One man show

.

De geest is geen tv die je even uitzet als je rust wilt en toch zijn er perioden dat het me wel lukt. Dan weiger ik te denken en geniet ik van de zonnestralen. Waarom heb ik die onbezorgdheid de ene keer wel en de andere keer niet? Dat vroeg ik me af. Toen viel me iets op. Ik kan de geest niet uitzetten en tegelijk een belang in de tijd vasthouden; dat is dan steeds de moeilijkheid. Ik word steeds weer nogal makkelijk verleid naar sleetse patronen van gemakzucht en de ´juiste´ ( junk- ) voorwaarden. Dit voelt als onvrij.

Ik ga het doen. Ik loop er weer uit. Zeg gedag tegen de slijter en de verkoper van rook tegelijk. Tis mooi geweest. Ik weet dat de perioden van abstinentie bij mij altijd weer tijdelijk waren en dat kan het nu ook weer zijn, dat weet ik niet, maar zat ben ik het wel, andermaal. Wat een gedoe is zo een verslaving toch, zeker als je er meer hebt. Stereotiep heb ik altijd het gedrag van junkies gevonden als ik met ze was: steeds maar weer zoeken naar dit, dat, zus en zo. Gaat helemaal nergens over en druk dat ze het hebben?! Zoals vorig jaar die gozer op een bootje op het Spaarne om 06.00 uur in de ochtend. Ik wandelde met fiere pas, van plan de wandeltocht naar zee te laten verlopen, toen ik hem goedemorgen riep. Hij maakte meteen toenadering en ik heb vervolgens vier uur op die boot gezeten. Hij gaf me speed. Hij was er behoorlijk druk van maar ik zat gewoon heel erg lekker. De werking viel mij pas op toen ik het etmaal erna niet kon slapen wegens een overmaat aan energie. Die energie verkrijgen door goede voeding, voldoende beweging en het doen van dingen die je leuk vindt om te doen is, dat spreekt voor zich, is veel bevredigender. Drank en drugs willen genot plannen en dat hele idee zelf is al een gevangenis.

Toen ik enkele jaren terug mijn archief leeg haalde en de teksten van alle jaren doornam om het betere werk van de krachteloze teksten te scheiden en laatstgenoemde vondsten weg te gooien, voelde dit als een enorme opruiming ook van binnen en ontstond tegelijk het besef dat mijn gedachten over verslaving al die jaren niet veranderd zijn. En ik schreef er nogal eens over. Dat raakte weer op de achtergrond omdat ik al die overwegingen niet voor me zag werken, eerder meende dat mijn denken erover de verslaving zelf ook was. Tis een cluster van overwegingen in de geest die je alleen hebt als je teveel drinkt; drink je niet dan heb je al die bijkomende sores ook niet. Breek me de bek niet open. En nu heb ik het er dan toch weer over. Gewoon eruit lopen. Zonder filosofie.

Alle mensen kennen pijnen, diep lijden dat vaak verborgen gaat onder de waan van alledag. Als die pijn weer mag heet dat de genezing. Maar laat me dit nuanceren: ik ken pijnen die ik op mensen projecteer, uit medeleven, of juist omdat ik ze schuldig aan mijn pijn kan denken. Dan wil ik die pijn losweken van de imago´s erin betrokken en zonder rancune als schrijver komen tot een beeldentuin waarin alle emoties van de mens, zonder schuld, een plaats vinden. Het idiote is volgens mij dat we nog het meeste lijden onder wat we anderen kwalijk nemen; anders zouden we in liefde leven.

Dood gaan we sowieso maar dat vind ik altijd flauwe innerlijke tegenspraak van een junk; junkschap is gevangenschap, daar geen misverstand over. In dit verband vond ik het heel treffend weer te denken aan een passage uit een boek van Jan Geurtz waarin iemand al terminale longkanker van het roken heeft, maar toch de cursus wil doen, om de vrijheid te voelen geen sigaret meer nodig te hebben! Das kras niet! Er zijn mensen die op hun sterfbed opeens naar de bijbel vragen. Gedenk te sterven, ik heb dat altijd een hele mooie gevonden, geen naargeestig idee. Pluk de dag sluit daar trouwens prima op aan. Die twee citaten vatten wel heel goed samen waar ik op let als ik vragen over mijn identiteit heb lopen.

Weten wie je bent is volstrekte flauwekul. Je weet alleen maar wat je niet bent en daar is feitelijk alles mee gezegd. Gurus, coaches en kunstenaars pogen allemaal de evidentie vanuit hun opvattingen te duiden; iemand volgen is nooit raadzaam omdat dat kopiëren is en geen dienst doet aan je oorspronkelijk vermogen en zicht. Die is er altijd, of je nu succesvol bent of momenteel volledig in de kreukels ligt, dat maakt niet uit. Roeien met de riemen die je hebt. We hebben geen problemen omdat we de waarheid nog moeten vinden, we hebben problemen omdat, als we de waarheid zoeken, niet opletten! Bescheidenheid is geen moraal die ze er in kerk of school moeten instampen bij het kind; bescheidenheid is het gevolg van ontzag voor het Wonder in een ontwaakt mens. Als mensen dan vragen ´welk wonder?´ dan weer ik alweer hoe laat het is. Dan gaan ze uitleggen waarom God niet bestaat en dat soort flauwekul.

Tis een speeltuin en tis ernst; wat moeten we daar nou mee? Als je je niet veilig voelt is de lol er al gauw vanaf. Vroeger had je duidelijke oorlogen, nu zit de terrorist in je broekzak. Je bent een levende bom zonder dat je het weet. Maar die bom ben je toch al en die tikt al een tijdje. En als die bom afgaat ben je ook de hele wereld kwijt. En zolang mijn klokje tikt wil ik alles zeggen dat helpt om mensen, niet identiteiten en ideeën, te laten ontmoeten, dan kan vrede niet meer moeilijk zijn.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op One man show

  1. fredvanderwal zegt:

    Goeie story, hahaha, speed, slikte in 1967 een overdoos efedrine en dacht het met koffie goed te maken, dat ging lekker, werd het nog erger….

  2. Joost Lips zegt:

    Het speedgebruik was eenmalig voor mij; kon me die keer wel voorstellen dat je met dat spulletje in je mik in een dag of drie een manuscript uit het toetsenbord rammelt.

Geef een reactie

