De pijn van mooie foto´s

.

ze is
en zo mooi
dat het pijn doet
maar het doet alleen pijn
als ik niet slapen kan
omdat ze zo mooi is
dat ik niet vergeten kan
niet vergeten wil
op blijf tot het eind der tijden
omdat ze is
en zo mooi!

ze leert me
wat niemand kan zeggen,
dat zegt ze me
als dat helemaal niet kan
zegt ze het toch
met haar ogen zo hier
en onaantastbaar tegelijk
dat ik vergissing besef
slaap niet kan vatten
want geluk dat gaat slapen
is oerdom

ze weet
beter dan mijn beste woorden
wat ik steeds zeggen wil,
ze hoort mijn woorden
als het ware
uit wat niet zegbaar is
mij verwonderd achter latend
dat ik haar niet mis
want ze is hier
en houdt mij uit de slaap

ze is zo vrij
dat ze ook mijn dromen bezoekt
en me hier en daar de weg wijst
naar hier, haar ogen
die het verschil tussen slapen en waken
zoek hebben gemaakt
en als ik haar dat zeg
lacht ze me gewoon uit!

ze had goede raad
nadat ik gezegd had
dat haar schoonheid een beetje pijn doet:
¨niet te laaaaang naar kijkennnnnn¨,
wat ik makkelijk gezegd vond
en mij het verzoek ontlokte:
wil je even bukken voor je de foto maakt?

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in poëzie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

