Het journaal

 

.

Er was een vliegtuig neergestort. Ik hoorde het op de radio vanmiddag. Dat soort dingen hoor je wel vaker en dan is het ver weg. Mijn moeder las vroeger de Telegraaf en zei bij iedere melding van een dodelijk brommerongeluk dat het verschrikkelijk was. De echte oorlogen zijn te groot om te zien lijkt het wel. En dat voel ik vandaag weer. Het was naar men zegt geen crash door mankement van het toestel en men refereerde daarbij aan hetzelfde soort toestel van de Maleisische maatschappij die al veel eerder van de radar verdween en nog altijd niet is opgespoord.

.

Het was niet kies van de Russen dat de lichamen van slachtoffers met ook Nederlandse paspoorten werden getoond in beeld zei een studiogast, en de presentatrice beaamde dit in het programma waarin ze zelf die beelden bij herhaling uit zonden.

.

Er zaten naar schatting 55 Nederlanders bij. Dat brengt de Oekraïne opeens een stuk dichterbij. Maakt het verschil welke nationaliteit het slachtoffer had? Ja dus en nee. Opeens kunnen er mensen in je buurt de rouw in gaan om het conflict in de Oekraïne.

.

Er was een vlucht na deze rampzalige die gewoon doorging. Er werden reizigers geïnterviewd of ze wel wilden gaan. Daarbij kwam een jongeman aan het woord die zei dat ie feitelijk te laat was geweest om de ticket die ie hebben wilde te krijgen, de dag erop zag ie dat die ticket weg was dus nam ie de volgende vlucht en dit had zijn leven gered.

.

De zwarte doos was gevonden. Door de pro-Russische separatisten en die willen deze naar Moskou sturen. Eigenlijk zijn het twee oranje dozen: een met opnames van alle mondelinge communicaties tussen diegenen die het vliegtuig moeten laten vliegen, de ander registreert technische vluchtgegevens en kan coderen dat er bijvoorbeeld voor de crash al een vitaal systeem van het toestel was uitgevallen. Poetin gaat ons nu vertellen wat er in staat? Ben benieuwd hoe dit gaat. Maar hij heeft wel netjes Obama gebeld om zijn condoleances over te brengen. Ze hadden eerder deze dag, zo wordt verteld, al getelefoneerd omdat de laatste sancties van America tegen Rusland´s bemoeienis in de Oekraïne wel wat zwaar werden bevonden. Nee, ik trek geen partij. Als ik Obama hoor spreken over Rusland of Poetin over America dan kan ik beiden standpunten goed inleven. Volgens mij zijn die twee dikke vrienden die poppenkast met ons menen te spelen.

.

O ja, behalve al de oorlogen die je niet kunt tellen heb je ook onbetaalbare rechtszaken die de boel recht moeten trekken middels oorlogstribunalen en schrale troosten. Altijd te laat en hier en daar een slachtoffer offeren aan dit vreemd geloof dat de wereld rechtvaardigheid zou moeten kennen als je feitelijk alleen met imbecielen te maken hebt. Dat is geen terechte eis. Deze wereld is hel; het kan alleen maar beter.

.

De globale visie is dat rampen overal gebeuren maar als de broer van mijn buurman in dat toestel zat wordt het actueler en indringender. Ik zal echter nooit een politicus worden omdat het zo niet langer kan. Het is altijd al zo gegaan, maar nu met meer technisch vernuft. Als mijn geliefde bij die ramp zit ga ik dan wel de wereld verbeteren? Ik kan de wereld niet verbeteren dus ik noem het de hel. Als je de hel kunt verdragen kan gebeuren wat met Etty Hillesum in het concentratiekamp gebeurde: liefde voelen wat er ook gebeurde.

.

En toen kwam de weerman. Altijd in hetzelfde gemoed en met streeploos pak kwam hij vertellen dat ik het al erg warm heb en dat ik het morgen nog warmer zal hebben. Toen mijn moeder gestorven was voelde ik wat nu heel veel mensen andersom meemaken omdat het journaal bol staat van hun onzekerheid. De dood van mijn moeder was individueel, net als van iedere passagier in het vliegtuig dat vandaag crashte en waarvan we lichaamsdelen zagen. Ik schreef toen:

.

Mijn moeder is dood.

Ik mis haar op het journaal.

.

 

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in dood, poëzie, proza en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

