Door er in te duiken uit de verf komen

.

Voel me kinderlijk opgewonden; ben weer lekker met de kwast in de weer geweest. Heb uit de achterkamer vijf panelen gehaald; drie kleine doekjes, een grotere en een vierkant exemplaar met een los vierkant paneeltje in het midden. Alle vijf waren ze beschilderd; de drie kleine doeken heb ik egaal gekleurd; een donkerblauw, twee wat lichter, met op beiden daarin een vlak met donkerder tint. Voelde als het uitwissen van een stuk geschiedenis, klaar voor een nieuw begin. Het grotere doek heb ik drastisch veranderd: een druk vormenspel met slangachtige oceanische planten en iets wat op een vis leek is grotendeels veranderd in een duistere ruimte met nog kleine resterende figuurtjes in kleur overgelaten. Het vierkante paneel was veel te rommelig, ik ben er vluchtig en zwierig met een grote kwast op bezig gegaan om het donkerblauw, dat er sterk de overhand had, meer naar het licht te trekken met andere tinten. Het resultaat tot nu toe is veel beter; er zit meer rust in. At the fair noem ik het voorlopig.

.

P1120143

.

De samenwerking met kunstbroeder Aart en daarmee samengaand mijn abstinentie van alcohol sinds vier dagen maakt het dat ik mijn beeldend werk wat serieuzer benader. Het duiken in Aart´s werk om zo tot gedichten te komen wekt tegelijk ook in mij nieuwe ideeën over wat met verf op doek uit te richten. Er is veel meer mogelijk dan ik tot op heden mezelf heb voor gehouden; tis fraai die nieuwe openingen te zien ontsluiten. Ik zal ook mijn afdeling Drawings & paintings nog eens kritisch bezien op wat er weg kan en wat er juist geplaatst kan worden. Vanavond plaatste ik al Tribute to Elizabeth Taylor, gemaakt de week na haar overlijden in 2011: een simpele collage met kalligrafische nonsense tekens.

Morgen de Dag des Heren en vannacht gaat de wintertijd in. De herfst vraagt alweer om de camera en Erik heeft me andermaal opnamen gestuurd waar ik gitaar bij zal gaan spelen. Als ik drink ligt alle nadruk op het schrijven; sta ik droog dan staan alle expressiemogelijkheden weer op en voel ik me als een bloem die opent in de herfst , is dat niet kras?! Ik wens allen een gezegend najaar!

P1110848

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, proza, schilderij en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Door er in te duiken uit de verf komen

  1. basstarter zegt:

    dankjewel voor de beste najaarswensen. Hetzelfde wens ik je. Ik las niet zo lang geleden het volgende en ik doe het maar even in het engels want zo las ik het ook. Het citaat was (van wie weet ik niet meer): it is not so much about the product that is made trough art but more about getting in that state in which art is made. Dat vond ik nou eigenlijk wel het beste dat ik ooit over kunst en dat soort dingen heb gelezen. De artiest is eigenlijk een dopamine junkie.

  2. Joost Lips zegt:

    Das mooi gesproken inderdaad Anja; kunst is om jezelf te verheffen en hoe dat gebeurt blijft een mysterie. Scheppen uit leegte.

Geef een reactie

