De lol van expressie

.

Kreeg vanavond de vraag van broer en muziekmaatje Erik of ik wellicht tekst heb liggen die geschikt is om wat noten onder te zetten. Ik dacht meteen aan mijn archief op dit weblog, waar je terecht komt als je archief aanklikt in de woordwolk rechts. Daar bevinden zich teksten van vroeger jaren; tis vaak aandoenlijk als ik er doorheen wandel. En nu deed ik dat met broers verzoek in gedachten en kwam als eerste dit tegen:

27.
Fietsend vol van zomerdriften
ontwaar ik op mijn linkerdij
een insect dat mee wil liften
ik noem hem de hitchhiking bij.

Ongenaakbaar is het beestje
zonder gedachten is hij vrij
zo viert hij zijn eigen feestje
meereizend op mijn linkerzij.

Dan duwt plots een zware regen
het arme schepsel van opzij
niets houdt langer zijn val tegen
hij is weer als gewoon een bij.

28.
Ha donkere schemerwolken
zwaar drijvend aan het firmament,
grauw grijs bezig te vertolken
een leven dat slechts leed nog kent.

Wereld van zuigende kolken
waarin geen bewust deeltje went
totdat zijn geest is uitgemolken,
uniekheid er uit is getremd.

Groep donkere schemerwolken,
je weet waarom ik tranen ken:
men vreest mijn wil, dreigt met dolken
opdat ik als de massa ben.

.

Dat eerste vers is niet echt geschikt voor muziek; te betekenisloos. De tweede is weer aan de zware kant haha! Maar ik heb hier ook nog een map liggen met songteksten, wellicht zit daar wat tussen. Dat is iets om komende dag verder uit te zoeken.

Ik heb mezelf altijd beschouwd als iemand met een blij gemoed. Maar als ik gedicht nummer 28 lees was dat toch niet altijd zo. Ik lees dat en weet opeens weer hoe diep ik kon zitten met mijn gedoe. Heb altijd wel een goed ontwikkeld vermogen gehad in crisis verwikkeld te raken. Ik zocht het op als je het mij vraagt. Maar goed, dat was toen, en met het ouder worden is relativeren ook wat makkelijker geworden, dus dat scheelt. En ik zie het ook aan de schilderwerken deze dagen; tis nog wel zoekende allemaal maar er komt ondertussen wel meer rust in mijn werk. Dat er geen alcohol meer gebruikt wordt speelt daarin stellig een grote rol. En de variatie aan expressiemiddelen heeft als voordeel: als het ene even niet lukt, doe ik wat anders.

Als mensen met mij spreken over een vastloper in hun leven dan raad ik meestal aan: opschrijven, schilderen, fotograferen, bezingen en veel wandelen haha! Geen enkele energie verkeerd noemen maar verteren in je werken. Dan gaat het er niet meer om of je zeer getalenteerd bent of juist niet, dan vind je de lol van expressie van binnenuit, zonder dat iemand je iets voorgeschreven heeft. Daar ben ik erg voor.

Voorbeeld. Je hoeft niet goed te kunnen tekenen om mooie tekeningen te maken. Ik heb ik weet niet hoeveel A-4tjes volgeschreven met eindeloos veel kalligrafische nonsense tekens en raakte er bepaald bedreven in mooie figuurtjes te laten ontstaan. Het zijn met de punt van het penseel alleen al is als een weldadige meditatie. Je voelt dat negatieve energie zo af kan vloeien. Niet door boze tekens op het papier achter te laten, nee, omdat de aanraking van penseel en papier je keuze voor liefde beschrijft en de negatieve emoties laat vervagen in dit groter licht. ´Outshines´ is daar een mooi Engels woord voor; dat zegt het goed. Boven je beperkte noties uitstijgen door creatief te zijn op alle mogelijke manieren die je passie kunnen vertegenwoordigen en uitleven.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in poëzie, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op De lol van expressie

  1. basstarter zegt:

    ik vind het wel goeie teksten voor liedjes juist omdat ze niet gemiddeld zijn. Die zijn er al zoveel. Maar dat is mijn mening.

  2. elips2012 zegt:

    Mooie teksten, Jozef!!
    Erik

  3. elips2012 zegt:

    En, o ja, een lichtend blog!!

  4. Joost Lips zegt:

    Het kan natuurlijk wel Anja; tis een kwestie van smaak.

    Dank Erik, laat je nog weten of ik songteksten heb.

Geef een reactie

