Aart de Lange Pzn, symboliekschilder

.

Heb korte tijd terug een nieuw Facebook-account geopend waarna ik Alice Brasser, die in Haarlem haar schildersatelier heeft, als een van de eerste een vriendschapsverzoek stuurde. Tijdens mijn wandelingen liep ik vaak langs haar atelier waar voor het grote raam met regelmaat een nieuw groot doek hing welke ik steeds weer met bewondering bekeek. Haar techniek en kleurgebruik intrigeerde me zeer. Via haar connecties linkte ik door naar andere kunstenaars en op zeker moment kwam ik terecht op de pagina van Aart de Lange Pzn, wiens werk me onmiddellijk sterk aan sprak. Ik heb hem hier kennis van laten nemen en gevraagd of hij er voor open zou staan als ik teksten bij werken van hem zou maken; tot mijn vreugde was hij hier helemaal voor in en hij liet me weten zich graag te laten verrassen. Vanaf dat moment keek ik dagelijks op zijn fraai vormgegeven website; daarbij borrelden er af en toe woorden op, die liet ik dan weer verzinken en op zeker moment kwamen de woorden bij een eerste werk in ene keer. Wederzijds enthousiasme wil dat deze samenwerking voortgang vindt omdat we er beiden BLIJ om zijn. Hieronder volgt de eerste tekst bij een werk van Aart; de titel verwijst niet naar het schilderij maar naar het gedicht dat geschreven is zonder voorkennis over de originele titel van het werk.

.
12

.

Babylon verloren

Midden in de taal van Babylon
heb ik een eenzame toren gevonden,
een doorgang tot de stilte
van voordat ik nog spreken kon.

De taal was kleurrijk, leek zeker,
maar kon ik niet meer geloven,
ik viel, viel eruit.

Zocht in woorden naar sleutels,
viel sleutelloos door sleutelgat.

Hier is het lichter,
pretentieloos gewoon
en majestueus;
hier wil ik wonen.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in poëzie, proza, schilderij en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

