Schoonheid en begeerte

.

Gisteren rond het middaguur een vriend ontmoet bij station Overveen. We hadden beiden een rugzakje bij ons, berekend op een wandeling naar zee, maar tropische hitte en windstilte bracht ons van het idee af.
¨Was het lekker warm in de trein?¨, vroeg ik hem toen we elkaar de hand schudden.
¨Warm en erg druk; iedereen wilde naar Zandvoort. En de coupé zat vol vrouwelijk schoon.¨
¨Zo schaars gekleed zeker dat je niet meer wist waar je kijken moest?¨
Hij lachte en zei daarop niets toen we constateerden dat de restauratie, wegens vakantietijd, pas om vijf uur open zou gaan. Het lumineuze idee bij de Albert Heijn hier vlakbij wat bier en wijn te halen kwam mij ter oren en ik stemde hier enthousiast mee in. Vele uren zouden wij met geringe kosten het terras aan het spoor grotendeels voor onszelf hebben. Het duurde even voor de mensen die er ook gingen zitten door hadden dat de tent gesloten was en ze voor consumpties elders wezen moesten.

.

DSCN1514

.

Dit was ons uitzicht totdat we door onze voorraad heen waren en nogmaals de Albert Heijn bezochten voor meer vocht met spirituele hulpstoffen. Nu het gaandeweg tegen vijven liep leek het ons niet kies nogmaals met meegebrachte drinkwaar daar terrasstoeltjes te bezetten dus we namen eenvoudig plaats tegenover de winkel op een bankje. Dat was een goede plek want er was genoeg dat om ons heen gebeurde en het zicht veraangenaamde of leuke gespreksstof opleverde. Vanzelfsprekend ook veel vrouwelijk schoon te zien; we bespraken de onrust van begeerte erbij. Ik zei dat er ooit iemand beweerd schijnt te hebben dat er een einde aan begeerte gemaakt kan worden maar dat ik nog steeds niet weet hoe dat moet.

.

DSCN1523

.

Ja, toen was het etenstijd en gingen we terug naar het terras waar we een maaltijd gebruikten en ons gesprek vervolgden. Het was nu ook hier lekker druk om ons heen; af en toe aardige uitwisselingen met omstanders. Na een toiletbezoek, het was al aan het schemeren, zag ik een leuke vrouw aan een tafeltje zitten die meteen mijn aandacht trok. Ik sprak haar aan, vroeg of ik een foto van haar mocht maken en ze zei meteen ja.
¨Je hebt vast al een vriend¨, zei ik.
¨Klopt ja¨, antwoordde ze met haar fraaiste lach en toen schoot ik; maar zonder flits dus een onduidelijke foto.

DSCN1534Ik vervoegde me bij mijn metgezel maar even later, toen ik haar het perron op zag lopen om haar trein te halen, verliet ik toch mijn stoel weer om even verderop, over een haag heen, haar aan te roepen.
¨Hou je wel van hem?!¨
Ze lachte weer en was heel oprecht:
¨Ben er nog niet helemaal uit!¨
¨Oké, beloof me, als het niks wordt, dat je met me trouwt!¨
¨Doe ik!¨ schaterde ze nu en daar kwam haar trein. Wij hadden elkaar geen visitekaartje gegeven; hoe moet zij nu mij of ik haar vinden?

Weken hiervoor heb ik als kluizenaar geleefd. Als ik dan uitga gebeurt er ook wat. Na afscheid van de vriend heb ik in de binnenstad een vrouw, die eigenlijk al thuis moest zijn om de oppas af te lossen, achterop de fiets genomen en naar haar woning gepedaleerd waar ze me heel hartelijk bedankte.

¨Kus¨, zei ik, ¨op de mond.¨ Deed ze, we lachten en we wensten elkaar goedenacht. Vervolgens nog een kroeg vol hardrockers bezocht en iedereen er gesproken. Ik word een enorme ouwehoer van al dat gezuip. Dat wordt niet altijd gewaardeerd maar gisteren ging alles wonderwel. Toch is de volgende dag wel van een zwaarte; dat moet toch anders kunnen. Ik zag mijn dikke pens weer in de spiegel vandaag; tis wel handig die te verliezen voor ik de slanke schone van de foto op mysterieuze wijze ga treffen als haar vriend het verknald heeft en ze in ziet dat ik voor haar de juiste ben.

 

 

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, proza. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

