Liefde, onbedoeld en zeker

.

Waar zou je in godsnaam over moeten twijfelen? Wat je denkt is al vluchtig als de wind; ik hou er niks aan over, ook geen twijfel. Twijfel is van de eis zekerheid gemaakt en zekerheid is waanzin. Is dat nou zo moeilijk?

Ik twijfel niet aan God. Ik heb God niet in het vizier dus ik kan niet aan God twijfelen. God is de zekerheid waar de onzekeren niet over spreken kunnen; ik heb het ook niet verzonnen. Voordat ik iets verzon was God al zeker.

God is God niet als ie besproken wordt, dat is wat ik vooral heb geleerd. Je mag van mij overal over zaniken maar niet over God. Dan heb ik nog liever dat Ie niet bestaat.

Maar ja, ruim jij je oorzaak maar eens uit de weg weg, dat valt nog niet mee. Tegelijk is God geen schepper natuurlijk, want er zit niemand aan een of andere kant aan het stuur van dit soepzooitje. Tis een groot wonder dat er nog zoveel goed gaat. Das mijn mening en nergens op gestoeld.

Ik hou van wie van me houden, zei Boudewijn de Groot, dat vond ik eerlijk. Ik hou ook van hem, dus dat helpt al reuze. Maar kunnen we die sociale codes niet gewoon over slaan? Das toch veel sneller?

Mag ik dan nu vertellen dat ik afgelopen etmalen berichten ontvang die precies bij verdiepte intentie voor liefde boven zelfbelang passen, en wel zo goed, dat er een synchroniciteit in treedt die me hogelijk verbaast en die ik ten diepste al wist. Maar niet ik alleen. Iedereen. Niet God de Vader van Jezus of Allah alleen, die sprookjes kwamen na het onbenoembare begin. Hoe kan iemand nu in de war zijn over wat altijd nu begin al is? Ik heb dat nooit begrepen en ga daar ook niet aan beginnen. Niet-weten is veel leuker. Heb je ook geen bommen voor nodig.

Probleem blijft, als je een keuze maakt, dat je tegelijk een zaak verdeelt. Das niet moeilijk om te zien toch? Nou, als je een zaak verdeeld hebt dan weet je een illusie en zonder die verdeling bestaat dat probleem niet.

Paranoia is iemand afwijzen die je aardig vindt, hypochondrie is sterven voor je dood bent. Wie begrijpt zulke absurde dingen nou? De hele wereld dus want iedereen lijdt eraan. De meesten ontkennen maar daar wordt aan gewerkt. Alles komt precies op tijd, let maar op. Suggestie na suggestie, Hitchcock zal er wel een fortuin mee verdiend hebben. Die ie overigens achter moest laten, zoals de meeste van ons. O ja, U heeft gelijk, iedereen natuurlijk.

Ik denk dat niemand iets van een ander kan leren. Dat komt door Martin Buber, geef ik hem effe met Uw welbevinden de schuld. Deze man zei dat Ie het Gelaat van God altijd in de mens voor hem zag. En zo simpel is het precies! Al het overige is waanzin. Dus er is geen ander.

Tis ongezellig, dat wel. Zeer aan te bevelen!

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

