Vrijheid is ook je dood

.

-Zo zo mijnheer Lips, u pakt meteen uit met een pretentieuze titel; wilt u dat even toelichten?

-Jazeker, dat doe ik graag.

.

Dat was alvast een mooi dialoogje om mee te openen; ik heb er zin in. Goed geluimd ondanks mijn ontelbare niet te verhelen zonden uit het verleden. Was het Kahlil Gibran die gezegd heeft dat als je je zonden met die van een ander vergelijkt, ze allen niet bijster origineel blijken te zijn? Hierop past ook geheel het Joodse verhaal dat vertelt over wat er na de dood gebeurt. Overleden zielen komen bij een boom waar ze de last van hun laatste leven in mogen hangen. Vele overledenen zijn de verse dode voorgegaan dus keuze genoeg en nu mag die ziel rond de boom lopen en een pakketje last van een ander kiezen. En wat blijkt? Iedere ziel kiest zijn of haar eigen pakketje want die kent ie het beste.

Ik leer uit dit laatste verhaal dat voorbestemdheid en vrije wil, waar men over spreekt, een zelfgekozen profetie is: de keuze is vrij maar men is geneigd het bekende te kiezen.

Waarom stel ik dat vrijheid nu voor iedereen beschikbaar is? Niet omdat er nu geen mensen zitten opgesloten in gevangenissen, of erger, foltercellen. Niet omdat de vrijheid waarover ik spreek vrij is van misère of rampspoeden. De vrijheid die ik bedoel is de vrijheid niet te protesteren tegen misère en rampspoeden, niet te doen alsof het morgen beter zal zijn. Dan kan zich openbaren dat wat niet meer vermeden wordt geen realiteit maar louter tijdelijke illusie is. Dan kan nog steeds heftig gefolter volgen maar het zelfbeklag is weggevallen voor de dienst aan Liefde, die als grond van alle wezens al herkend is, zelfs in de beul.

Natuurlijk moet ik hier aan Jezus van Nazareth denken. Maar ook aan James Foley. De moderne technologie maakt verschrikkelijke dingen mogelijk die in de tijd van Jezus nog niet konden. Toen ik het bericht over Foley vernam heb ik op het punt gestaan het filmpje van zijn onthoofding, waar het nog wel geheel online stond, af te kijken. Ik was zo geobsedeerd door het kwaad dat ik dacht dat wel eens goed kon zijn. Maar natuurlijk kan dat niet goed zijn; die terreur is al te duidelijk kwaadaardig als ze kinderen bij executies aanwezig laten zijn of zelfs de executie laten volbrengen. Iedere moordenaar beleeft de eerste moord intens, daarna doet het er steeds minder toe. Jezus Christus had een martelgang, Socrates was ook zeer principieel door zijn gifbeker te nemen maar de afloop was vrij sereen zo stel ik me voor. En Silesius, een mysticus, zei op een moment dat ie afgestraft kon worden als ie het tegendeel beweerde gewoon dat God niet bestond. Dit laatste intrigeert me! Sterven voor een naam van God als alles al God in mijn ogen is?

Bij Foley dacht ik meteen: omdat internet bestaat kunnen de IS-terroristen hem zo lang als ze hem hebben martelen totdat ie ´bereid´ is openbaar te verklaren wat ie verklaarde. Dat zijn strot doorgesneden werd was in aardse zin zijn hemel geworden. Het was niet meer op te brengen welke standpunt ook vol te houden en ik eer hem als de man die eerder gegijzeld was en de gevaren kende, zijn werk voor de openbaarheid van feiten bleef doen, en nu zo vertoond is geworden aan de wereld. Zonder de kruisiging die ik op voorhand niet zag en die veel groter was dan toen ze zijn keel doorsneden.

Vrijheid is een keuzemogelijkheid maar, en hier moet ik nuanceren, niet in de wereld. In de wereld vinden boevenpraktijken plaats van hoog tot laag en in het gehele spectrum van menselijk verschijnen, zeker weten. Tis feitelijk het enige dat ik zeker weet. Wat ik niet weet is mijn waarheid; ik hou eraan aan vast door de kennisgeving die me nu weer kwam vergiftigen te erkennen en los te laten. Vrije wil. Er is dus feitelijk geen vasthouden aan vrijheid omdat alles in de wereld tot gebondenheid leidt als je een verworvenheid daarna nodig acht voor geluk en je vrijheidsgevoel. Daarom benoem ik vrijheid los van je goed voelen, je bent ook vrij als er beroerde dingen plaats vinden. De religieuze koersen en tendensen situeren vrijheid altijd in de toekomst en verkopen als zodanig een bedrog, hoe goed ook bedoeld door goed bedoelende betrokkenen. Vrijheid, de menselijke natuur, is aangeboren en niet morgen. Als je nu lijdt kun je nu zien welke gedachte daarbij hoort en het is altijd niet waar tenzij je in misère verder wilt gaan. Wat de scholen van religie deden is dit onderzoek naar lijden aan een persoon verbinden die helemaal niet bestaat, alleen maar bedacht is, wat iedereen nu kan zien.

´Mijn vrijheid´ bestaat dus niet. De enige vrijheid is die onverdeeld is en niemand uit sluit. Het idee dat een ideologie niet vrij is en de andere wel is, met alle respect, superdom. Welke goddelijke namen er ook aan gegeven worden. Vrijheid is het meest eenvoudige gevoel nu te bestaan, altijd bij je. Het is niet nodig om het in overeenstemming te brengen met God, Allah, Boeddha, Jezus, het Ware Zelf, familie, vrienden of je Ware Natuur want je bent al al die dingen, onbenoemd. De eenheid is gevallen zodra zelfkennis en moraal verdeelt. De zonde is overal en het kan dit moment, voor wie dit wil erkennen, nu stoppen. Dus principieel op de hele planeet. Zodat we deze niet zelf mollen met het emotioneel holbewonersgevoel van onveiligheid en in onze handen de techniek er wat mee te doen, nee, open armen wat er ook volgt! Ik deel een perspectief, geen belang; ik kan het net als wie dan ook niet winnen van feiten maar ik kan wel tonen dat feiten geen feiten zijn. Zonder opvatting kun je niet bestaan, dus je bent volstrekt tweedehands, uitgeleend, op de motor van anderen enzovoorts. Geen vrije wil dus? Jawel, heb je me niet gelezen?

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

