Haarlem bij nacht

.

Voorin de zaak zaten slechts drie mensen, achterin daarentegen, in het rookhol, kon je je kont bijna niet keren zo druk was het. Ik bestelde een pijpje Hertog Jan en vervoegde me in de kokende menigte, want je begrijpt, zoveel mensen op een kluitje op een tropische zomeravond doet de gevoelstemperatuur nog een scheutje stijgen. Er stond een poolbiljart en daarbij mensen die toeschouwden of op hun beurt wachtten. Er werd niet best gespeeld. Wat deed het er ook toe; iedereen had te drinken en menig joint ging in de rondte dus het was gezellig, zo moet men gedacht hebben. Maar echt gezellig was het er niet. Rechts van mij vroeg een gozer met straalbezopen harses of ik een filtersigaret voor hem had. Nee, die had ik niet. Vroeg ie het weer. Ik had er nog steeds geen. Na twee keer besloot ik geen antwoord meer te geven; toen ging ie aan de loop, anderen lastig vallen. En lopen kon je het eigenlijk niet noemen; hij leek te koorddansen en het nog te moeten leren. Het duurde geen vijf minuten voor hij door de potige vrouw, die vanachter de tap vandaan was gekomen, in de kraag gevat werd en naar buiten gevoerd. Protesten hielpen niet zag de dronkaard snel in; zijn verzet was weldra gebroken. Toen ik na een kwartier de kroeg verliet om elders in de stad mijn neus op te steken lag mijnheer nog als een dweil gestrekt op het trottoir. Met omstanders die hem wilden helpen terwijl hij hulpeloos was want niet eens begreep wat ze zeiden. Ik ben maar snel doorgelopen; het was geen fraaie vertoning.

The Crack, daar kwam ik langs en ik sloeg als vanzelf linksaf naar binnen voor een glas rode wijn. Ook hier achterin de zaak een poolbiljart maar niemand die er speelde. De twee gokkasten waren bezet en het overige publiek zat aan de bar. Tot op een gegeven moment een jongeman op stond, naar het biljart liep en er een munt in gooide om de vrijgekomen ballen in het midden over de lengte van de tafel te leggen en deze een voor een met de witte bal te potten. Dat deed ie zeer vaardig; pok, pok, pok, het leek zo makkelijk. Ben later bij hem aan de bar gaan staan; het bleek een Ier te zijn. Ik maakte een vergelijking tussen snooker en poolbiljart en kreeg hem aan de praat. We kwamen te spreken over Ronnie O´ Sullivan, Jimmy White en de spectaculaire speelstijl van alcoholist Alex Higgens. Mijn gesprekspartner bleek van alle snookerpartijen op de hoogte, benoemde verschillende evenementen, bijbehorende jaartallen, standen en tussenstanden en memoreerde bepaalde shots die volgens zijn oordeel van ongekend hoog niveau waren. Maar ook viel ie bijna in slaap; hij was nog te moe om me even fatsoenlijk aan te kijken. Toen ik hem nog een flesje bier aan bood bedankte hij beleefd maar nee. Weldra zou hij opstappen en ik besloot tot hetzelfde.

Mijn volgende stek was bizar en erg leuk. Er dansten op de vloer achterin de zaak drie meisjes waaraan je kon zien dat ze waren ingehuurd om klanten te trekken, tenminste, dat meende ik. Aan de bar stonden mannen en vrouwen met elkaar te flirten. Ik volgde een van de kerels, en oudere man met grote neus en zeer behoeftig. Hij probeerde het eerst eens met die, dan weer met die, en dan gewoon terug naar die eerste, wel ja, zal ik ook even? Maar ik volhardde in het louter toeschouwen en was getuige van een groep van acht jongens die binnen kwam; skinheadtypes maar met weke harten, dat zag ik zo. Ze hadden allemaal grote ogen en gaven elkaar om de haverklap vriendschappelijke optaters en de andere keer gewoon een stevige omhelzing. Leuk clubje. Op een gegeven moment wilde ik het toch echt weten en stapte op een van die gasten toe, vragend:
¨Welke paddenstoelen hebben jullie eigenlijk op?¨ Haha, die gozer bevroor en zijn ogen rolden er nu bijna uit; hij stond met een bek vol berookte tanden. Was even niet op mijn vraag berekend geweest en ik schoot er zo van in de lach dat er pardoes wijn door mij gemorst werd, maar dat gaf niks want het was feest. Het restje sloeg ik meteen maar achterover waarop ik er nog een heb besteld. De jongens waren niet specifiek op zoek naar meisjes leek het; er circuleerde onderling wel een mooi meisje die ging van hug naar hug. Het was werkelijk een pracht schouwspel. Langs de bar werd nu gedanst en gaandeweg steeds meer gezoend; mannenhanden daalden vrijpostig af naar billenpartijen in strakke jurken en jeans. Potverdee, ik was jaloers! Ik stond daar gewoon met afgunstige blik te loeren naar wat ik nu zelf mis liep. Ik rationaliseerde dit echter handig weg door de dames in kwestie als sloeries beneden mijn stand te typeren; zo was de zaak afgedaan en had ik mijn rust hervonden.

Vond het op zeker moment welletjes, tijd voor de wandeling naar huis. Mijn koers liep langs de eerste kroeg die ik bezocht had en die net ging sluiten. Daar buiten stond S., de bloemenman. Ik groette hem en we raakten in gesprek. Ik gooide er af en toe een flauwe opmerking uit naar omstanders en een daarvan viel blijkbaar niet goed want die heetgebakerde gozer met glimmende donkerbruine biceps en gitzwarte krullende lange haren wou mij graag wel even nader spreken, liet hij mij weten met een tronie die aantoonde dat ie liever zijn vuisten zou gebruiken.
¨Kom mee Joost, we lopen daar die steeg in¨, zei S.
Ik gehoorzaamde en zei:
¨Wat is dat altijd rond dit tijdstip? Dan wil er altijd wel iemand mij te lijf gaan.¨
S. keek zorgelijk maar ik was helemaal niet onder de indruk van dat alcomannetje met zijn grote bek.
¨Ik heb nog wel wat te drinken thuis¨, zei S. ¨maar dat is wel een half uur lopen¨.
¨Een half fles wijn heb ik nog voorradig op veertig minuten van hier¨.
We zagen ervan af, liepen nog wat samen op om allerlei onzin uit te wisselen en toen was het uitje uit en de wandeling naar huis een feit.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

