Opstootje met de dood

.

Haha, juist toen ik het idee had
verlicht te worden stootte ik met mijn benen
tegen het tafelblad waardoor de twee flessen
daarop tegen elkaar kletterden,
de ene leeg en de ander half gevuld
waardoor ik dacht het tegeltje ´glasbak´ op mijn geveltje te zetten
of houdt de buurt niet van flauwe grappen?

Tegen middernacht zat ik nog aan de thee
want mijn lever werd nogal moe van mijn eis wijn
maar tenslotte moest ik mijn lever gelijk geven:
rustig afbouwen.

Ik keek naar de tv
boog eens wat voorover en merkte dat gezondheid best wel lekker is
tenzij je zin in vergif hebt; het werd echt een overweging
en de overweging won weer eens
anders ging je al niet naar de slijter.

Volgens mij,
maar ik zit er altijd naast,
is de wereld niet zo leuk en zelfs die verslaving
vaak beter alternatief dan waarheidsvinding,
tenzij er een God is
want dat maakt alles goed nietwaar?
Twijfel?

Nee,
We leven al in de hel, geen twijfel mogelijk.
De kunst is om er nu een feestje van te maken. Wie doet er mee?
Voorwaarden zijn er niet.

Mijn Jihadhelden zijn Kabir, Hafiz & Pessoa,
Schierbeek, Campert en die andere snuiter wiens naam me maar
niet te binnen wil schieten,
omdat God geen Naam mag hebben
want dan breekt de pleuris uit.

Ik voel me niet onveilig op straat door ISIS
omdat ik dood ga sowieso.
Iedere nieuwe metafoor van het wereldnieuws bewijst dat.
Een zenmeester kreeg eens de vraag over de atoombom
die de hele wereld meteen kan vernietigen.
Het antwoord was verpletterend simpel:
met jouw dood is alles dood.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in poëzie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

