er goed aan doet anderen te vergeven voor de pijn die ze je deden omdat je jezelf zo vrij zet van oud zeer. Maar als dat mijn motivatie is is er geen sprake van vergeving maar weer gewoon van klein eigenbelang; ware vergeving ziet vanzelfsprekend oneindig ruimer. Dat vergeving nodig is is zeker; hoe wil je anders strijdende partijen tot harmonie brengen? Om die vergeving aan elkaar te bereiken dienen we verder te kijken dan onze eigen vlaggen en vaandels tot in het mens-zijn dat alle grenzen achter zich laat.

Heb op mijn mp3-speler momenteel Frank Zappa staan. Heb ik aan als ik wandel of op de fiets zit. Moet een fraai gezicht zijn want met grote regelmaat ontsnapt er gegiechel, gegrinnik of diep geschater uit mijn mond door de maffe muzikale en tekstuele fratsen die ik te horen krijg. Teksten van hardheid met slijmerige muziekjes eronder, met opzet vals gezongen noten, teksten die de liefdesliedjes te kakken zetten; tis allemaal zo leuk! En sooo overdone!!! dat ik regelmatig niet meer bij kom. Ik heb de complete discografie tot mijn beschikking om te beluisteren dus mijn lol kan niet op!

Afgelopen avond een schilderij getiteld Partytime! online geplaatst. Er zat veel gedub en getwijfel in de laatste uren dat ik er aan werkte; dan zit ik er niet lekker in en kijk met verkrampte blik lijkt het. Maar op een gegeven moment vond ik dat getreuzel genoeg en volgde een kwartier van kordaat optreden voor ik het paneel als afgerond beschouwde. Het staat nu op een plint in de hal, met twee spijkertjes aan de bovenkant vastgezet. Als je binnenkomt word je gezien!

Ook zeer krachtig ingegrepen op een nog groter paneel, eveneens een gipsplaat, waarop twee vrouwenfiguren zijn afgebeeld. Mooie kleurwerkingen reeds maar moet ook nog veel aan gebeuren. De laatste tube rood is bijna leeg; tijd om wat inkopen te doen zodat ik ermee verder kan. Naast dit werk staat een klein doek met landschap waar ik zeer tevreden over ben tot hier toe; ben zelfs bang om verder te gaan en de huidige staat te verprutsen. Maar ik moet er zeker nog wat mee en wie niet waagt die verliest misschien niet, maar winst is er dan ook niet bij. Das voor de nieuwe dag die ik in ga zonder tabak; ik groet de lezer met de laatste peuk in hand!

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

