De bijna doodervaring

.

Ik weet niet hoe het de lezer vergaat bij het horen van bovenstaande term, maar als ik deze hoor dan ben ik meteen op mijn hoede want hier is duidelijk iets niet pluis. In mijn optiek betekent bijna dood dat je leeft, dus alle fraaie hemelse weiden van serene rust en vrede die in die toestand worden gezien en beleefd zijn eenvoudig levensfeiten en niks anders. Niet overtuigd hiervan? Nou, ik wel. Tis net of ik iemand hoor zeggen: ¨ik had een bijna nat ervaring!¨ ¨O¨, zeg ik dan, ¨dus je was gewoon droog¨. Tis een vreemd soort redeneren dat de onderzoekers van deze toestand erop nahouden. Laat ik een andere metafoor aandragen. Stel je eens voor, er is een kuil in de grond gegraven en iemand gooit daar zand in zodat deze half zo diep is; dan spreken we toch ook niet van een ´halve kuil´ of een ´bijna vlak land´? Het is en blijft een kuil, hoe ondiep ook.

Als ik in de vreemde redenatie van de bijna dood adepten meega dan zou ik willen stellen dat de dood een seksueel overdraagbare aandoening is en het leven, dat voor de meeste mensen nog geen eeuw duurt, altijd al als een bijna dood ervaring kan worden aangemerkt. Hoe dan ook is iedere ervaring een levenservaring, das toch niet moeilijk om te zien? Ja hoor, dat je in de comateuze toestand, als je om welke reden dan ook op apegapen ligt, wat minder last hebt van dat eigenaardige ik-gevoel van een gezond mens, zou er op duiden dat je ´aan de andere kant´ bent aangeland? Onzin, tijdens het beleven van schone kunsten waar we in opgaan, of het bedrijven van de liefde dat ons opslokt, zijn we gewoon nog aan deze zijde, bestaand, een hele echte onvervalste kuil, maar even zonder zelfbesef! Dat je even niet met jezelf bezig bent betekent nog niet dat je dood bent, je leeft juist optimaler. Dus de bijna dood ervaring wil ik graag naar het rijk van het onbestaanbare verwijzen hoewel, voel ik nu ook, we nu met de taal een beetje in de problemen komen. Maar kan mij het ook schelen; ik ga lekker maffen want ben het leven weer een dagje zat en rijp voor de halfslaap die mij het dodenrijk belooft om in de morgen weer frisjes op te staan. Trust!

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

