Terug naar de eenvoud; och, ik ben er al!

.

Hoorde vandaag dat Franciscus van Assisi geld van zijn vader had meegenomen om er de armen van te geven. Maar pa was het daar niet mee eens, speelde het hoog op binnen de kerk, tot een bisschop hem sommeerde het geld terug te geven. Franciscus toog naar de bisschop en bracht hem het geld en daarbij ook zijn kleren, zodat hij weer naakt naar buiten trad. Hij had laten weten dat hij maar een vader diende en dat dat niet zijn biologische was. Schijnt dat de bisschop diep onder de indruk was. Deze monnik nam bestaande autoriteiten en protocollen blijkbaar in stijl op de hak. Maakte wel indruk toen ik Antoine Bodar deze geschiedenis hoorde vertellen op tv vanmiddag. Zachtaardigheid en kracht gaan in Franciscus gepaard en dit constateren appelleert aan de minder mooie eigenschappen van mijn karakter; dan wil ik wat meer als Franciscus zijn. Mijn gebrek aan geduld en de korreligheid die dat oplevert verbetert niet als ik alleen nog maar actualiteitenprogramma´s op tv bekijk, wel als ik over de heremiet uit Assisi hoor. Ook als ik, zoals een uurtje terug, Eckhart Tolle zijn inzichten hoor en zie vertolken; dat is steeds weer om van te smelten.

Ik wou vanavond Pauw kijken maar bleef hangen een zender verder waar Marco Bakker werd geïnterviewd. Die heeft geen lekker ding meegemaakt in het verleden, er vielen doden door zijn toedoen, auto-ongeluk. Ik schakelde nog even naar Pauw maar werd alweer raar van binnen toen ik het woord Syrië hoorde en wilde bijbehorende associaties helemaal niet. Een zender verder hoorde ik een man spreken over iets verschrikkelijks dat gebeurd is, wat zijn privéleven enorm beïnvloed en zijn carrière enorm geschaad heeft en waar ie met waardigheid en moed zeer afgewogen over sprak; ook zijn presentie ontroert me dan diep. In Syrië telt een leven niet; doden went heel snel zeggen de schutters allemaal.

Ik ben dus even blasé van wereldnieuws en ik voelde vanavond dat het mijn publicaties vaker ook weer zwaarder heeft gemaakt, en dat bevalt me niet. Als men elkaar uit wil moorden uit naam van Allah of God, dan bestaat voor zo een situatie stellig ook een passend Soefiegedicht, of een tekst van Meister Eckhart dat een einde aan dat verdeelde denken maakt zodat de wapenen kunnen vallen. Ik kan mijn aandacht per moment maar een keer richten; een soefiegedicht is nu beter dan het journaal. Niet kijken naar wat verdeelt; zien waar alles al onverdeeld is. Niet eens verbonden, want dat suggereert nog afscheiding, maar naadloos dezelfde!

Afgelopen week was het maf te ondervinden dat ik dacht, rond acht uur in de avond: ´even zien of er weer iemand onthoofd is?´ en er was weer iemand onthoofd. De cynische gedachte waarmee ik het nieuws aan zet wordt zo ook nog eens gevoed. Een keer per dag journaal kijken is zat; verder even geen actualiteiten. Dan liever een mooi kunstprogramma waarvan er meerdere zijn en sowieso: heel veel muziek. Maar ja, daar komt weer een klacht: je komt tegenwoordig om in reclames, ook op You Tube waar ik graag talentenjachten bekijk. Dan toch maar weer het oude vertrouwde cd’tje uit de kast trekken misschien; das zo een gek idee nog niet.

Leerzaam is ook: als ik door de tijd heen mijn banksaldo per maand steeds wat meer zag dalen omdat mijn uitgaven zich nog baseren op de tijd dat ik een goed salaris binnen haalde, dan voelde ik een onrust en die onrust is weg nu het geld op is. Is toch geinig? Zo werkt dat dus. Dan komt de inkeer altijd.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Terug naar de eenvoud; och, ik ben er al!

Geef een reactie

