Avondje uit

.

Ik dacht: nu niet de kroeg in
en ik dacht: daar ga ik niet over
dus ik ging toch

De eerste gozer die ik trof
kreeg meteen te horen wat ik van hem zag
maar hij sprak me tegen en ik zei: nee,
je ontkent wat je werkelijk ziet
en de rest van de avond steeds hetzelfde bedankje
omdat ik hem voor zijn projecties had geraakt
omdat ik met zijn projecties stomweg geen genoegen nam
en hij opeens vanachter zijn masker vandaan durfde te komen.

Op weg tijdens de wandeling naar huis twee donkere mannen
waarvan de leader me vroeg of er nog een kroeg open was
en ik hem teleurstellen moest
waarna hij zei net uit de Koepel te zijn ontslagen.
Hij had er twee weken gezeten en ik vroeg waarom
waarop ie zei openbare dronkenschap
en ik:
¨nou dan had je toch mooi even onderdak,
en wat nu?¨

Er was een vriend in Schalkwijk die ze rond 3.00 uur
wel even wakker zouden bellen
en als ie niet open deed voor de coke
dan zou hij de hele flat wel even wekken.
¨Dan ben ik blij dat jouw vriend niet in mijn flat woont¨
zei ik maar in plaats van te lachen smolt de gozer
en haalde zijn laatste halve gram coke uit eigen koker
en bood me er wat van aan.
Ik zei:
¨ik heb een keer coke gebruikt
en mij viel op dat mijn gevoel daarna plat lag;
ik hou van gevoel en liefde¨.
¨Ieder zijn smaak¨ was zijn antwoord
en het hartelijk afscheid beloofde mij
dat ik nooit vergeten zou worden.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in poëzie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Avondje uit

  1. fredvanderwal zegt:

    …voor hetzelfde geld krijg je een ram voor je kanus, pakken ze je met zijn tweetjes bij je enkels en schudden je boven het Spaarne effe leeg en laten je dan ook nog vallen! Het leven is net als de Heire der Heirscharen ondoorgrondelijk en zelden aangenaam…

  2. Joost Lips zegt:

    Das waar dus ik heb van tevoren de heren hun posturen wel even goed opgenomen en zag daarbij dat ze beiden kleiner waren dan ik en een van hen al amper nog van deze wereld was terwijl ik nu juist in topvorm verkeerde.

  3. De Koepel! die plek zouden ze moeten afbreken; niet meer van deze tijd. Of, nog beter; maak er een locatie van waar kunstenaars werken en lesgeven. Alle licht komt van boven 🙂

  4. fredvanderwal zegt:

    Joost, dan had jij ze beter stuk voor stuk bij hun enkels omver kunnen trekken en effe uitschudden. Volgende keer wel doen!

  5. Johan zegt:

    In de nacht kom je de raarste snuiters tegen.

  6. Joost Lips zegt:

    Goed idee Kitty, criminelen omscholen tot kunstenaars.

    Fred, je hebt gelijk; ik was zelf blijkbaar toch ook niet helemaal helder meer!

    Zij ook Johan.

Geef een reactie

