Liefde in de lucht

.

Het weerbericht zei: bewolking maar droog. De innerlijke werkelijkheid was: zon en nat. De hele dag tranen. Had weer zo een aanval van The Voice en andere talentenjachten kijken op het internet. Ik zou nooit in zo een jury kunnen plaatsnemen want al dat gesnik door optredens heen is ongewenst vanzelfsprekend. Tis alsof er bij iedere traan een stukje zon op gaat. Tis ook, dacht ik toen ik maar niet los van het kijken van weer een optreden kwam, alsof het compensatie voor een ongevoelige wereld is. En bij The Voice Kids zie ik niet zelden karakteristieken in meisjes van mijn dochter uit de tijd dat ze hier nog in de buurt woonde. Catharsis, dat is het goede woord geloof ik: smelten in erkenning en innerlijke wassing door de waterlanders die dan vloeien. Een soort van uitruimingsdienst om het hart over te laten.

Het waren weer intense etmalen. Op station Overveen een goede vriend ontmoet, daarna alleen de stad in, aardige mensen en ook hufters spreken, ze allemaal een zo passend mogelijk antwoord gevend. De een smelt als ik zeg wat ik zie, de ander verhardt en trekt een mes. Op weg naar huis, drie uur ´s nachts, een man uit Suriname ontmoet; die kwam mee om hier even flink te coke basen, waarop ie een uur niet aanspreekbaar was en ik wat gitaar speelde en een gedichtje schreef over een vervelende Marokkaanse gozer die grapjes over Foley en volgende slachtoffers maakte door voor mijn ogen een stiletto te openen en me lachend te bedreigen. Zou ie alleen nooit gedaan hebben; zo werkt dat in afgerichte breinen. Daar word ik wel eens naar van. Dan is liefde best wel leuk. En mijn basende vriend was gewoon een aardige kerel en bedankte me achteraf dat ik hem nam zoals hij was. Waarop ik dacht wat ik niet zei: ik neem je zoals ik ben, alleen bij jou is het coke, bij mij wijn. Maar achteraf denk ik dat het heroïne was, van coke krijg je toch geen partiële epileptische aanvallen? Want daar leek het op. Hij zag dan dingen die er niet waren en was deels, ver weg alleen nog, aanspreekbaar.

Die ochtend, terwijl mijn donkere vriend weer geheel bij zijn positieven was en we nog wat wandelden, kwamen we te spreken over het gedicht dat ik tijdens zijn spirituele afwezigheid had gecomponeerd, en dat ik er eigenlijk niet zoveel in zie de zwartgalligheid die mij die afgelopen nacht tegemoet was gekomen naar de wereld uit te dragen, maar als ernstige pijn zo makkelijk wordt vertaald als een grapje dan is mijn grens blijkbaar bereikt. Dan wil ik niet provoceren en moet het toch schrijven en ben vervolgens erg blij met ´likes´ van mensen wiens liefde ik ken. Dan is er echt een grens overschreden ook voor hen; die herkenning stelt me dan weer gerust.

Als drankzuchtige denk ik vaak over afkicken, drinken en zulk overwegen houdt elkaar in stand. Het is denken over afkicken wat dezelfde verslaving is als drinken zelf, hoewel wat gezonder zo op het oog. Ik krijg met regelmaat reacties die van liefde getuigen en, als mijn donkere vriend, mij nemen zoals ik ben. Ook dan ben ik diep geraakt, steeds weer, ook al is het via internet en ken ik de persoon niet. Zo is het meisje dat mooi zingt op mijn beeldscherm dezelfde als mijn dochter. Laatst zei ik tegen een vrouw dat ze zo mooi is dat het pijn deed. ´Niet te lang kijken´ was haar eenvoudig advies. Dat was makkelijk gezegd want ze woonde al voor mijn geestesoog, dus ik zei dat loslaten er niet bij was. Waarop zij weer zei: loslaten is het mooiste wat er is. Die opmerking is sindsdien in me gebleven, als een gloeiende pit in een veenstapel, en legt langzaam mijn weerstand tot as. Maar loslaten kan ik nog niet, ik moet afsluiten en snel weer The Voice kijken. Komt de veenbrand ten goede.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Liefde in de lucht

Geef een reactie

