Bevrijding

.

Alle mensen willen vrijheid maar het is een zoeken, omdat de vrijheid niet wordt gevoeld. Als je ze vraagt waarom ze het niet voelen geven ze altijd redenen van beperking, spreken ze over omstandigheden die ze niet in de hand hebben. Het antwoord op hun probleem is heel eenvoudig: heb het dan niet in de hand en wees vrij van zorgen.

Dit vinden de meesten ´a giant leap´ terwijl er juist van springen geen sprake is als je dit ziet. Je bent nog dezelfde sukkel als daarvoor, maar nu vrij van verwachtingen en zo ook angsten. Ik vind het niet moeilijk mijn gestuntel prijs te geven want ik zie hetzelfde gestuntel sowieso in iedereen. Oké, er zijn wel wat uitzonderingen, vrees niet.

Het is mij opgevallen, de laatste dagen weer na een drinkgelag met een vriend in het Kenaupark in Haarlem, dat ik me niet schuldig voel omdat de maatschappij vindt dat ik niet goed bezig ben, op een gegeven moment vindt dit lichaam al dat gefeest ook zo feestelijk niet meer. Zie ik mijn stronteigenwijsheid op dit punt.

Bevrijding begint voor mij altijd met erkenning. Binnen religie heet het, wat meer zwaarbeladen, biechten, maar feitelijk is het de wens afgespleten bewustzijn in overeenstemming met de omgeving te brengen. Dat is een menselijke behoefte die ik als spiritueel aanmerk, ook in een atheïst. Omdat die behoefte tot eenheid bewijst dat afgespleten leven waanzin is en iedereen dit weet; gek genoeg verzamelen we ons dan in afgespleten en elkaar beconcurrerende groepen. De wereld zal ik vast en zeker nooit snappen maar daar verwacht ik ook geen vrijheid van. Mijn onvrijheid zit vast aan wat ik nog wil van de wereld.

Dit zeer eenvoudig besef leert mij ieder moment dat ik de wereld het mooiste wil geven dat ik heb. Ik kan wel wat maar ik heb niks, dat is een feit. Dat ik niks in de hand heb is hierin geen probleem maar juist de vrijheid die ik altijd al zocht! Ik hoef er niet eerst voor te veranderen, maar het ontwaken van dit besef geeft het verlangen de flexibiliteit van het licht zelf te hebben en wel te veranderen. Tis niet mijn bereik; tis Genade.

Je kunt atheïst zijn en dit licht ervaren. Tis menselijk en onbeperkt aanwezig. Alle tijd die ik hier nog heb wil ik liefst besteden aan het bezingen van dat wat niet gezegd kan worden. Ik ben gek op wat niet gezegd kan worden. Ik aanbid het als niemand anders want ik ben er altijd al thuis en uitgeteld. Mijn failliet is mijn vrijheid.

Voordat ik een computer had schreef ik een heel kort gedichtje: ´Als je niet bent ingelogd / besta je niet´. Zo is het precies, inloggen geeft precies de verslaving aan. De moderne kluizenaar heeft het lef zijn computer dagenlang niet aan te raken. Dat ga ik uitproberen. Mijn digitale identiteit tot gatenkaas laten worden, de muis niet beroeren en deze in stilte aan mijn kaasbewustzijn laten snoepen.

Alles waar je bang voor bent als je het tegenkomt aan gaan. Alleen als het je hart dient, dat spreekt voor zich. Stomweg angst niet meer belonen en dwars door die weerstand heenlopen. Ik was als jongeling uiterst verlegen, altijd rood hoofd en onzekerheid op mijn snuiter, en rond 1982 dacht ik: ik moet sneller praten dan dat ik bang kan worden. Dit was een gouden ingeving voor mij die werkte. Volgens mij werkt dit met al onze irrationele angsten zo: aankijken! Dat vertelt een Indiaas verhaal: er rende een man door de straten met een gorilla achter hem aan; een toeschouwer schreeuwde de vluchteling toe: ¨Face the gorilla!¨ De hardloper hield halt, draaide zich om en de gorilla was teleurgesteld dat die vent niet meer meespeelde. Rust wedergekeerd.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in non-dualisme, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Bevrijding

  1. AART zegt:

    JOOST……wat een onvoorstelbaar verhaal…….zo mooi, zo herkenbaar, zo voelbaar en zo echt!
    Waarom kende ik jou niet eerder…….en jij mij! Wonderen bestaan, ja dit klopt helemaal. Samen op weg…..naar prachtige duo kunstwerken. Ons Mysterie heeft het voorspeld…..ja toch? BLIJE groet van AART.

  2. Joost Lips zegt:

    Zo blij dat je me leest AART. Je leest Echt! Ik kan de woorden wel neerzetten maar heb geen garantie op verstaan. Je Hoort me. Je maakt me steeds weer BLIJ. Ik kopieer niet graag maar in dit geval ben ik je papagaai: BlIJ, BLIJ, BLIJ. ( En dit geintje kreeg je per e-mail al, dus ik ben echt een trouwe papagaai hahaha! ) Dank kunstbroeder, het wordt steeds mooier en het was al prachtig.

Geef een reactie

