Ramesh Balsekar, beminnelijke bankier uit Bombay

 

RameshBalsekar

.

Ik heb de afgelopen dagen vele uren geluisterd naar de woorden van Ramesh Balsekar, de bankier uit Bombay die de visie van advaita vedanta op geheel eigen wijze uit droeg. Een zeer beminnelijke man ook, dat hoorde ik mensen die om hem heen waren vaak zeggen. Ik voel hetzelfde. Zijn voordracht is eenvoudig en simpel, zonder onnodige vage termen en tierelantijnen. Er zijn mensen die het daarom gortdroog vinden wat hij vertelt maar tijdens het luisteren, wat ook tijdens wandelen of schilderen kon plaats vinden, drong ik toch steeds dieper door in dat wat de woorden zo levendig voor me maakten. Zijn nadruk op het feit dat de vrije wil een vals idee is is opmerkelijk te noemen. Natuurlijk, je kunt van alles willen, maar of je je doel bereikt is niet in je handen. Dat gebeurt alleen als het ook God´s Wil is. Dus je kunt van alles willen maar de vrijheid om dat willen ook uit te voeren hangt ervan af of het lot het eens met die koers is. Iedereen weet opeens ontelbare voorbeelden uit zijn of haar eigen geschiedenis als ik dit zeg. Er is nog een reden waarom de wil niet vrij genoemd kan worden, omdat willen juist een bindende factor is. Willen zelf is hiermee niet slecht, zeker niet, tis zelfs onmisbaar. Natuurlijk geef je je leven richting met je wil en de keuzen die daaruit voortvloeien, maar je wordt al heel snel ongelukkig als je daarbij eist dat je plannetjes ook allemaal uitkomen. Balsekar haalde in dit verband vaker de Duitse filosoof Hans Vaihinger aan en zijn filosofie van het alsof. Ik heb me niet in deze filosoof verdiept maar vond wat Balsekar er uit destilleerde wel aansprekend: ook al bestaat er geen vrije wil, je doet er goed aan te leven alsof deze wel bestaat.

.

Balsekar vertelde een prima grap. In mijn woorden gaat ie nu als volgt. Er liep een vrouw over een voetpad toen ze opeens een ingeving kreeg halt te houden en dit gehoorzaamde. Meteen daarna donderde vlak voor haar een enorme steen op de grond. Dat was op het nippertje. Die middag was andermaal onmiskenbaar wat er gebeurde. Ze stond voor een zebrapad en het licht sprong op groen maar iets zei haar vooral niet in beweging te komen. Ze bleef staan en zag een gevallen motorrijder door de straatgoot vlak voor haar glijden. Geheel perplex vroeg ze zich daarna af hoe dit kon? Toen hoorde ze een stem: ¨Ik ben het; je beschermengel!¨ ¨O ja, ben jij mijn beschermengel?¨ ¨Jazeker, ik waak over jou.¨ ¨Waar was je dan op de dag dat ik trouwde?¨

.

De kwestie van de vrije wil is eigenlijk helemaal niet van belang want als de wil onvrij is dan wil je toch nog steeds dingen, daar helpt geen filosofie wat aan. Zo heb je er ook niks aan te denken dat alles voorbestemd is, want je weet niet wat dat aan resultaten levert en kunt er alleen je domme kop mee vergoelijken. Het is natuurlijk wel geruststellend en ontspannend voor het lichaamsgeestsysteem als ie weet dat ie niet gaat over de resultaten van zijn doen en laten; dan wordt leven wat minder serieus en zwaarbeladen en kan het speels element floreren. Filosofie is sowieso een ijdele trip omdat de waarheid nooit op papier komt. Omdat dit niet kan komen er gek genoeg sinds de boekdrukkunst dagelijks meer filosofische geschriften uit de breinen der mensen los en zo geeft een ieder kleur aan de beschouwelijke wereldmind. Wat voor een taal sla ik nu uit? Ik lijk wel niet goed bij mijn hoofd!

.

Luisterend naar Balsekar was ik getroffen door het feit dat zijn beschouwing geen enkel waardeoordeel over goed en fout inhoudt; die oordelen verschijnen zoals ze verschijnen en dat kan alleen maar geaccepteerd worden. Dat geldt ook als je vanuit kwade emoties hebt gereageerd en anderen schade berokkend; ook dat noemt ie consequent God´s Wil. Enerzijds zegt ie dat, als je dit beseft, je niet meer trots of schuld over je daden hoeft te voelen; anderzijds zegt ie dat je de gevolgen van je daden in de wereld ondertussen ook te accepteren hebt. Zo is de Wil van God. Ik hoorde het hem ontelbare malen zeggen en het deed me goed. Er kwam een vrijheid uit zijn woorden los, het drukkend gevoel dat ik onder de maat presteer maakte weer plaats voor het spelen zelf in plaats van ergens te moeten komen. Het voelt ook lichter een taak aan te gaan, die je lang uitstelde uit angst niet te zullen slagen, als je helemaal niet hoeft te slagen en genoeg hebt aan de ervaring onderweg te zijn en eenvoudig nu en nu en nu van je onderscheidend vermogen in werking te genieten. Balsekar slaat hiermee in feite iedere aandrift om over jezelf na te denken als een te traceren object aan flarden. Wat als zelf wordt ervaren is de wrijving met de wereld van eigen invulling, zonder welke er geen ervaring mogelijk is. Dit zijn mijn eigen woorden; ik geef mijn indruk van wat ik heb gehoord.

.

Wayne Liquorman, leerling van Balsekar, heb ik eenmaal ontmoet. Zijn voorstelling van zaken kent dezelfde kwaliteit als welke ik van Balsekar zo prettig vind: geen overbodige informatie, alleen de kern. Daarmee krijg je een heel bondige boodschap die je zelf hebt te verteren. Tis geen boodschap die je instrumenten geeft om mee aan de gang te gaan; je machteloosheid in het geheel wordt je, heel beleefd, door de strot geduwd! Als je het gehoord hebt en het raakt je dan word je als het ware buitenspel gezet en sta je raar te kijken!

.

Herinner me een metafoor die ik Ramesh eens hoorde uitspreken. Hij vertelde over een restaurant waar aardappel in klei werd geserveerd. Als de ober aan kwam met het hete product, dan sloeg hij de klei niet in ene keer aan diggelen, nee, hij had een heel klein tikhamertje en ging geduldig en ingehouden de gehele kleilaag langs tot de schil langzaam begon te breken. Just slowly tapping the clay. Zo ook, was Ramesh zijn vergelijking, zo ook tikt de guru met zijn pointers op de harde schil van het illusoire zelfbesef, zonder geweld, totdat het breekt.

Ramesh Balsekar last

Bijzonder mooi vind ik dat Ramesh verlichting zelf als een concept voor stelt. En in de verlichting van Ramesh is er geen egodood; zonder ego kun je niet leven zegt ie. De strijd met de feiten is voorbij, dat is alles. Tis geen halleluja de hele tijd maar het lijden aan de wereld of een zelfbeeld is voorgoed voorbij. Besluit met persoonlijke poëtische vlucht om de essentie in de wind te raken.

.

*

iets nodig hebben

maakt de bedelaar

van armoe

.

wie niets heeft

kan bedelaar lijken

maar de bedelaar lacht

en komt niets tekort

.

*

.

ik zie alleen maar,

wat ik ervan denk ook,

ik zie het alleen maar

.

leven is mooier

als je geen wensen meer hebt

want steeds als ik lijd

zie ik wat zou moeten

en mijn vrijheid is

te zien dat het niet waar is

.

*

.

Eindig graag met een film van een bijeenkomst van Ramesh en met hartegroet naar wie nu lezen.

.

Advertenties

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in film, fotografie, non-dualisme, proza en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Ramesh Balsekar, beminnelijke bankier uit Bombay

  1. Anoniem zegt:

    fijn om lezen joost. Ik ben bij Balsekar persoonlijk in India geweest.
    Heb een groot stuk van je tekst op een waarheidvindingsforum gezet in het kader van een weer aankomende discussie over de wil.
    Zie: http://www.waarheidvinding.nl/showthread.php?p=98443#post98443

  2. Joost Lips zegt:

    Zie dat je me ook bent gaan volgen maar op deze site publiceer ik niets meer. Voor nieuwe publicaties verwijs ik naar Het Stille Oog ( zie links ).

  3. Puppetji zegt:

    geen zin om mee te discussiëren op het waarheidvinding forum Joost?
    Er wordt uitgekeken naar nieuwe leden.

  4. Joost Lips zegt:

    Discussiëren is geen doel op zich voor mij. Plaats mijn beschouwingen, ik hoef andere beschouwingen niet te bestrijden.

  5. puppetji zegt:

    in dialoog gaan dan inplaats van discussiëren. Wat op fora al helemaal niet lukt. Dus wordt het een hilarische boel waar waarheidsvinders over elkaar heen struikelen. 🙂 mvg.

  6. Joost Lips zegt:

    Ik ken dat gestruikel, heb er geen behoefte aan.

  7. puppetji zegt:

    een reactie van forumlid wise-guy ‘Theo’ op je schrijven over Balsekar staat inmiddels op het forum! LOL! Nochtans is interessant om lezen wat anderen er van vinden hoor (dialoog). De Forum-eigenaar Laurens, een traditioneel advaita vedantatist die ‘gedegen zelfonderzoek’ aanbeveelt om zelfkennis op te doen om zo te weten te komen ‘wat’ je bent. Laurens llust Ramesh en Liquirman rauw. Het zijn neo-advaitisten die mensen misleiden. Hahaha! grts

  8. puppetji zegt:

    @Joost: Een ander forumlid schreef net: “Dank voor deze citaten en link-verwijzing, Puppetji”.
    je blog wordt gewaardeerd. 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s