Nu ook schilder´s archief online

Triptych on plasterboard

02.30 uur

Vandaag de laatste schilderwerkjes en tekeningen, in een enkele galerie, op de site met beeldend werk zetten en dan de volle aandacht op nieuwe producties. Heb nog ruim tien onaffe doeken en panelen staan; daar ga ik eerst nog mee aan de slag. Dan is het ondertussen wel weer tijd stukken board en hout aan afvalcontainers en grof vuil langs de straat te onttrekken als ik wat tegenkom. Dat is regelmatig het geval; ik heb in principe geen geld voor doeken nodig. De verf die ik gebruik is van het goedkoopste soort en voldoet prima. Acryl van de Action is spotgoedkoop. De kwasten kosten ook verdraaid weinig dus men vindt nogal eens wat haartjes in mijn werk, maar ik ben dan ook Rembrandt niet. De olieverf van Marie´s Oil, tegenwoordig nog geen vijf euro voor een doosje, die ik in 1992 op een houten paneel aanbracht, ziet er nu nog fris en glanzend uit dus ik heb niks te klagen.

De nachtwandeling was magisch. In de bus naar het centrum kwam er al een enorme ontspanning over me toen mijn blik uit het raam opeens op het spiegelbeeld van het interieur in het raam viel, ploep; opeens voelde ik me in een warme poel van stilte gedoopt. De gehele busreis bleef dit zo; een ritje dat amper door gedachten werd verstoord. En na het uitstappen streelde een lichte wind mijn nek, dit voelde als gekust worden. Het duister, de bladeren die over straat schuifelden, de stadsgeluiden; alles ademde een diepe vrede zodat ik er bijna van ging huppelen. Ik zag alles zonder er iets van te weten; niks geen hoekige associaties maar eenvoudig deze rustige tred door het uitgaansleven waar niets specifieks om mijn aandacht verzocht. Na het bereiken van een buitenwijk heb ik er af en toe even lekker de pas in gegooid; de snelheid verhoogd en de paslengte vergroot. Het Spaarne overgestoken en vervolgens zelfs nog drie korte sessies hard gelopen om de spieren lekker los te laten rammelen. Voldaan kwam ik weer thuis.

Het online zetten van mijn beeldend werk voelt als een uiterlijke en tegelijk innerlijke opruiming, te vergelijken met de tijd waarin ik mijn archief van zo een vier decennia schrijven doorspitte, het kaf van het koren scheidde om tenslotte de uitverkoren selectie online te zetten. Dit betreft alle poëzie; lang niet al mijn proza staat online. De poëzie van vroeger jaren bereik je door in de woordwolk hiernaast op ´archief´ te klikken. Toen het laatste archiefdeel poëzie er op stond voelde dit geweldig omdat de arbeid intensief en langdurig was geweest, maar zeker ook heel boeiend. Er staan hele kleine ideetjes tussen, vreemde vondsten en lange gedichten; het was een onsamenhangend speeltuintje die eerste jaren waar ik veel lol in had, en ook kun je zwaarte in veel teksten voelen.

.

13.44 uur

Was juist bezig de laatste tekeningen en schilderijen op de camera te zetten toen mijn mobieltje afging. Iemand die via Marktplaats had opgemerkt dat ik een traporgel, ook wel psalmenpomp genoemd, te koop had aangeboden. Voor slechts €20.00, leek me wel een vroom bedrag. De jongen zei dat hij met medestudenten uit Utrecht aan een project bezig is en ze willen orgelpijpen op een luchtcompressor aansluiten voor een speciaal project; ze zullen het ding helemaal slopen. ¨Als ie betaald is mag je ermee doen wat je wilt¨ zei ik. Nu wilde hij weten of er ook van die geluidspijpen in het orgeltje zitten. Zei hem dat ik dat niet kan zien en liet hem als alternatief het geluid achter verschillende toetsen horen. ¨Klinkt goed¨, zei hij. ¨Zonder conservatorium¨ zei ik. Hij wilde hem wel hebben maar ze hadden geen auto; of ze het apparaat hier bij mij konden slopen om de benodigde onderdelen eruit te halen. ¨Dus jullie geven mij het geld en dan moeten jullie nog maar zien of het interne mechaniek is wat jullie willen hebben?¨ Daarmee ging ie akkoord. Hij zou later terugbellen om te vertellen op welk tijdstip ze hier zouden zijn. Toen ie terug belde zei ie dat ze een auto hadden geregeld. Morgenochtend om negen uur komen ze die hele bak halen en heb ik weer €20.00 verdiend. Tevens vandaag een boek verkocht; dat gaat lekker.

.

16.05 uur

Mooi, het verkochte boek is verzonden en de laatste werken uit mijn verzameling zijn online gezet en hier te zien. De afbeelding boven deze tekst is daar ook te vinden: een drieluik op gipsplaat met gebruikmaking van verf en later pastelkrijt. Nu dit blog plaatsen en dan snel in de wandelschoenen; de prachtige blauwe lucht lonkt.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza, schilderij en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

