Jezus van Nazareth, wie bedoel ik daarmee?

.

Ik bedoel geen kerk, en ik bedoel geen bewijs van bestaan of dogma. Ik bedoel Jezus zoals ik hem van jongs af aan al ken. Daarom aangeleerd? Denk het niet. Als ik nooit van Jezus had gehoord had ik het wonder toch wel gezien. Daarover ken ik geen twijfel.

Dat Jezus gestorven is voor mijn zonden versta ik wel, maar van al mijn klotestreken draag ik wel degelijk de gevolgen steeds weer. Dus een beetje Jezus geloven en je vergeven voelen is onzin. Je bent een klootzak, onthoud dat goed. Of een trut, als je er een genitale kwestie van wilt maken.

Een lief ventje dat met Mohammed opgroeit ziet Mohammed ook als lief, een ettertje zet Mohammed in zijn foltervlag en gaat uit moorden. Dezelfde Mohammed verschillend van mens tot mens? Dan bestaat Mohammed niet. Dan bestaat God niet. Dan is er geen altaar om voor te buigen. Alleen de levenskracht zelf.

Christenen hebben het steeds over de wederkeer van Christus. Dat behelst een vreemd probleem: hoe gaan we Christus herkennen? Heeft ie een baard? Wint ie de elfstedentocht in de zomer zonder schaatsen? Iedereen heeft daar een ander idee over dus de kans dat ie herkend wordt lijkt me nihil. En toch zie ik Jezus overal. In, zoals Martin Buber het zo mooi zei toen ie God besprak: in het gelaat van de Ander.

.

fr (3)

.

Dit is mijn jeugdtekening van Jezus. Nagetekend uit een boek over grimeerkunst van mijn vader. Mijn vader was een ´amateur multitalent´ zeg ik nu; nu niet lachen Pa daarboven! Hij zat bij Haarlemse toneelgezelschappen en was dan regisseur, acteur en grimeur. Toch wel iemand die de touwtjes in handen wilde houden dus. Hij had een plakboek vol mediapublicaties waarin zijn volledige naam steeds rood onderstreept stond. Maar ook als de kritieken niet mals waren en hij er niet goed vanaf kwam; volgens mij was dit zijn zelfonderzoek in een huwelijk dat zeven kinderen voort bracht.

Mijn vader was intens met Jezus maar ook met de kerk en dat laatste zag ik wat minder zitten terwijl mijn vader een moraal, die mij domweg voorgeschreven en ononderzocht leek, vol hield. Ik probeerde die grens bij mijn vader als jongeling, toen mij al snel werd toegestaan lang op te blijven met de aanvoer van veel alcohol en rook gegarandeerd, te doorbreken. Mijn vader vond mij oprecht en ook vaak lastig maar heeft zijn volstrekte vertrouwen altijd in mij uitgesproken, ook toen ik het pad van een guru koos. Tis je eigen kompas zei hij, ik had zijn zegen. Dat was zo geweldig aan de verschillen die we ook hadden: hij keek er op meest confronterende momenten doorheen.

Op een dag spraken we over het lijden in de wereld. Pa zei dat we ons lijden niet kunnen meten aan die van de derde wereld, dat we verwend waren. Ik zei dat er relativiteit bestaat, en lijden altijd wordt gemeten aan wat je gewend bent, en dat ik het dagelijks om me heen en in me voel. Ik wilde alle ideeën die mijn vader had aan mijn vragen testen. Toen ik die nacht vol hield dat God geen toekomst is en Jezus niet iemand om te geloven maar te verstaan en te volgen, zei hij me dat ik teveel hooi op mijn vork nam. Ik zei hem dat dat hooi er al lag. Op een nacht zei ik dat het weten van God per definitie onzeker is, toen moest ie enorm huilen en zei ie dat dat het leven zinloos maken zou. Hij hoorde me en Liefde won van ideeën.

Jezus is aantrekkelijk omdat ie de wang toekeert, zonden vergeeft en mensen die geweld in hun plan hebben vraagt wie zonder zonden is. Ik twijfel nooit aan Jezus en weet zeker dat zonder de lichaamgeest geen plaatjes van God, als van lichaamgeest gemaakt in dit leven, meer kunnen bestaan. Ik buig voor Jezus. Ik heb geleerd dat bidden het buigen voor levensfeiten is, de moed te hebben van daaruit voluit te spreken, de gevolgen te nemen en te danken. Met Jezus van Nazareth bedoel ik de Dank aan de Christenmens die ik zo nodig zelf heb gefabriceerd om in deze wereld te kunnen leven. De wederkomst van Christus heeft geen gezicht, is gevormd door alle gezichten die naar wederkomst verlangen en zich aldus op de Altijd Al Aanwezige Heilige Geest verkijken. Ik heb geen alfabet voor Jezus nodig; alle jota´s willen zang en viering van Liefde zijn en als Jezus wordt geanalyseerd ga ik gewoon een blokje om. Mag je raden met wie. Met iedereen.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Jezus, proza, tekening en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Jezus van Nazareth, wie bedoel ik daarmee?

  1. joost tibosch sr zegt:

    Meen je goed genoeg te kennen om te weten dat je niet een van die malloten bent die “Jezus leeft” op hun dak schilderen. Ben wel een beetje verbaasd dat je in onze godsdienstonvriendelijke tijd gewoon de moed hebt om hier met jouw opvoeding en opleiding die naam Jezus van Nazareth zonder gene met kennelijke bewondering te vermelden.
    Heb nu alleen maar de behoefte om je te zeggen dat ik zelf die wat lieverige Jezus van mijn opvoeding, hoewel toen nog niet, vanaf puberteit wel irriterende Jezus, pas kwijt ben geraakt door in studie ontdekte geweldige historische kerel Jezus. Ik zeg maar “geweldige kerel”, omdat ik het oude joods-christelijke “nieuwe Mozes, David ,Elia en Zoon van God”, wat je im de bijbel vindt, met mijn niet joodse hersentjes slechts zo simpel weer kan geven.

  2. Joost Lips zegt:

    ´Niet joodse hersentjes´, wat prachtig gezegd! Jezus was volgens mij niet zo lieverig; wie de tollenaars op eigen gezag uit de tempel jaagt heeft bepaald karakter! Liefde is ook streng.

  3. joost tibosch sr zegt:

    Dat tempelincident1e weet hoe groot dat die tempeloppervlakt met voorpleinen met alle mogelijke verkoop van offerdieren was? Slechts in een klein gedeelte daarvan heeft zich die laaiende woede van den priester- en tempelkritische Jezus afgespeeld, innerlijk woest hoe godsdienst en commercie ook toen al door elkaar liepen. Dat kleine incident. later breed uitgemeten, is voor de geweldig op de tenen getrapte joodse priesteroverheid wrschl dé reden geweest om Pilatus te vragen hem vanwege eventuele onrust in Jeruzalem, waar hij als de dood voor was, uit de weg te ruimen!

  4. Joost Lips zegt:

    Dat denk ik ook. Het ging juist niet om de omvang van de tempel. Wel voor wie Jezus dood wilden, Jezus wilde geen macht maar waarheid in alles dat hij ontmoette. En weet je Joost, als ie historisch niet te bewijzen is is ie toch allang mijn inspiratie.

Geef een reactie

