Drie schilderwerken

.

Afgelopen nacht heb ik geen bed gezien; de dag die volgde heb ik me op de been gehouden door extra veel te wandelen en dat hielp zo goed dat ik er in de avond weer topfit bij zat. Verwonderde me dat ik ruim twee uur na middernacht dan toch maar, met lichte tegenzin, naar bed ging en na een zeer kort doezelen alweer klaarwakker was. Wat kregen we nu zeg? Dat zal te maken hebben met de geestelijke rust die me eindelijk weer is toegevallen na een relatiebreuk en het twee maanden durende mentaal geploeter dat daarop volgde. Zelftwijfels als ´wat doe ik nou toch steeds weer fout?´ en ´leer ik het nou nooit?´ maakte plaats voor de olijke opmerking van Anthony de Mello: I´m an ass, you´re an ass; so what´s the problem? Dat is altijd opnieuw een bevrijdende opvatting voor wie weer in de valkuil van zelfverbetering is gestapt. Als dat gesleutel aan jezelf met rust gelaten wordt knap je onmiddellijk op en gaat het je pas echt beter. Als ik nu nog naar moeilijk denken neig dan voel ik mijn lijf, dan ervaar ik dat ik nu actueel wakker ben of, als het hevig is, ga een wandeling maken. Het wordt juist steeds rustiger als je jezelf niet meer gaat repareren maar gewoon ontspant en kijkt naar je eigenaardigheden van het leuke en minder vrolijke soort. Met die ontspanning krijg je pas inzicht in je kwalen en ontstaat ook veel meer begrip voor de dwaze streken en kuiperijen van een ander. Ik ben een sufferd; jij bent een sufferd, dus wat kan hier het probleem nog zijn?

.

Busy life 57x109Busy life 57 x 109 cm

Heb afgelopen weekend veel geschilderd. Drie werken, waarvan deze hierboven er een is, acht ik in definitieve staat en heb ik gepubliceerd op mijn afdeling Drawings & paintings. De komende tijd zal ik daar meer werk gaan tonen; ik heb bepaald de slag te pakken en merk dat ik steeds weer andere ontwikkelingen doormaak en nieuwe wegen binnen het metier ontdek. Sta ondertussen vijf dagen droog en dat betekent vaak dat er ook weer meer muziek gemaakt wordt. Gisteren zo langdurig gespeeld dat op een gegeven moment loopjes en tokkelpartijen, die ik normaal gesproken niet vermogend ben af te leveren, zomaar onder mijn vingers tot werkelijkheid werden. Daar wordt een mens blij van, dat kan ik u verzekeren. Sluit af met twee foto´s waarvan ik vergeten was dat ik ze geschoten had en die me verraste nadat ik de plaatjes deze nacht op de computer had gezet.

.

P1110190P1110189

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, proza, schilderij en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

