Hanshan, ik heb ´m dubbel!

.

Meestal kijkt een mens het weerbericht als ie naar buiten moet maar ik keek om te weten of er binnenkort nog veel zon te verwachten is zodat ik bij goed licht kan schilderen. Mijn wens wordt niet ruimschoots vervuld als ik de voorspellingen moet geloven; daar ga ik dan ook niet meer op wachten.

P1120222Dit is het werk waar ik allereerst mee verder wil gaan. Intrigerend hoe dit gezicht eergisteren uit een oude afbeelding ontstond. Alles staat er nog grof op maar de expressie is al naar mijn zin. Als ik op de bank zit, zoals vanavond met de gitaar, dan is het net alsof ik steeds door die ogen word aangekeken; mijn blik trekt er steeds weer heen.

Was vanmiddag in de kringloopwinkel en kwam in de boekenkast met poëzie De nectar van de liefde, klassieke liefdespoëzie uit India tegen. En enkele boeken verder Gedichten de van Koude Berg van Hanshan! Beide boekjes heb ik al maar het zijn pareltjes dus ik moest ze hebben voor samen slechts €2.75. En met een oud Microsoft toetsenbord voor een eurootje onder mijn arm erbij liep ik even later de koning te rijk de zaak weer uit.

m9f8hgcmsnqzrt5hdccnDe Dichter van de Koude Berg heeft me al decennia terug te pakken genomen met zijn geweldige stijl; poëzie naar mijn hart. Vier verzen uit dit boek tot besluit.

.

1.
‘k Heb altijd op een dorp gewoond,
Daar vond me ieder weergaloos.
Maar gist’ren kwam ik naar de stad,
Toen keken de honden van me op.
De een vond er mijn broek te nauw,
Een ander leek mijn jas wat lang.
Steekt men de valk de ogen uit
Dan hebben mussen lef en branie!

13.
Kommer en wee! ‘k Ben arm en ik ben ziek,
‘k Heb in dit leven vrienden noch verwanten.
Mijn voorraadkruik bevat maar zelden rijst
En in de stomer hoopt vaak stof zich op.
Dit biezen hutje houdt geen regen tegen,
’t Lekte op mijn bed en ik kan nergens liggen.
Geen wonder dat ik nu zo uitgeteerd ben!
Veel zorgen doen een mens beslist geen goed.

30.
Ziet u tussen de bladeren die bloemen?
Hoe lang lukt het aan hen om mooi te zijn?
Vandaag nog bang dat men ze plukken zou─
En morgen worden ze al opgeveegd.
Ontroerend is de lief’lijkheid en schoonheid
Maar met de jaren komt de ouderdom.
Ik vergelijk het leven met een bloem:
Blozende konen kan men niet bewaren.

56.
’t Is dertig jaar sinds ik geboren werd
En altijd zwierf ik, duizend mijlen ver.
Het groene gras wies dicht langs zuiderstromen,
Het rode stof joeg over noorderforten.
Geen steen der wijzen brengt onsterf’lijkheid,
Historie leert dat elk werk ijdel is.
‘k Trek me nu op de Koude berg terug
En was de oren die de wereld hoorden.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in poëzie, proza, schilderij en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Hanshan, ik heb ´m dubbel!

  1. elips2012 zegt:

    ..verdiepend gezicht..genot voor het oog..
    Hugerik

  2. Joost Lips zegt:

    Verrassend hè Erik; tis een fraai proces. Ook de andere panelen vind ik nieuw en spannend; die toon ik in later stadium.

Geef een reactie

