Droomduiding

.

Had meest fantastische droom vannacht. Was met vrienden afgereisd naar een schitterend natuurgebied met bergen en een enorm meer zonder een mens te bekennen, waar ik aan een zwemtocht begon en het gezelschap zonder overweging achter me liet. Het merkwaardige was dat aan de andere kant van dit grote water, waar ik zo fris als een hoentje aan kwam, wat hoger gelegen een drukbezocht zwemparadijs was gebouwd! Toen ik wakker werd vond ik dat maf maar tijdens de droom niet; ik besteeg een trap en kwam bij het eerste bassin. Maar er lag nog een bassin een stuk hoger en daar bestond tevens de mogelijkheid nog eens een enorme toren te beklimmen om je middels een touw van af te laten slingeren zodat je ver in de diepte ergens in het water zou plonzen. Dat vond ik een strak plan. Ik kwam aan in een ruimte waar veel Turkse en Marokkaanse jongens zaten waarvan een er me waarschuwde dat de sprong wel gevaarlijk was, dat je het maar moest durven. Het was er druk maar niemand durfde dus het touw was meteen voor mij en ik twijfelde geen seconde, trok het koord strak door naar achter te lopen en ging toen in volle vaart voorwaarts het luchtruim in waarbij ik het touw pas losliet toen het zijn uiterste amplitude had bereikt zodat mijn hemelreisje zo lang mogelijk duren zou. Dit verliep allemaal soepel maar de sensatie was klein en van teleurstellend korte duur; ik hoorde een stevige plons en was weer wakker.

Droom duiden, daar was ik nooit zo van, want droomduiding is gewoon weer een nieuwe droom vond ik altijd. Maar ja, dat kon ik wel vinden, was het daarmee ook zo? Dat wist ik niet en ik weet nog steeds niks. Dus ik ga lekker duiden vanavond!

Opvallend is dat ik geen idee had met wie ik in dat natuurgebied gekomen was en dat het me blijkbaar ook weinig interesseerde toen ik de borstcrawl aansloeg. Het enorm wateroppervlak zou mij overdag in de wakende staat afschrikken, maar niet in deze droom waarin ik blijkbaar over een topconditie beschikte. Doet ook denken aan ´het grote water oversteken´ waar het orakelboek I Tjing, die ik in mijn jongere jaren nog wel eens in keek, over repte als het tijd was om een belangrijke grote beslissing te maken. Nou ja, als junk met nog twaalf euro om een ruime week van te leven spreekt die suggestie onmiddellijk aan!

Het paradijs bestond al; dat was het meer en de bergen, maar de mensen waren elders, in een door mensen gemaakt decor dat hoger lag dan het natuurgebied, wat duidt op arrogantie. Het gaf me aan dat mensen graag bij elkaar zijn in de herkenbaarheid van hun eigen vondsten en dat de ware natuur best beangstigend voor ze is. Waarom er nou specifiek Turkse en Marokkaanse jongeren bovenin de springtoren zaten is moeilijk te zeggen. Ik woon in een wijk waar ik meer mensen van deze nationaliteiten dan de mijne om me heen heb, dus het kan onwillekeurig zijn. Maar het wereldnieuws kan ook de droom doorsijpelen en dan wil ik met mijn eigenwijze harses nog wel eens de geboden van heilige boeken relativeren door te zeggen dat iedereen zelf moet kijken en ondervinden om te weten wat wijsheid is. Een dogmatisch gelovige onderscheidde ik altijd van wie zelf op onderzoek uit ging; religie was voor mij eerder een wetenschap dan geloof. Zo kwam ik uit op zenboeddhisme en advaita vedanta, die ´de verlichting´ geboorterecht noemden, iets dat je kunt realiseren zonder geloof. Maar ja, ook dit blijkt voor velen weer geloof te zijn, een pak dat je aan trekt of uit doet al naar gelang het je uitkomt. Ik ken een non-dualistisch leraar die me zei dat werken in groepen geen gewenst resultaat had maar toen zijn geld op was deed ie het wel mooi weer. Of neem die ex van mij die haar man ontvluchtte en spontaan met me kwam samenwonen omdat ik zulke wijze dingen zei: toen ze daar na vele weken spijt van had om onduidelijke redenen kreeg ik te horen dat ze niet meer in verlichting geloofde. Ondertussen zit ze ook weer voor publiek te kakelen alsof verlichting nu weer wel voor haar bestaat. Wat ik zei: een pakkie dat je aantrekt of uit doet heeft niks met inzicht te maken; das marchanderen met het geloof van anderen zonder werkelijke grond dan je eigen voordeel te vinden. Dat gold ook voor die gozer die een guru bezocht en getrouw was omdat zijn vriendin voor die guru ging; toen ie haar kutje kwijt was vond ie die spiritualiteit opeens ook niks meer. Gedagdroom zonder diepgang of essentie, niet moeilijk om te duiden.

De sprong via het touw zelf, hoe imposant deze op voorhand ook leek, bleek een fluitje van een cent. Metafoor voor dat wat je lang uitstelde met vooropgestelde meningen over de moeilijkheidsgraad van een daad terwijl het doen zelf zo een problematiek helemaal niet kent. Ik heb als uiterst verlegen kind diezelfde ontdekking ook gedaan in het openbaar toen ik besloot dat eerder spreken dan je bang kan worden de oplossing is. En ik kan nog steeds mijn mond niet houden.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

