Ik ben altijd met mijzelf bezig

.

Kreeg enige tijd terug de kritiek van iemand dat ik links naar mijn weblog op Facebook zet zonder bij die persoon veel te reageren; ik was zogezegd alleen maar met mezelf bezig. Die persoon las mijn blogberichten graag maar was stellig: als ze niet de nodige aandacht terug kreeg kon ik haar vriendschap vergeten. Oké, zo u wilt. Op later datum, toen ik het huidige account Art Dance had geopend, streek in de hand nog eens over het hart en verzond haar opnieuw een vriendschapsbericht met wat welwillende woorden erbij. Alles leek weer koek en ei. Maar opnieuw kwamen er problemen toen ik twee blogs terug schreef over arbeidsethos en de armoede van de werkloze want ze voelt zich als werkende gestraft! Nou, zei ik, ik verloor een baan waar ik van hield en veel geld daarmee tegelijkertijd. Daar had ze blijkbaar niet zoveel begrip voor; mijn schrijfsel was voor haar aanleiding voor een flink potje zelfbeklag dat ze hard moet werken. Weet je wat, dacht ik, dan vertel ik nog even dat ons woord ´school´ is afgeleid van het Griekse scolé dat zoiets betekent als: wijs worden door niets te doen. En niets doen is voor de meeste mensen lastiger dan steeds maar bezig blijven. Ook dit kwam niet door want van niets doen werd je niet zomaar wijs, zei de response. Ik had in mijn reactie, je kunt immers niet volledig genoeg zijn, ook nog aangegeven dat Jezus volgens Matheus zo mooi had gesproken: ¨”Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer dan kleding? Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren, het is jullie hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie niet meer waard dan zij? Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één el aan zijn levensduur toevoegen?¨ Dit maakte eveneens geen indruk: ook vogels gaan dood onder barre omstandigheden, zei ze. Tja, stelde ik nog voor: misschien moet je de poëzie van Jezus niet al te letterlijk opvatten wil je hem recht doen. Waarop het antwoord kwam dat ze mijn proza en poëzie dan ook niet meer serieus zou nemen. Zo u wilt; ik was er klaar mee en heb de vriendschap opgezegd.

In de tijd van het Volkskrantweblog was er iets soortgelijks aan de hand. Daar publiceerde een man, meerdere malen ook onder schuilnamen om de boel daar een flink te misleiden, die ook wel waardering voor mijn publicaties had. Ook hij begon te zeiken over wat ie ´wederkerigheid´ noemde. Ik kon waardering krijgen als ik het hem ook, voor iedereen zichtbaar, gaf. Pure ruilhandel maar hij verkocht zijn standpunt zonder enige gêne. Op een dag zijn we gebrouilleerd geraakt omdat ik op Facebook niet aan zijn verjaardag had gedacht! Ik zei dat binnen mijn familie verjaardagen helemaal niet zo gewichtig zijn; we houden het hele jaar van elkaar en sturen kaartjes op meest vreemde data! Voor hem was het genoeg om mij in de ban te doen en in zijn eigen blog te schrijven dat ik, daar heb je het weer, altijd met mijzelf bezig ben haha!

Scolé, het Griekse woord, doet erg denken aan meditatie. Geen ambitie volgen maar neerzitten en verstillen; zien wat zich dan toont. In Griekenland was de praktijk waarschijnlijk ietsje anders: zonder vast programma lekker met elkaar filosoferen in tempels en op pleinen. Het zelfonderzoek waar advaita vedanta voorstander van is vraagt de luisteraar vooral met zichzelf bezig te zijn om te zien dat er geen zelf is. Ik heb hier vrij veel over geschreven en dit werd ook gewaardeerd door dezelfde dame die, als ze niet op haar wenken wordt bediend, opeens met heel andere conclusies over mijn activiteiten komt. Na ons eerste contactbreuk schreef ze later op haar Facebookpagina dat ze wel eens last van een humeurtje heeft en blij is dat er ook vergevingsgezindheid bestaat en contacten kunnen herstellen. Daar ben ik het mee eens. Maar parelen voor de zwijnen gooien, ook uit Matheus volgens mij, vind ik geen goed idee. Toch moet mij meegegeven worden dat ik voor iedereen in woord bereikbaar ben, maar als men zelf verkiest dit niet serieus te nemen zijn we klaar. Zo moeilijk is het allemaal niet. Dan ben ik gewoon weer met mezelf bezig.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Ik ben altijd met mijzelf bezig

  1. lalocabruja zegt:

    Wat hun over jou zeggen
    Gaat over zichzelf
    Ze geven je aan
    Dat ze te weinig met
    Zichzelf bezig kunnen zijn
    Moeilijk dat ze dat vinden
    En niet in zichzelf
    Willen of kunnen binden
    Ze zijn niet zo ver
    In hun ontdekking
    Over hun eigen ik
    En zoeken in jou
    Een dekking

    Leren met jezelf
    Bezig te zijn
    In het rein

    Ga zo door Joost
    Heel mooi
    Op je eigen gelegde
    Spoor

    La Brujitaaa
    X

  2. Joost Lips zegt:

    Och, kippenvel Brujitaaa; fijn verwoord! Je bereikt me net op het punt dat ik de reactie op mijn laatste blog schreef om uitwassen van iemand die ook zichzelf niet wil zien schreef. Dank je zeer! Ik wil met niemand strijd maar verdediging is wel eens nodig. Tis niet tegen mensen; tis tegen foute opvattingen.

  3. lalocabruja zegt:

    Laat ze in hun
    Waarde
    Vroeg of laat
    Zullen ze aarden
    Samen met
    Moeder aarde

    Geef ze licht
    Zul je zien
    Hoe snel jij
    Zal gaan groeien
    Samen met jou IK
    Prachtig bloeien
    Als een lotus

  4. Joost Lips zegt:

    Ik hoor je en dacht zelf ook deze nacht: niet reageren! Maar als er andere mensen, die ik waardeer, benadeeld worden onder valse namen dan voel ik dat ik spreken moet. Overigens geen reden om in een strijd betrokken te raken, dat weten alle betrokkenen ook van me. Had ik al gezegd dat ik blij met je ben? Ik ben blij met je!

  5. lalocabruja zegt:

    Zeggen is niet nodig
    Alleen maar denken
    Is genoeg

    En ik ontvang
    Het !
    😊

  6. Joost Lips zegt:

    Hmmm, prachtig!

  7. basstarter zegt:

    Heel herkenbaar met een glimlach om de ironie. Het internet lijkt best wel op de “echte” wereld. Het verbaasde me ook niet even terug een artikel te lezen over de koop en verkoop van contactpersonen/vrienden/volgers aan vooral “beginnende” beroemdheden. Je kan toch niet aankomen met 15 volgers en meer van dat soort redenaties.

  8. Joost Lips zegt:

    Goh ja, koop en verkoop van contactpersonen; gat in de markt! Gekke wereld niet? Heb trouwens vanavond voor het eerst basgitaar en contrabas gespeeld; moest aan je denken basstarter. Mijn nieuwste blog gaat erover; tis opeens voor mij interessant geworden op je weblog instructies voor basspel te verkennen.

Geef een reactie

