Deo Volente

.

Als ik sterven moet, wat ik me krachtig in beeld als ik me niet lekker voel, wat heb ik dan te verliezen? Het maakt dan niet uit waar ik kijk, het antwoord is: alles. En toch is het gekke dat dat niet alles is, omdat die opmerking naar mijn gevoel iets over het hoofd ziet. Het liefste laat ik mijn schuld achter om zonder schuld te kunnen gaan. Als ik een stevige kater heb denk ik juist het meest heilige vreemd genoeg en kan ik het verschil tussen mijn inzicht en lichamelijke toestand buitengemeen goed voelen. Tis een nogal domme kwestie. Maar oké, ik wil een ieder die ik hoe dan ook benadeeld heb vereffenen met alles dat ik in me heb. En das niet weinig, dat is namelijk alles. Dat voelt toch iedereen zo? Ik ook.

Gedenk te sterven. Heb lief en weet dat je niks behoudt. Dat is de meditatie voor ieder moment. Daar is geen specifieke lichaamshouding voor nodig. Wat er wel erg bij helpt is goede vrienden en vriendinnen met hartelijke intenties. En veel bewegen. Bewegen is voor mij meditatie in actie en altijd spannend. Iedere wandeling is een gratis film in je eigen bioscoop. Geheel zijn met je ervaring is de enige bevrijding mij bekend. Zo verlossen vormen zichzelf, iets dergelijks beweert Dzogchen, die prachtige boeddhistische school uit Tibet.

Spullen achter laten doe ik iedere avond als ik ga slapen en dat vind ik heerlijk. Maar als ik niet kan slapen, omdat ik zorgen heb, dan sta ik niet in de juiste verhouding met mijn omgeving. Dat zegt niet een boek me maar de realiteit. Dat lost niet een boek op maar de realiteit. Kan ik de toeschouwer van alles zijn, zozeer, dat ik niemand meer schade hoef te doen? Dat is de belangrijkste vraag voor de tijd die ik nog heb. En dan de toeschouwer laten smelten tot compassie.

De dood vind ik niet beangstigend, maar wel doodgaan als ik nog rekeningen heb lopen, dingen heb goed te maken. Ik kan niet alles met iedereen persoonlijk goed maken maar wel een daad stellen die toont dat het me menens is. Als ik die tijd heb. Deo Volente.

Wat betreft de verslavingen die ik heb lopen is er wel eens tegen mij gezegd dat God al zijn hulptroepen al stuurde maar dat ik deze afwees omdat ik op God wachtte. Het klinkt rationeel erg juist dus wat deed ik nog in die krochten van de drankzucht? Verslaving is onmacht om met het heden zoals het al is om te gaan. ¨Drinking alcohol is the effort of a thought¨ schreef Byron Katie eens voorin een boek voor mij toen ik haar zei dat ik een alcoholprobleem heb. Dat boek verkoop ik deze dag via Marktplaats en de essentie van die woorden draag ik in me. Meer dan wijn en rook is het denken de verslaving, die regelaar die in stress de voorwaarden voor geluk in winkelstraten verzamelt haha!

De dood zelf vind ik geen probleem. Mijn ouders zijn dood, twee zussen leven niet meer en toch, in mijn gedachten leven ze LEVEND. Hoe zeg je zoiets? Ik mis ze niet, ik voel ze in me, maar eigenlijk ook alleen als ik aan ze denk. Mensen verliezen is niet te voorkomen maar dat het in vrede gebeurt is te regelen zou je zeggen. We kunnen althans ons best hiervoor doen. Een van mijn overleden zussen had de pech dat ze de dag voor onze moeder stierf stevige ruzie met haar had gemaakt zonder bevredigende afronding. Mijn vader was weer zo hartelijk dat als een waanidee uit haar hoofd te praten; dat was een moment en in werkelijkheid houden we van elkaar. Dit stelde mijn zuster gerust.

De dood kennen we alleen van de buitenkant. We zien doden en die zien we alleen omdat we leven. Daarom kennen we de dood niet. De dood is een idee waar iets niet van klopt. Jazeker, de vormen van de ouders en de twee zussen zijn verloren maar hun essentie heeft me nooit verlaten. Met mijn vorm gaat er evenzo niks verloren of je moet vasthouden aan je eigenbelang in het niet accepteren van een stervende. Diegene die dood is kent dat probleem niet. De dood bestaat niet. De dood is de stille achtergrond achter alle vormen die nooit een enkele vorm herhaalt.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in dood, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

