handige weetjes

.

1.

je kijkt wat je weet

en ziet wat je denkt te zien;

zo is het altijd geweest

en er is geen ontkomen aan

.

dus zien is eigenlijk geloven

en gezien hebben fundamentalistisch

.

je hebt nooit wat gezien

alleen wat je meende te weten,

maar je wist het niet

.

.

2.

het leven is geen raadsel;

tis wel raadselachtig dat mensen

er een raadsel van maken

.

vroeg me al af

waar ze het zo druk mee hadden

en nou weet ik het ook

.

.

3.

eerst was er niets, ja ja,

geloof jij het?

.

als er niks was

dan was er ook geen eerste oorzaak

of bron, is dit ook niks en kun je

de wetenschap ook wel opdoeken

.

met de tandwielen van de klok

poogt men het begin uit te rekenen;

hoor het knarsen en kraken

want we zijn er bijna!

.

wat zou er toch gebeuren

als het echt lukte?

.

.

4.

stel ik ga vijf uur weg

en ik kom zes uur aan

dan weet ik dat ik een uur

nodig heb voor de terugweg

.

terugrekenen naar oorsprong

gaat echter niet op omdat het meten

altijd al later dan de bron begon

.

.

5.

al die universa en melkwegstelsels;

iedere keer als ik erover lees denk ik:

geloven ze dat nou werkelijk?

.

met galilei was het zus, met newton zo

en zo bouwden we maar voort

en met de kennis dijde ook het universum uit:

komt dat zien, komt dat zien!

.

alles dat gezien wordt is bepaald

door de makelij van de instrumenten;

men projecteert wat af

en is het met zijn allen reuze eens

.

weten zal eens erkend worden als

een achterlijke aandoening, massapsychose

om samen onder te schuilen

tegen het al een zijn

.

.

6.

als men iets een naam heeft gegeven

doet men, dat is een ongeschreven code,

alsof het daarmee ook gekend is

maar feitelijk is het vermoord

.

wist je dat niet?

.

als we nou eens weglaten

wat we niet zeker weten

dan zijn we in den beginne!

.

niet moeilijker maken

dan het is

.

.

7.

ik heb op school niet best opgelet

en dat komt me nog steeds wonderwel van pas

.

men denkt dat kennis erg belangrijk is

maar ik geniet meer van vaardigheden;

van wat ik weet komt alleen maar gedonder

ook al was er geen opzet in het spel

.

tis natuurlijk wel onuitstaanbaar:

te bestaan zonder reden,

best goed dat er een eind aan komt

.

ik weet niet hoe het met jou zit

maar volgens mij is het een zegen

dat de eeuwigheid geen eindeloze tijdslijn is

met herhaling na herhaling;

op een gegeven moment weet je het wel

en dan wil je gewoon dood

.

.

8.

wat kan die hergeboorte zijn,

wat die dood terwijl je nog leeft,

anders dan de val van al je weten?

.

en dan kan er geen hergeboorte zijn

of iemand die is overleden;

dit is het altijd al

.

.

9.

zenleraar dogen zei:

honderd meter westwaarts gaan

is honderd meter oostwaarts gaan,

waarin ik altijd heb verstaan:

door vanuit nul te vertrekken

( schepping van vormen )

schep je ruimte en tijd in geheugen

die de terugkeer garanderen

maar onderweg kun je het ondertussen

wel knap lastig hebben

.

.

10.

de dood is nooit verschrikkelijk geweest

want er is niemand die deze mee kan maken

.

waar mensen over tobben is het leven,

het leven en niets anders dan het leven

.

wie iets wil redden uit een failliete inboedel

vergeet het feest van vergankelijkheid te vieren

.

alle doden ken ik levend

.

of ze bestaan niet

.

.

11.

het wonder draait toch maar alle woorden af

want eerst was het woord en anders begin je niks

.

je kunt nadenken over vrije wil terwijl het voorbestemd is

en paranoia betekent nog niet dat er niemand achter je aan zit

.

woorden tollen en buitelen

omdat ze hun betekenis vinden in

en verliezen aan

andere woorden,

door iedereen weer anders verstaan

en toch ruilmiddelen

waarvan we waardevastheid

onterecht vertrouwen

.

.

12.

nee, ik ben niet tegen woorden,

pook de boel liever op, laat ze vuren

en branden in wat ze zelf aanrichten;

ze moeten het maar leren,

met de neus tegen eigen kleinheid aanlopen

en spartelen op het droge,

ontdaan van betekenis

.

de woestijn, de donkere nacht van de ziel,

is van woorden gemaakt,

van woorden die niet meer werken,

woorden die niet meer willen deugen,

woorden die je nog kunt produceren

maar je hart allang niet meer dragen

als die vreemde korst van mens-zijn

van je essentie afbladert

in je thuiskomst

.

.

 

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in poëzie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

