Ode aan mijn wandelschoenen.

.

De nachten worden weer langer, tis eerder donker en later licht. Je kunt al af en toe gevallen bladeren, door de wind voortgedreven, over de straat horen strijken. Momenteel, 05.00 uur, een open sterrenhemel, geen wind en een frisse temperatuur. Dit alles laat voelen dat de herfst in aantocht is, geliefd jaargetijde van gure weertypen maar ook van serene hemelse kleurenpartijen in de natuur op bladstille zonnige dagen. Seizoen van inbinden, vaker binnen blijven, zowel fysiek als geestelijk. Inkeer der dingen, loutering, gang naar de winter en de koude, weg naar vernieuwing voor als de prille lente zich weer aan dient. Acht het een voorrecht te wonen in een land waar de vier seizoenen zich in al hun afwisseling tonen; een lekker zonnetje is prettig, maar het hele jaar door? De poëet is blij met de grilligheid van de jaargetijden die hem de beelden verschaffen zijn hart te uiten. Heel wat anders dan de gebieden op aarde waar het slechts een uur per dag licht is in de winter en het zelfmoordpercentage opvallend veel hoger ligt dan waar de zon zich wel ruimhartig vertoont. Ik hou van de nacht waarvan de duisternis midzomer kortdurend is; nu de dagen korter worden is het wel prettig zoveel mogelijk van het daglicht, dat relatief minder vrijkomt, te genieten. Das goed voor het algeheel welbevinden. En als het plenst gewoon goede regenkleding aan en lekker naar buiten; het idee dat dat ´slecht weer´ is logenstraffen en ervaren hoe heerlijk het is de straffe wind in je gelaat te voelen zonder een afwerende frons te produceren. Fietsen in een stormachtige wind met veel neerslag is wellicht niet aantrekkelijk en lijkt op topsport; wandelen blijft echter, mits je goed gekleed bent, altijd een heerlijke ontspanning.

Wandelen, er zijn genoeg kunstenaars, filosofen en wetenschappers die dat bevestigen, is weldadig voor de ontspanning van de geest. De tred, het ritme van lopen, de veranderende omgeving, dit alles zet het denken, dat zich door dagelijkse bezigheden makkelijk in vaste groeven kan ingraven, weer vrij van repeterende maalstromen. Tis als een massage van de gefixeerde obsessieve delen die met iedere stap weer wat meer los kunnen weken. En natuurlijk is wandelen goed voor de spijsvertering en een filosoof met obstipatie niet op zijn best. Dus als ik kijk naar mijn wandelschoenen dan zie ik niet zomaar een paar schoenen staan, maar een levenswijze die me lief is, hoewel ik deze bij tijd en wijle perioden lang verzaak. Wat ik dan laat verslonzen ruim ik later altijd weer met fikse wandelingen op. In de zomer doe ik, voor korte stukken, nog wel eens sandalen of de lichte instappers aan, maar er gaat, voor de langduriger looptochten, niets boven de bergschoenen. Ook als er een hittegolf heerst. Goed materiaal is essentieel. Bergschoenen doen het goed onder alle condities; sandalen niet. Herinner me een wandeling met een vriend die goed materiaal bij zich had waar ik die voorbereiding verzaakt had. We hadden allebei een boek als cadeau voor elkaar meegebracht in onze rugzakken. We liepen door regen en wind en toen ik hem ergens zijn boekje gaf was deze doorweekt! Het was een boekje met zenpoëzie en die verzen kunnen gelukkig wel tegen een stootje. Een extra regenbescherming voor het rugzakje aanschaffen lijkt echter toch wel raadzaam. De weerprofeten beweren dat het komende dag overal droog blijft bij zo een 22 graden, dus haast met die aanschaf heb ik nog even niet. Mijn idee voor de komende dag: bus en trein naar zee nemen, strandwandeling en dan te voet weer naar huis. Camera mee.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

