Blabla stileren

.

Er wordt gesteld binnen advaita vedanta dat het enige dat je zeker weet is dat je bestaat, maar is dat wel zo? Het argument dat veel gebruikt wordt: om aan je bestaan te twijfelen moet je eerst bestaan. Maar dit argument zegt iets over het bestaan van het suggestieve zelfgerichte denken, niet over het bestaan van een zelf. Mijn zogenaamde ik bestond zestig jaar geleden niet en over zestig jaar is er ook niks meer van over. Het ik is een constructie, van tijdselementen gemaakt en zonder enige werkelijkheidswaarde. Het ik bestaat alleen als je eraan denkt. Als we opgaan in activiteiten of fraaie muziek beluisteren is er geen sprake van een ik; tis of muziek luisteren of aan jezelf denken, beide tegelijk kan niet. Er zit dan ook een onmogelijkheid in de opdracht van spirituele scholen om het ik te overstijgen. Hoe kun je iets overstijgen als het niet bestaat? Zeg nou zelf: de poging het ik te overstijgen geeft alleen maar werkelijkheidswaarde aan een fata morgana. Doet denken aan wat Anthony de Mello zei over renunciatie: door je van iets los proberen te maken fixeer je je er juist op. Hetzelfde euvel.

De lezer hoeft verder niks met deze filosofie. Wat zou je er ook mee moeten? Ik kan er niks mee. Het kwam gewoon op, vervolgens tikte ik letters, woorden en zinnen die het idee dragen in en toen de alinea hierboven klaar was dacht: ja, dus? Dus helemaal niks! Filosofie is leuk mentaal behang maar je hebt er verder weinig aan. Ja, tenzij een filosofisch werk wat domme ideeën van je afneemt, das wel meegenomen natuurlijk. Een goede filosoof maakt alle weten stuk. Wat dan rest is de fantasie en de poëzie. Als het rechtlijnig redeneren en alle kennis hun ijdelheid in je bewezen hebben is taal instrument van iets anders geworden, een spontaniteit die geheel subjectief durft te zijn en een uiting is van ervaren, aan geen wet gebonden dan dit ervaren zo treffend mogelijk te beschrijven. Of zit ik weer eens complete onzin te verkopen? Dat kan ook natuurlijk.

Hier in Haarlem is het WK softbal georganiseerd en ik ben er veel langs gereden maar nog niet het sportcomplex opgegaan. Gisteren werd er wegens noodweer geheel niet gespeeld, vandaag een extra lang programma tot laat in de avond. En morgen de slotdag met, meent het KNMI, hier en daar nog een losse bui maar over het algemeen droog. Het lijkt me een prachtige gelegenheid om er met twee camera´s heen te gaan en beide memorycards geheel vol te schieten. Extra accu en batterijen mee, dan kan er niks mis gaan. Het sfeertje is er uitstekend, dat was goed te voelen als ik er langs fietste en steeds even stil hield om wat onderhandse worpen en rake klappen van de jonge meiden te constateren. Er zijn tribunes neergezet maar door het onheilspellend weer waren die vaak maar half of nog minder bezet. Ik ga er lekker tussen zitten. Om 12.00 uur speelt Australië tegen Japan die zich al als finalist heeft geplaatst door met 6 – 1 de Verenigde Staten te verslaan. Ik ben toch geen sportverslaggever aan het worden; wat krijgen we nou? Hoe dan ook, de laatste wedstrijd begint om 22.00 uur dus mijn dagje is zo wel gevuld. Als ik het uitzit tenminste, want als ik het in mijn kop krijg ben ik ook zo weer weg.

Al iets van waarde in dit weblogbericht gelezen? Het zou me verbazen. Volgens mij breng ik meest onbelangrijke zaken onder woorden in de hoop dat de taalvoering nog wat plezier bij de lezer aflevert. Ik heb feitelijk helemaal niks te vertellen. Zeker vandaag niet. Vandaag is een leeg beeldscherm gewoon een leeg beeldscherm. Het is een wonder dat er nog zoveel letters op verschijnen; geen idee waar ze vandaan komen. Of waar ze heen gaan, daar heb ik al helemaal niks over te zeggen.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

