De waarheid, helemaal gratis!

.

Ik ga mijn verstand voor de laatste keer de waarheid laten vertellen; let goed op want dat moet wel helemaal mis gaan. Tenzij het klopt wat ik zeg, want dan heb ik mazzel. Tenzij ze je er de keel voor afsnijden of ergens nog een kruis, hamer en wat spijkers hebben liggen, maar dat terzijde.

Om te beginnen wil ik stellen dat de waarheid niet op voorhand vast staat, want dat is fundamentalisme. Dus als we naar de waarheid gaan kijken beginnen we, netjes en onbeschaafd, met niks te weten. Eigenlijk is dit het antwoord al maar sommige studenten willen meer uitleg. Dat kan verzorgd worden, geen probleem.

Wat willen velen dan nog meer weten? Als het zo simpel is, waarom weet ik dan nog zoveel? Goeie vraag. Ik moet dan altijd lachen. Dan zeg ik: je weet helemaal niks. Jawel is dan meestal het antwoord en dan vraag ik wat ze dan wel menen te weten. Dan begint het gedoe pas goed. Dan krijg ik al die shit over me heen. Opvallend is dan meestal dat ik, aan het eind van een betoog en zonder dat ik wat gezegd heb, krijg te horen dat ik wijs ben. Dat is nergens op gestoeld, ik hield alleen aandacht en mijn mond. Blijkt vaak al genoeg te zijn. Rotzooi de wereld uit en een blij gezicht!

Ieder mens wil wat betekenen. Wat als je nou niks betekent? Geen fluit voorstelt en geen kut meemaakt? Zit je dan met gebakken peren of is dan de waarheid dat je zelfs nog geen fluitje van een cent bent? Wie durft dat in te zien? Slechte publiciteit vinden de meesten beter dan niks voorstellen. Toch stelt U helemaal niks voor, heeft U ´m?

God is gratis maar de oorlogen rondom God zijn onbetaalbaar, we leveren ons dagelijks brood ervoor in! Willen we het nog gekker hebben? Dat kan, ga Uwe vrijelijke hellegang. Niemand houdt U tegen. De waarheid wil dat niemand wordt tegengehouden.

Is er dan geen moraal meer? Jazeker, maar niet bedacht. De tien geboden zijn voor ongevoelige mensen en gevoelige mensen zijn zonder geboden. Zo is het geregeld; ik heb het ook niet verzonnen. Vrijheid bestaat pas, het denken vindt dat een paradox, als je de natuur gehoorzaamt. In die gehoorzaamheid valt de onvrije persoon in vrijheid weg. Natuur ´vasthouden´ als ´loslaten´ van problemen. Maar het is noch vasthouden noch loslaten; het is zien zelf dat niemand toebehoort.

Adyashanti had een prachtige metafoor hiervoor. De rups ziet een vlinder en vindt de vlinder prachtig, verlangt ernaar een vlinder te zijn. Maar met de menselijke overweging zou ie denken: ik wil die vlinder zijn maar dan ben ik dood! De rups spartelt dan tegen. De rups wil een vliegende rups zijn en dat kan helemaal niet en leidt tot lijden! Maar het vliegen is gratis in de overgave. Het licht laat van geen vorm wat over. En alle vormen blijven! In dit licht dat ieders geboorterecht al is, zonder oordeel over verschil zoals de rups al vlinder is, is er aanvaarding. En je hoeft er niks voor te doen, alleen maar te vergeten wat je ervoor meent te moeten doen.

Amazing grace komt van wie dat al weten en mijn weten met groter licht dan mijn kleine concepten doorstralen; de rups huilt en lacht en vliegt al, maar denkt nog even rups.

Soms, de rups weet nooit van waar, komt een andere vlinder je bevrijden en het is gebeurd en ik noem geen naam omdat ik in terugvallen in rupsenbestaan niet langer de schuld in een ander wil vinden. Mij ophangen aan een ander is morgen de ander straffen. En dat heeft niks met gratis God te maken. Mooi is ze zeker en ze is nergens niet.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

