Schietgebed

.

Snel die poëzieslippers uit en gewoon even met proza bakzeil halen, dat moet ook kunnen. Hoewel poëzie best moeilijk te vermijden is, want toen mijn broer Nico vanavond schreef aan Erik en mij dat ie tegenwoordig Christelijk leest en daar een stichtend woordje door begeleid liet gaan op zijn voortreffelijke mild spottende wijze, vond ik het wel eens tijd mijn standpunt kenbaar te maken.

¨Lieve christenzonen,
zolang er tijd van leven is is er tijd van boetedoening
maar voorlopig laat ik de boete nog even oplopen
zodat ik op het laatst ook wat te offeren heb,
anders kom je er niet in hè.¨

Tis natuurlijk wel opmerkelijk, de simultaneïteit waarmee broeder Nico en ook ik Jezus en de Heer hervinden. Of zijn die dezelfde? Ja, die zijn gewoon dezelfde joh!

Een wereld zonder religie vind ik dom. Sorry hoor, maar dat vind ik gewoon. Kan ik niks aan doen. Iedereen weet dat God niet in die boeken staat en we houden ons er toch lekker aan vast. Geen handleiding, want die lezen we niet, maar een handleuning in de loop naar het graf. Best een beetje triest als je er zo over nadenkt. Maar nee, flauwe scherts van mij, vergeef me. Christenen onder elkaar nietwaar? Maar ik voel wel hetzelfde: een ouwe vent moet gewoon tot inkeer komen en verder geen gezeik! Tenzij je prostaatproblemen krijgt natuurlijk, want dan moet je juist heel vaak.

Ik krijg met zekere regelmaat mooie reacties van een oudere heer met dezelfde roepnaam als ik, met name als ik Jezus Christus of God ter sprake heb gebracht. Vandaag noemde ie het nog opmerkelijk dat ik voor mijn gevoelens voor Jezus uitkom in een wereld die over het algemeen dit als een soort hersenziekte afserveert. In mijn woorden dan. Ik vind het mooi dat Jezus los komt van alle betekenissen die aan hem zouden kunnen hangen. Jezus is een poort waardoor je naar het einde van je afgespleten gekkenhuis loopt; zo zie ik het. Jezus is liefde maar geen watje. Hij kan streng zijn ook al is ie het eigenlijk nooit. Ik ben pas streng met al mijn zonden: wat een gelazer krijg je daar van!

Dacht vandaag nog: Lips, je zit gewoon online te flirten met Jezus maar hem taalloos in de ogen blijven zien stel je mooi al die tijd nog uit. En zo is het ook; ik ben bepaald onverbeterlijk. Jezus weet dat. En vergeeft me. Daarom denk ik graag aan Jezus. Andere mensen zijn niet zo scheutig met vergiffenis. Of een paar honderd meter en dan krijg je alsnog een dolk in je rug. Met Jezus hoef je daar niet bang voor te zijn. Zelfs al zou ie nooit bestaan hebben dan is ie nog mijn inspiratiebron.

Belangrijkste boodschap van Jezus is stellig de Liefde, en ik vind dat geweldig fraai verwoord in de opdracht: je koninkrijk verliezen om God´s koninkrijk te winnen. Ik ben er bepaald niet goed in maar snap wel wat er bedoeld wordt. Het verlangen die impuls te volgen, daar had Nico het stellig ook over, voel ik verdiepen en verdiepen. Tis hierin niet het volgen van een leer of dogma, je hoeft er je leven ook niet voor om te gooien, tis het luisteren naar het innerlijk, het verstaan van de stilte die altijd fris leven brengt in plaats van die oude koeken van mensen die menen iets te weten.

Moet je een geloof hebben om stille aanbidding te kennen? Natuurlijk niet! Als kind wist ik al dat het wonder van bestaan groter is dan alles dat ik te weten zou kunnen komen. Het wonder is niet van Jezus of Mohammed, het wonder is alomtegenwoordig als je die maffe verdelingen niet meer maakt.

Jezus wil nu geboren worden, niet in een school vol theorieën, niet in een kerk vol moraal, maar in mijn hart en nergens anders. Een weg naar Jezus veronderstellen is onjuist in mijn beleving; denken aan Jezus is beeldloos onmiddellijk vrede. Hij woont niet in boeken. De waarheid maakt je vrij; iedereen kan voelen wat vrij maakt en wat zorgt dat we ons afschermen. Zo simpel is het. Dit aan elkander erkennen. Kan niet moeilijk wezen. Amen.

O ja, geintje voor me broertjes: wat ik in de mail straks zet, waarbij de link naar dit bericht, lezen ze hier terug zodat ook zij weten dat vers van de pers niet bestaat

:

¨Ik wil me niet opdringen God
maar luister nou eens!

Vergeef me de zwakke grappen broeders;
het kan niet altijd feest zijn¨

Dank Jezus!

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Jezus, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

