In goed gemoed

.

Lag op bed en opeens, vanuit niets leek het te komen, kwam de gedachte dat ik de tafel in de schrijfkamer naar het raam moest draaien. Vond het meteen een gaaf idee. Steeds naar het behang kijken of de afbeeldingen die ik heb hangen werkt afleidend; het voelt vrijer als het schrijven even stil valt uitzicht te hebben over de lucht en de kruinen van de bomen. Overdag dan hè, nu valt er niet zoveel te zien en mijn eigen snuiter reflecteert niet terug uit het raam omdat ik netjes voor de raamposten ben gesitueerd. Ik heb overdag zicht op het trottoir aan de overkant van de straat waar passanten met meest fraaie uitdossingen langs komen en af en toe kinderen spelen met bal, fiets en vooral elkaar. Rechts aan de overkant is een groen speelveldje waar klimrekken staan en ook vaak een bal van voet naar voet gaat; het zicht daarop wordt echter grotendeels ontnomen door vier enorme bomen die er staan. Ik had de nieuwe inrichting klaar toen het vanavond donker was; tis nu wachten op het eerste morgenlicht.

.

P1110183

.

Tweede avond zonder wijn en als altijd ga ik dan meer bewegen. Wandelen, fietsen en ook de haltertjes van ik meen vijf kilo er weer bij gepakt. Die gebruik ik niet zozeer om armspieren te ontwikkelen, hoewel daar niks op tegen is, maar omdat rek- en strekoefeningen er effectiever mee verlopen. Ik zwaai er alle kanten mee op en voel dan makkelijker knoopjes in het lijf losschieten dan zonder die gewichten. Ook heb ik, zo een huisman alleen betaamt, netjes een wasje gedraaid en de boel opgehangen, de keuken gereinigd en onder de douche dit lijf eens goed gemasseerd voor de gewenste doorbloeding. En goed, lekker, maar niet teveel gegeten. Flink afvallen kan ook geen kwaad.

.

Komende dag een sollicitatiegesprek. Woonbegeleider van verstandelijk gehandicapten. De eerste invitatie voor gesprek sinds ik solliciteer vanaf maart vorig jaar, dus iets om zuinig op te wezen. Tis in Heemstede dus goed met de fiets te doen, voor 3 tot 6 maanden voor gemiddeld 18 uur per week waarbij flexibele inzetbaarheid vereist is. Nou, gezien mijn dag-nachtritme zit het met die flexibiliteit wel goed: ik kan eigenlijk altijd. Geen idee hoeveel mensen er op zoiets afkomen; het feit dat ze mij en mijn 53 levensjaren uitnodigden wekt de indruk dat het aanbod niet overdreven groot zal zijn geweest. Stel je voor dat ik dat baantje krijg; kan ik toch mijn werkervaring even opfrissen met wat nieuws en bovendien kennen ze me daar dan en maak ik, als mijn diensten bevallen, meer kans bij toekomstige vacatures uit die hoek.

.

Het schilderen op doeken en panelen gaat naar tevredenheid. Tis fraai om onverwachte perspectieven te ontdekken en daar dan op verder te kwasten. En blij te zijn met kleurcombinaties die ik vond en die me de dagen erna blijven boeien en inspireren. Weet vaak niet of een doek nu af is of niet; kan er jaren later opeens weer verf tegenaan gooien. Dat gebeurde onlangs met vier werken; lekker even opgepimpt zoals dat heet. Zal binnenkort weer wat hiervan tonen maar nu eerst deze tekst met foto online en dan nog ene keer de stappers aan voor een wandeling door nacht, wind en regen.

.

 

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op In goed gemoed

  1. Johan zegt:

    Succes met de sollicitatie!

  2. Fenny zegt:

    Ik zal duimen Joost!

  3. strijdster zegt:

    A rome whit a view (vertaald in het engels mooie film overigens , maar ziet er erg gezellig uit Joost !
    Even van uit een ander perspectief gezien , voor jou dan natuurlijk. Lekker veel ruimte voor je PC en aanverwante artikelen die je zo meer ruimte geeft .

    En een ander uitzicht is ook wel eens leuk. Uiteindelijk gaat het toch vervelen en zo is het mooi opgelost.
    Je bent er zelf blij mee en daar gaat het ook om
    I

  4. Joost Lips zegt:

    Dank voor de goede wensen. Het was een prima gesprek maar de functie bleek niet goed te passen. Wel ben ik nu in hun aandacht en krijg bericht bij meer passende vacatures; das ook winst.

Geef een reactie

