Jonge wetenschapper.

.

Liep naar de supermarkt met mijn laatste zeven euro toen ik, om de hoek van een flat in een plantsoen, twee Marokkaanse jongetjes van een jaar of zes zag spelen. Een van hen had zijn broek tot op de enkels laten zakken en voelde zich betrapt toen ik hem met een big smile aan keek. Het andere ventje schoot hierbij in een gierende lach; dit klonk geweldig! Ik was alweer tientallen meters verder gelopen toen ik de moeder van het ventje vanaf een balkon naar hem hoorde schreeuwen:
¨Doe eens normaal!¨
Ja, dacht ik, de spontaniteit van kinderlijk onderzoek moet de kop in worden gedrukt, men moet normaal doen en zich aan de codes van religie en maatschappij houden, anders treedt het grote verderf in, meent men. Maar ik zag geen verderf, ik zag twee vrolijke mannetjes die onschuldig bezig waren een en ander aan hun lijven te ondervinden. Weten leek echter bedreigend voor het geloof dat moeder met hoofddoek voor ogen had.

Ik deed vervolgens mijn laatste boodschappen, heb de €1.70 die ik via de bankpas nog kon pinnen ook benut en voelde me rijk met mijn goedkope levensmiddelen op de weg terug, toen ik het olijke ventje, die eerder zijn broek had laten zakken, weer tegen kwam, nu met zijn moeder erbij. Nou ja, erbij? Het jongetje had besloten een trap te bestijgen terwijl zijn moeder beneden stond en riep dat ie weer af moest dalen.
¨Hij zoekt het hogerop¨, lachte ik haar toe, waarop zij, eveneens met een ontspannen glimlach, de waarheid zei:
¨Hij wil altijd alles weten!¨

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

