Evocatie

1.

Al wat we kennen is onzeker,
iedere betekenis een toekomst
die immer toekomst blijven zal;
wie kent leven zonder streven?

Vroeger thuis hadden we een huisarts,
die was, zo werd gezegd, zo intelligent
dat het weer naar debiliteit ging neigen;
slimheid vereenzaamt voor je het weet.

We kennen ze toch; de filosofen?
Dat denken, altijd dat denken, klaagde Sartre
en Nietzsche, die kwam er ook niet best van af
door syfilis of de beperking van de rede.

Mijn hart ligt bij de kunstenaars,
die spelen met de vorm, vooraf onwetend,
die steeds weer nieuwe dingen vinden,
leren van, niet hangen aan wat was.

De kunst die tot het hart spreekt,
zonder de geschillen van oorlogspartijen
en de mutanten vandaag de dag
die geweld hun religie hebben gemaakt.

De kunst, die bezorgd is, tegelijk vrij en
onbezorgd de zorgen te erkennen in werken,
niet zelden op straffe van represailles
tot aan ernstige laster en moord toe.

Ik klop op de deur van de toekomst
die alleen nu geopend kan worden,
roep de universele geest aan die stellig
nu het lijden en het antwoord kent.

.

2.

Diegene die zich in de nesten heeft gewerkt
gaat op meditatiecursus en roept halleluja
maar die halleluja wordt door de familie
iets anders geïnterpreteerd omdat:…
…ze de bekeerde niet begrijpen!

Wonderlijk spel van weten en niet,
wel en nietes.

Ik ken iemand wiens zoon spoog
op vader´s spiritualiteit; toen pa er van af was
had zoonlief juist het virus te pakken!

Dat was zeker lachen ja.

.

3.

Tis nooit de God van iemand geweest.
Ik heb nooit geloofd wat ze me vertelden.
Tot op de dag van vandaag
kan ik er geen zinnig woord over zeggen.

Ik zet beperkte visies te kijk
opdat de kritiek er doorheen mag stralen.

.

4.

Iedere religie heeft een logica lopen
die bewijst dat het de enig ware religie is;
van God is ondertussen munitie gemaakt.

Noem de naam van God niet
dan hou je het Koninkrijk heel.

.

5.

Het raadsel van bestaan ben je zelf
en das een bizarre toestand:
zowel waarnemer van als acteur in de film.
Benieuwd hoe dat gaat aflopen!

.

6.

Ik weet niet meer zijn naam
maar er was een mysticus die de vraag kreeg
of God bestaat.
Als hij ja zou zeggen zouden ze hem doden.
Hij zei nee.
Loog hij?
Hij loog de waarheid
want God kan geen naam hebben.

.

7.

Tijdens de eerste wereldoorlog,
gedurende een kerstbestand zonder wapenvuur,
zijn de twee vijandige linies met elkaar gaan voetballen.

Moet ook kunnen.

Als Israël en de Palestijnen een wapenstilstand kennen,
welke sport bedrijven zij dan het meest?
Weder opbouwen?

Moeten we nu echt eerst alles vernielen
voor we zin in een leuke toekomst samen hebben?

.

8.

Als ik tegenwoordig zeg
dat ergens geen haken en ogen aan zitten
dan barst het van de haken en ogen,
let maar goed op,
anders zei ik het niet zo nadrukkelijk!

.

9.

Alles is selffulfilling prophecy
en toch komt er zo weinig van mijn voornemens uit;
waar laat ik de steek vallen?

Dingen als verbonden zien is verdeeld;
niets zien is een.

Niet naaien,
dan is er niks aan de hand.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in poëzie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

