Skinny love II

DSCN1334

.

Deze fraaie mandala groeit in een van de bakken met aarde op mijn achterbalkon. Ik heb er meer van staan en ze kunnen prachtige scheuten met jonkies produceren maar dat gebeurt vooralsnog zeer mondjesmaat. Van mij mogen de bakken ermee vol lopen; tis zeer sierlijk en kan er tegen als je drie weken op vakantie gaat terwijl er een hittegolf heerst.

schilderwerk zo jul. 6 2014

.

Heb heel veel schilderijen uit woonkamer en hal verwijderd; die staan nu allemaal in de achterkamer; dat ruimde lekker op! Er is wel wat blijven hangen, waaronder de kip die ik na jaren enkele weken terug opeens van wat frisse kleuren voorzag. Opgepimpt als het ware. In de woonkamer heb ik drie stroken behang, – het woord zegt het al –, opgehangen en op de linker twee met pastelkrijt een opzetje gemaakt; op de strook rechts gebeurde dit met acrylverf. Een schilderij uit de woonkamer, de grootste, doet nu dienst in de schrijfkamer als in de ochtend de zon fel door de dunne gordijntjes heen schijnt en daarbij het beeld op het computerscherm minder zichtbaar maakt.

 

P1110343

.

Ik vind het symbolisch dat ik nu in plaats van bombastisch met de kwast tekeer te gaan ben terug gekeerd naar rustiger werk op klein formaat. Ben weer aan het tekenen geslagen. Ik beweer wel vaker dat ik het talent daartoe niet echt heb maar vaak geniet ik er van en weet ik foute lijnen wel enigszins te herstellen met toch verrassende resultaten. Bovendien heb ik het idee dat ik leer en het gevoel dat ik aan expressie win als ik me niet te druk maak om de originele afbeelding.

voetbal zo jul. 6 2014

.

Tis een heerlijk rustige zondag. Geen voetbal, geen getoeter en geschreeuw op straat. Na de overwinning van Nederland gisteren zal er wel weer stevig gezopen zijn hier en daar. Ook ik had wijn maar vandaag was ik het dan ook echt weer zat; de wijn ontbrak vandaag bij mijn boodschappen. Ik kocht bubbeltjeswater en een heerlijk kiwi-bananendrankje om in de rugzak bij andere spullen te stoppen en richting strand te gaan. Evenals vorige keer woeste luchten en het was daarbij goed warm. In mouwloos shirt en korte broek fietste ik naar zee tegen een toenemend stevige wind in; heerlijke oefening voor het lijf. Daar aangekomen koos ik er andermaal voor richting strandtent Woodstock te lopen om te zien of er wat aardigs te fotograferen was. En dat was er: er was onder andere een dansfeest aan de gang. Moest je kaarten voor besteld hebben of wie weet kwam je er met betaling ook in. Maar het boeide me te weinig; ik nam plaats aan een picknicktafel met vaste bankjes die zo een twintig meter van zee stond. Voelde geen impuls te fotograferen terwijl er toch genoeg moois te zien was. Kitesurfers, voetballers, wandelaars, dansende mensen en wat kleuters die het waagden bij stevige wind in zee te gaan en zich kostelijk vermaakten. Maar de camera bleef in de tas. Tot ik opeens getroffen werd door een gestalte. Daar leek Skinny love wel te gaan! Zij was het niet, dat zag ik wel, maar ik was meteen geïntrigeerd. Ze deed zo sterk denken aan de jonge vrouw met wie ik drie etmalen in complete harmonie had verkeerd toen er opeens een kink in de kabel kwam die meteen ook fataal voor onze relatie bleek. Denk nog altijd veel aan haar en nu leek ze hier zomaar te lopen!

Unnamed zo jul. 6 2014

.

Ja, en toen besloot ze weer weg te gaan en ik toch even de camera te pakken. Zat even daarvoor nog heerlijk rustig op een picknickbankje, komt opeens deze gestalte een oude droom wekken om snel weer te vertrekken en de droom te breken door verderop haar vriend te ontmoeten. Dat krijg je nou van dat begeren; dat moet ik nu toch wel eens weten zou je zeggen. Die begeerte thuis rustig gestroomlijnd door de schets die ik van Skinny love al had liggen, naar een foto die indertijd ook hier aan zee is gemaakt, verder in te vullen.

P1110341

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, proza, schilderij, tekening en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

