Denken aan Jezus in stilte

.

Twee dagen terug had ik nog slechts zeven euro te besteden om een week mee rond te komen: een eenvoudige rekensom leert dat dat een euro per dag is. Niet veel maar wel te doen. Ik kocht geen wijn meer en had nog wat tabak. Ik had een pan soep voor drie dagen gemaakt; kosten: ongeveer twee euro. Een zakje Californiasoep van nog geen 40 cent, verse groenten voor minder dan 60 cent en een rookworst van het goedkoopste soort, dit alles aangevuld met macaroni en vermicelli. Aha, dacht ik, nood breekt de junkenwet dus eindelijk stond ik weer eens droog en het gaf me rust. De dag erop bezoek van een goede vriend die me ongevraagd wat geld gaf zodat er toch weer wijn gehaald kon worden. Nu is er weer de situatie dat ik zeven euro in de portemonnee heb en aan de laatste glas wijn zit; heb nog tabak voor twee peuken. Meest opvallende is wel dat ik geen geldzorgen ken!

Mijn twee fietsen hadden ieder een lekke band; ik had ze geplakt maar de solutie die ik gebruikte was zo oud dat de lijmkracht ervan was afgenomen. De banden hebben een vol etmaal lucht binnen gehouden; vandaag stonden ze weer leeg. Oké, dus weer lopen; woensdag komt er geld en de huidige centen zijn voor eten. Afgelopen avond de digitale Marktplaats bezocht om er veel boeken aan te bieden onder de gebruikersnaam joostx; neem eens een kijkje zou ik zeggen. Zeldzame boeken ook, zoals de moeilijk verkrijgbare verzamelde gedichten van Bert Schierbeek waar ik om die reden de aankoopprijs, 45 euro, voor heb gevraagd met daarbij de mogelijkheid hoger te bieden als er meer belangstellenden zijn. In de box beneden staan nog een meisjesfiets en racefiets van goede kwaliteit; die ga ik opknappen en in de verkoop doen. Op Marktplaats maar ook via de gratis advertentiekaarten die ik van de Albert Heijn heb gekregen. Tevens besloten mijn diensten als tekstschrijver op dezelfde site aan te bieden, met een link naar dit blog, voor wie mijn kwaliteiten wil onderzoeken. Aangezien er al chocoladeletters in de supermarkt liggen ben ik ook bereid nu al Sinterklaasverzen in elkaar te flansen. Met of zonder Zwarte Piet, dat mag de klant bepalen.

Facebook heb ik uitgezet. Ik ben niet handig met het medium. Interpreteer mensen vaak verkeerd als ik er geen levende mimiek bij zie. Misverstanden zijn het gevolg. Mijn neiging om in communicatie af en toe tegen of over de grenzen van mensen te lopen gaan daar menigmaal verkeerd; een kwinkslag kan als belediging worden opgevat en als ik serieus ben vindt men mij nogal eens vervelend diepzinnig. Daar heeft niet iedereen zin in. Dus Facebook, waar ik links naar mijn publicaties hier plaatste, is gesloten wat vanzelfsprekend klantenverlies oplevert. Maar dat geeft niet. Wel nog op de valreep een overeenkomst met een kunstenaar gemaakt: ik zal tekst verzorgen bij, om te beginnen, een werk van hem en dan zien we wel verder. Hij had al schrijfsels van mij gelezen en dit sprak hem aan. Vandaag zond hij me een geweldig fraai exemplaar uit zijn oeuvre om mee aan te vangen. Ik zal zijn naam en de link naar zijn site pas bekendmaken als hij tevreden is over wat ik hem later zal sturen.

Denk veel aan Jezus de laatste tijd. Dat denken is eigenlijk geen denken maar een stilvallen dat op bidden lijkt. Lag laatst in de nacht in bed me voor de zoveelste keer te irriteren aan iemand die wel vaker op incourante uren op een balkon in de flat wiet zit te roken met alle hoestpartijen van dien. Ik dacht: moet ik reageren of verdragen? In die stilte, met de aandacht bij Jezus, vroeg ik me af of verdragen een ontwijken van confrontatie of de juiste weg was. De volgende dag kwam het antwoord toen ik de persoon in het trappenhuis trof, hem zei dat hij volgens mij de persoon was die ´s nachts zo hoestte, waarop ie zei dat ie last van bronchitis heeft. Dat vond ik grappig! Ik schudde hem de hand, zei dat ik hem zijn rokertje gunde en tegelijkertijd een oplossing wilde. Hij opperde voortaan op het voorbalkon te roken maar, dacht ik, dan stoort ie weer andere mensen. Dus stelde ik voor mijn slaapkamer naar de voorkant te verplaatsen. Waarop hij zei dat ie voortaan rekening met me zou houden. Ik heb hem niet meer gehoord en weet, als ik hem wel weer hoor, dat door ons gesprek mijn incasseringsvermogen ook is gestegen. Ik was hiermee zeer verheugd en denk nu nog meer aan Jezus. In stilte.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Jezus, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Denken aan Jezus in stilte

  1. joost tibosch sr zegt:

    Denk nu het leven toch draagbaar voor je lijkt en moeilijke gesprekken gewoon in de lift plaatsvinden in stilte met je mee!

  2. Joost Lips zegt:

    Woon op de derde in een flat van vier verdiepingen, net te weinig voor een lift, maar je reactie is in stilte en dankbaarheid ontvangen!

Geef een reactie

