God en ik.

.

Wees gewoon duidelijk en zeker: je kent nooit een ander. Als oprechtheid bestaat is dit het. Zo kunnen we met elkaar uit de voeten omdat iedere biecht voor elkaar is bedoeld. Daar gaan al die heilige boeken over totdat aangeraakten besloten meer dan dat te weten, zich te verenigen en te strijden tegen wie ook zoiets doms meenden.

Sowieso wordt niemand aan welk lijntje dan het eigen verlangen genomen dus anderen beschuldigen van mijn pijn is volstrekt achterhaald, hoewel de wrokstukken nog opkomen. Dat heet karma geloof ik. We kunnen er niks mee tenzij je een toekomst verzint. Kunnen we niet meteen aardig zijn? Laat mij dan maar beginnen.

De tien geboden heb ik vaak vergeten maar helemaal dom ben ik ook niet. Ik zie de tien geboden niet als voorschriften met het strenge ¨gij zult niet!¨; ik vind het wel logisch dat, als ik mijn stommiteiten allemaal gezien heb, ik de zonde inderdaad niet meer zal doen.

Als kind hoorde ik in de kerk dat God alles ziet dat ik doe, en ik snapte pas later dat ik dan God moet zijn, anders zou God geen toegang in mijn koninkrijk hebben. Toen werden we pas echt vrienden. Het verschil viel weg!

Ik hoor op tv ook mensen spreken die dan zeggen dat ze God hebben achter gelaten en dan schaapachtige dingen zeggen als ¨…maar er is wel wat…¨ Een camera voor je snufferd als je je belachelijk maakt! God is niet ook nog wel ergens in een achterhoek, hoewel dat idee best wel eens van pas kan komen. Maar altijd God dat gaat iedereen te ver, want God zou ons gelukkig maken en anders deugt Ie niet!

Nou, God krijgt van mij altijd gelijk, al scheld ik de hele wereld verrot!!! Ik meen het volstrekt. Ik zie God niet als goed. Ik ben niet gek! Godvrezend betekent toch geen ene reet als je niet bang bent voor jezelf?

Snap wel dat er geen goed woord voor God is en ik maak me nu snel uit de voeten!

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op God en ik.

  1. lalocabruja zegt:

    Te veel nadenken doet pijn ….
    Laat het toch allemaal gaan
    En volg jou eigen baan
    Zul je zien
    Dat het nadenken
    Is vergaan
    😉

    La Brujitaaa ★

  2. Joost Lips zegt:

    Ik hoor je!
    Jij weet dat het duurt.
    Dank Lieverd!

Geef een reactie

