Voetbal en vrijheid

 

.

Op tv dreven een aantal mensen een bal op waar een stadion vol en via media nog eens miljoenen mensen naar keken. Merkte dat na de uitschakeling van Nederland het oog op het spel zuiverder want onpartijdig was geworden. De afgelopen dag had ik me verwonderd over een soortgelijk keuzeloos gewaarzijn toen ik door de stad fietste en dat hele geluk me opeens niks meer kon schelen. Het streven naar geluk bevestigt het idee dat dit moment niet goed is, een idee waar ik nogal eens in trap maar die nu weer voor mijn ogen viel. Wat een opluchting dan meteen, ik merkte opeens in alles hetzelfde gemak op. Liefde willen is een ramp, liefde voelen meteen al onverbeterlijk en perfect. Kort samengevat wordt alles in mij dat grijpen en begrijpen wil in die ontspannen toestand direct opgemerkt als iets dat stress sorteert. De bijzondere suggestie doet zich voor dat je de werkelijkheid ( of God ) alleen kunt realiseren als je de werkelijkheid ( of God ) mentaal met rust laat en zo niet apart zet en ziet.

.

Herinner me een groepsvakantie met lichamelijk en geestelijk gehandicapten en hun begeleiders, verdeeld over enkele huisjes. Het was 1992 of 1993 en er was toen ook een belangrijke wedstrijd op tv, geen idee meer welke. De cliënten lagen op bed en de sfeer onder de collega´s was prima; toen begon de wedstrijd en gaandeweg het gebeuren stompte iedereen af. Kan je na een bioscoopbezoek ook beleven: je gaat levenslustig en praatgraag naar binnen en als je naar buiten loopt ben je nogal sterk in jezelf gekeerd. Dat was hier nu ook het geval. De partij die moest winnen had waarschijnlijk verloren want daarna gedroeg een ieder zich als een zombie, alsof een ieder eigen tijd nodig had om dit te verwerken. Ik was zo bout het woord te nemen en een betoog te houden over het verschil in vitaliteit van de aanwezigen voor en na de wedstrijd. Alleen maar door de identificatie met een van de ploegen komt er bijgevolg een teleurstelling die je zonder die belangstelling niet zou hebben. Maar ja, zeg dat maar eens tegen een groep zombie´s; daar kwam ik natuurlijk niet ver mee.

.

Denk nu niet dat ik voetbal een onverlicht spelletje vind of zo, want ik geniet er wel van. Tis een mooi spel en als het sportief wordt gespeeld zonder nationalistische kwaadaardige trekjes dan zit ik vooraan. Ik vond het mooi, toen Nederland in de troostfinale de derde plaats bemachtigde, dat heel veel Brazilianen stonden te klappen. Dan heerst er geen nationalisme maar waardering voor het spel. Tis natuurlijk wel zo dat de Brazilianen hun ploeg verafgoden of uitfluiten al naar gelang de resultaten, maar dat zijn tijdelijke tendensen. Alle ploegen verliezen behalve eentje dus de meeste mensen krijgen er pijn van. It´s all in the game.

.

Vond het wel leuk dat Rupert Spira, non-dualistisch leraar, een vraag kreeg over ik geloof Manchester United, doet er niet toe. Rupert is in ieder geval fan van bedoelde club en werd gevraagd naar het proces van identificatie; is ie dan toch niet partijdig en dus niet verlicht? Rupert gaf aan dat identificatie leuk is om er iets aan te beleven, maar als het problematisch wordt stap je er eenvoudig uit. Das wat anders dan mensen die bierflesjes door de tv gooien omdat hun wens niet in vervulling is gegaan, of groepen mensen die een stad onveilig maken bij een tegendoelpunt.

.

Krishna Menon, die toch geacht werd verlicht te zijn, hield erg van schaken. Als er ergens competitie heerst is het wel op de 64 velden; dat is de reden ook dat ik het noem. Een verlichte ontkomt niet aan het dualisme, speelt er nog steeds mee, maar zit niet meer vast aan de resultaten. Een leerling van Krishna Menon varieerde op dit inzicht door over het duale bestaan te zeggen: als je schaak speelt moet je je aan de regels houden en waag je het niet een paardensprong met de dame te maken, maar, niemand verplicht je om te schaken! Er bestaat geen autoriteit in het universum maar als je het spelletje van leven speelt zijn er wel verhoudingen waar je mee te maken hebt. Als je tegen je verlies kunt kunt je rustig spelen. Je schiet toch altijd in eigen doel, zelfs als je mist. En dan fluit de scheidsrechter af. Tis dan weer leuk om een tijdje later Studio Sport aan te zetten en het geploeter in de tweede divisie in de polder aan te zien. Beginnen we gewoon weer opnieuw.

.

 

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza, sport, vrijheid en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Voetbal en vrijheid

  1. Rob Alberts zegt:

    Het Oranjegevoel van het voetballen heeft plaatsgemaakt voor drang naar het Geel van het fietsen.

    Een wandeling naar het oneindige en terug geeft rust en blijdschap maar niet voor iedereen.

    Vrolijke rustgevende wandelgroet,

  2. Joost Lips zegt:

    Dat is vandaag goed gelukt mag ik zeggen Rob; bewolking, motregen en dan weer stralende zon in prachtig natuurgebied bij Huizen. Wou zojuist wat foto´s plaatsen maar allemaal overbelicht; bleek de instelling van de camera nog op handmatig met lange sluitertijd te staan.

  3. Rob Alberts zegt:

    Rustig aan heb ik vandaag een bloeddonatie gedaan en daar rond om heen toeristisch Amsterdam bekeken. Achteraf was het weer inderdaad beter dan het vanmorgen leek.

    Tja, foto’s maken is niet mijn kunst. Alle fouten en vergissingen blijf ik herhalen.

    Vriendelijke groet,

  4. Joost Lips zegt:

    Ben in het bezit van een prachtige Panasonic camera vol menu´s die ik niet begrijp, maar als ik de draaiknop op ´custom´ zet gaat het overdag eigenlijk altijd wel goed. Maar ja, er was onweer enkele nachten terug en toen heb ik toch de instellingen even flink gewijzigd en vandaag dus verzaakt dit weer te herstellen. Gaat volgende keer beter mag ik hopen.

    Amsterdam is voor een liefhebber van fotograferen een walhalla; ik vermaak me er altijd uitstekend met de camera in handen. Mag ook een klein pocketcameraatje zijn; kan niet veel mee fout gaan.

    Geniet de avond!

Geef een reactie

