Jozef van de Berg – levenskunstenaar & kluizenaar

741219005.

Ik wist niet van zijn bestaan toen ik afgelopen weekend op de Facebookpagina van een goede vriend een link naar zijn theatershow Het Geluk van Morgen aan trof en vanaf de eerste seconde daarvan intens genoot. Het kind in mij werd aangeraakt.

.

.

Ik ben wel vaker onder de indruk van artiesten maar ik voelde dat ik hier wel met een zeer speciaal persoon te maken had, ik een man trof wiens passie onmiskenbaar was en mij dwars door alle vormelijkheden direct wist te raken, Wie was deze man? Ik wilde het weten en ging op onderzoek uit. Nu bleek dat hij op een dag, midden in een show, verklaarde: Ik speel niet meer. Hij stopte en zei dat de mensen hun geld weer bij de kassa op konden halen. Hij was door God geroepen en koos voor het leven van een kluizenaar. Hij ontvangt wel mensen, noemt zich nu geen acteur die iets nabootst of aanreikt, maar de acteur van God zelf, voor wie hij zich beschikbaar heeft gemaakt. Juist nu ik zelf, door een platte beurs, tot een eenvoudiger bestaan geroepen ben, geniet ik intens van deze man die zo prachtig over zijn huidig bestaan vertelt, waarbij de vrede van hart, de sereniteit, zo makkelijk resoneert met de liefde die onder mijn zelfzuchtige tendensen nog altijd blijkt te leven.

.

.

Hij leeft zonder geld, van wat mensen hem geven. In zijn kleine hut, achter in de tuin van mensen die hem die ruimte daarvoor hebben toegestaan, heeft hij stromend water noch elektriciteit. Mooi om te zien hoe loslaten en eenvoud zoveel vrede en licht vanuit zijn gelaat laat stralen. Ik voelde me ook sterk, met mijn vaak grote mond, aangesproken door de woorden die hij in het volgende filmpje spreekt over God en hoe God te verstaan.

.

.

Vond volgend filmpje uit vroeger dagen, gemaakt door Gérard Courant, genaamd Cinématon #423, waaruit ook weer blijkt met hoe weinig middelen en tegelijk intense kracht Jozef zijn innerlijk verlangen naar waarheid tot uiting laat komen.

.

.

Besluit met een video welke ik op Vimeo vond, waarin hij indringend vertelt over zijn keuze voor een vooral solitair bestaan en dat hij, vastbesloten en zonder twijfel, zijn gezin achter liet. Uit deze getuigenis blijkt heel duidelijk dat het in feite zijn keuze niet was; hij gehoorzaamde de roep die zo genadig is dat de genade, door zijn toewijding en verschijnen voor wie het maar zien, horen en voelen wil, beschikbaar is gemaakt.

.

De Kluizenaar van Neerijnen – The Hermit of Neerijnen from Albertine Piels on Vimeo.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in film, proza, theater, vrijheid en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Jozef van de Berg – levenskunstenaar & kluizenaar

  1. Fenny zegt:

    Zijn voorstellingen waren van grote kwaliteit en zeer ontroerend, ik vond het een verlies maar hij moet doen wat hij voelt.

Geef een reactie

