Geweld en vrede

.

Krijg het maar niet uit mijn kop. Ik heb nog een kop en vraag me ermee af wat er innerlijk gebeurt als je, stellig op straffe van marteling, een afgedwongen bekentenis voor de camera doet met de wetenschap dat er zo een mes door je keel gejaagd zal worden. Waanzinnige strijden woeden in de wereld en iedere strijdende partij, waar en met welke ideologie ook, noemt verbeten de redenen voor het gebruik van excessief en immens sadistisch geweld. Binnen de logica die alle oorlogsvoerders hanteren bestaan geen oplossingen, zijn alleen wapenstilstanden van tijdelijke duur te verwachten. Als ik na het laatste nieuws de waanzin van deze wereld overdenk en de tv aanschakel om te vallen in een reclame met lachende mevrouw die mij een cholesterolverlagende smeerboter aanbeveelt omdat ik recht op goed leven heb, dan komt het contrast mij absurdistisch voor en vraag ik me af waarom ik die kast nog aan zou schakelen. Of het is ellende die niet wordt opgelost omdat alle partijen met de hakken in hun eigen gelijk blijven stampen zonder compromissen te aanvaarden, of het is Linda de Mol die wil laten geloven dat we allemaal gelukkig kunnen zijn als we maar naar al haar programma´s blijven kijken.

Sta er van te kijken dat ik nog zo genuanceerd formuleer. Ik had altijd sympathie voor pacifisten en mensen als Martin Luther King en Gandhi, maar de afgelopen dagen zie ik alleen de gore manipulatie en het vuile geweld voor ogen en ontkom ik niet aan de fantasie dat het hele Isis-bolwerk in een keer weg wordt gebombardeerd. Hoe moet dat dan wel niet zijn voor mensen die de terreur van heel dichtbij meemaken, het verlies van naasten en de angst zelf te sterven omdat je niet de ideologie van het tuig deelt. De woede is groot. En een onthoofding is wereldnieuws maar dagelijks is het alleen maar inhumane rotzooi met die gasten. Een christen, die de liefde wil vieren, heeft in die contreien een doodvonnis op zak en krijgt alleen maar haat gevoerd van het dominante geloof met de wapens en uiterst laffe strategieën.

Ik heb er werkelijk helemaal niks aan drie dagen verlamd van walging te zijn en niet in staat te zijn mooie dingen te scheppen. Ik moet echt in de revisie want Jezus wat wordt alles zwartgallig als de focus niet van het kwaadaardige los komt. Met een clubje apart op de hei of in een ashram met veel wierook mediteren is ook niet direct de oplossing die ik voor ogen heb; is er dan wel een oplossing. Ik blijf stellen van wel.

Er zijn twee manieren om naar oorlog te kijken. Het is een oorlog om je heen waar je geen partij in hebt omdat je geen belangen wenst te bevechten, of, je deelt wel belangen en komt er voor op, zodat de oorlog in je zit. Tis moeilijk voor te stellen maar haar dagboeken tonen aan dat Etty Hillesum in het nazi concentratiekamp, waar dood en verderf heerste, iedere dag de schoonheid van God en het bestaan vierde. Zo ook zijn er mensen die alles hebben wat ze zouden kunnen begeren en dan maar uit verveling zeldzame dieren gaan doden of mensen vernederen. Als ik tv journaal kijk wil ik Isis-mensen vernederen; hoor ik over Jezus dan smelt mijn hart weer.

De oplossing van het geweld in Israël en in de Gazastrook, das ook weer zo een oneindig verhaal totdat de wereld dooft. Ontelbare brandhaarden en als er eentje is geblust ontvlamt er elders een. Geen oplossing? Jawel. Om te beginnen de innerlijke oorlog beslechten. Als ik partij kies kan ik mijn vijand nooit verstaan; als ik de vijand versta kan ik hem ook bereiken. Voor wereldvrede is nodig dat iedereen dit durft en dat is nogal wat. Maar ik vind de optie oneindig te prefereren boven de arrogantie van de zogenaamd controlerende maar zeker moordende mensheid, die de eigen ondergang bepaalt.

Nee, ik ga me niet afsluiten voor wereldnieuws maar ik laat de sluizen die het doorlaten wel vaker dicht. De mens is in goede doen als ie mooie dingen kan maken, blijheid om zich heen sorteert, glimlachen wekt en mensen laat dansen op muziek. Religie is zeer verwant met oorlog, omdat na het sterven van de stichter van welke kerk of moskee ook, de leer tot een mate van fundamentalisme vervalt en levende wijsheid er niet meer in te vinden is, behalve misschien in enkele uitzonderlijke individuen, die daarbij moeten vrezen voor hun leven als ze hier open over spreken binnen enige vastgeroeste orde. Friedrich Nietzsche zei niet voor niets dat de laatste christen aan het kruis gestorven is. Daarmee wilde hij imitatie voorkomen en het Hart beschermen, zo is mijn gevoel.

Ik wil vrede. Geen oppervlakkige vrede van compromissen waaronder de adders sidderen en de demonen wachten op hun kans toe te springen om de boel eens goed te verstieren. Werkelijke vrede gaat dieper dan de wereldbrand die we al kennen; vrede is voor iedereen mogelijk en ik wil mijn intentie en gerichtheid hierop bij deze in woord en geloof hernieuwen. Maar dit zeg ik verkeerd, want niet ik heb dit besloten, het was de walging die me tot dit opgefrist zicht en erkennen bracht.

Enerzijds kan ik me volstrekt machteloos voelen ten opzichte van het waanzinnig wereldtafereel; als ik in die modus zit drink ik makkelijk teveel, klaag de waanzin aan en gooi er nog eens een wijze spreuk van liefde tegen aan. Maar dat is niet meer genoeg. Als ik machteloos ben over de wereld buiten is het tegelijk ook een zegen dat ik binnen wel het conflict ten einde brengen kan. Dat lijkt op wereldschaal van geen betekenis maar hé, in vrede leven is wel leuker dan wat al die jochies met geweren en groot materiaal doen hoor! Haat moet altijd hard aan de slag en leidt tot puinhopen, liefde werkt echter aanstekelijk zonder enige inspanning en maakt het leven mooi. Ik wil geen hoop wekken waar ik geen hoop voel; ik beschrijf een uitgang die ik tegelijk ingang kan noemen. Tis het loskoppelen van ieder belang in de wereld en het teruggeven van je diepst gevoelde wijsheid die je met de jaren gewonnen hebt aan de wereld, dit zonder op de afloop daarvan enige aanspraak te maken.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

