Het vieren van muziek & analyse van wat weetjes

.

Audiofarm, de site waar online wat tracks van broer Erik en mij stonden, is niet meer. Ik heb er een alternatief voor gevonden: Yourlisten dat, anders dan Audiofarm, toestaat zoveel tracks als je maar wilt te uploaden, dit dan ook zonder limiet op de lengte van een track. Kan nu wel de oude tracks daar neerzetten maar ik vind het leuker dit te zien als een nieuw begin, zeker nu de uitwisseling van muziek per mail tussen Erik en mij weer op gang is gekomen. Erik speelt in een bandje, maakt leuke optredens mee waar ik wel eens bij ben. Hij heeft de bassist een van zijn gitaren geleend om deze te leren bespelen, en Erik heeft een contrabas van zijn collega thuis staan. Ik hoor allemaal mooie berichten, ook dat Erik´s zoon, die fraaie muziek op de computer componeert, nu ook af en toe de contrabas te pakken heeft als Erik de piano bespeelt. En de bassist speelt reeds gitaar tijdens optredens, dus daar is een enthousiasmerende dynamiek gaande. Die ook weer op mij overslaat. Toen ik Erik deze week belde repte hij over tracks die ie had gemaakt; ik vroeg hem deze me te sturen. Diezelfde avond stuurde ik al wat terug met een extra spoor aan de track toegevoegd, vol met fouten maar ook met enthousiasme; leuk dat we weer bezig zijn. Vorig jaar hadden we opgetreden bij SWAN in Amsterdam en als we dat weer eens doen wil de bassist ook mee; hebben we er opeens een contrabas bij! En tot mijn verrassing, gisteravond, was er opeens de impuls een liedje te maken. Dat heb ik niet frequent, maar als het gebeurt is het vaak opmerkelijk snel ook voor elkaar. Ik heb een akkoordenreeks die me tevreden stemt en drie strofen waarvan er een het refrein vormt; er moet nog meer tekst bij. Meestal schrijf ik liedjes in het Engels maar nu diende zich het Nederlands aan en dat beviel me zeer. Wat ik nu heb ontstond binnen 5 minuten; ik heb Erik er een korte track van gezonden en ga er verder mee aan de slag. Tis sowieso leuk een lied te maken doch extra stimuleert de wetenschap dat Erik er later thuis een arrangement omheen speelt die me altijd weer blij maakt; die krijg ik dan weer in mijn mailbox en dat is altijd weer een cadeautje. En natuurlijk volgt dan later ons samenkomen om te zien hoe we het live spelen, met twee gitaren en onze stemmen. O ja, en wie weet dus een contrabas. En ook niet te vergeten: de mondharmonica die Erik de laatste tijd vaker tijdens een optreden benut. Waarbij ik weer denk aan de tamboerijn die hij thuis wel eens op de grond heeft liggen om er tijdens ons spelen met de voet ritmiek aan te ontlokken. Overigens, voor muzikanten die het programma nog niet kennen: met de gratis software Audacity nemen we onze muziek op om het elkaar te sturen. Tis handig om de LAME-encoder aan het programma toe te voegen, zoals op de website beschreven, zodat je kleine en goed verzendbare mp3-bestanden kan maken.

Ik heb lang niet begrepen waarom mij zoveel gratis software vergund is waar een ander een prijs ervoor rekent. Ik weet niet of je een besturingssysteem software kan noemen maar wel dat Ubuntu, het systeem dat ik heb geïnstalleerd sinds Windows XP van Bill Gates geen beveiligingsupdates meer mocht krijgen, prima en kosteloos werkt. Het tekstverwerkingsprogramma van Windows is absurd duur geworden; LibreOffice is gratis en voldoet voor mij prima. Of neem het programma Gimp, voor fotobewerking, dat in recensies die ik las evenwaardig aan Photoshop genoemd mag worden. Kost geen cent. Hoe zit dat?

Mensen van Linux, die met Ubuntu kwamen als ik het goed begrepen heb, zijn idealisten die gewoon niet houden van marktmonopolie op diensten die voor iedereen vrij beschikbaar behoren te zijn. Ik ben bepaald enthousiast hierover; ik ben geen computernerd maar wel heel blij met de moraal van deze gasten in deze.

Facebook is gratis voor gebruik, maar je merkt gaandeweg dat het beleid hier is je te overstelpen met reclames, je vrijheid te beperken en je mentale conditie te bepalen. Bij mijn weblogprovider WordPress, die me ook geen cent kost, krijg ik ondertussen ook ongevraagd advertenties onder blogberichten te verstouwen met als onderliggende boodschap: als je betaalt zijn de advertenties weg. Snap ik wel. Audacity is gratis; ik vind het een fantastisch programma en denk dat ze daar gewoon smaak willen maken voor de muzikanten die zo bekend met de software zijn geworden dat ze bereid zijn te betalen voor wat er buiten de kosteloze dienst nog mogelijk is.

You Tube is in perioden onuitstaanbaar met de overvloed van reclames; goede reden om gewoon weer een cd uit de kast te trekken. Gratis, maar je betaalt met de gewelddadige onderbrekingen voor commerciële boodschappen. Wil ik in die wereld leven? Nee, er zijn grenzen aan de prijs die ik betaal voor wat vertier. Ik heb een behoorlijke tijd lang gedacht dat ik mijn muziekinstallatie en cd´s wel weg kon doen want uit mijn computer met die prachtige geluidskastjes kwam alles naar mijn zin als ik de weg op het internet maar wist. Op veel plekken verschijnen steeds meer reclames, de vroegere auteursrechten zijn ingeruild voor de vervuiling van de kunst, met commercie. Principieel geen You Tube meer kijken dan? Zo principieel ben ik niet en dat lijkt me ook niet handig; ik zet al vaker een cd’tje op. Want Erik, deze wilde ik je niet onthouden ( ook al heb je deze ongetwijfeld al gehoord en gezien ) en ik mag hopen dat er geen reclame mee wordt opgestart.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in film, muziek, proza en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Het vieren van muziek & analyse van wat weetjes

  1. basstarter zegt:

    ja dat is heel mooi vind ik dat er allerlei open source software is. Audacity heb ik ook. Dat moet ook kunnen vind ik. Haaien zijn er al genoeg. Open Office is ook heel goed ding dan heb je de hele office toestand met rekenbladen presentaties en alles. Leuk van de muziek, ik hou het nog maar even bij alleen de basgitaar.

Geef een reactie

