De knop om

 

Ik zet die stomme voetbal weer aan en geniet er reuze van! Valt het connectiekastje van de KPN uit, of ik effe opnieuw wil opstarten lees ik op het scherm. Ik? Wie faalt hier?! Ik word gewoon aan het werk gezet door een kastje! Ok, plug er tien seconden uit, er weer in, ja hoor, na twee minuten weer beeld. Bleek het een waardeloze wedstrijd te zijn. Meteen de KPN gebeld en gevraagd wat voor een troep ze nu weer mijn huiskamer in lazeren. Ze zeiden dat ik aan het verkeerde loket was. Ik moest bij de FIFA wezen. Uit die kast!

.

Hing maar een beetje over die leunstoel op een gegeven moment. Ja, ik hing daar wat, had toch niks anders te doen en keek naar wat van mijn openstaande schilderijen. Ik vind er eigenlijk niet zoveel aan. Normaal gesproken ga je dan aan de gang maar ik had geen zin. Ik was lui. Ik ben weer voetbal gaan kijken. Hartstikke leuk potje was dat! Vraag me niet wie het waren want ik lijd aan vreemdelingenangst maar ze konden er wel wat van. Nou ja, vreemdelingenangst? Ik vind hun namen alleen maar moeilijker dan die van Jan, Piet en Klaas. Ik heb een broer die wist alle namen van Odysseus en Asterix & Obelix toen ik, hoewel ouder dan hij, Swiebertje nog niet eens kon spellen.

.

Verdomd, een doelpunt! Gatverdarrie, afgekeurd. Dan heb je wat leuks op tv en is het weer niet goed. Nou ja, we moeten verder. Ik kijk nog eens naar die schilderijen. Ze zijn eigenlijk best wel aardig. Om niet te zeggen goed. Ik kan het alleen nog maar verpesten. Voel ik me nou goed of slecht? Ik weet het niet meer en zie een balletje over groen gras rollen met regelmatig voetjes ertegen aan. Wat doe ik hier? Ik zet wereldbrein teevee uit en ga zitten kakken op de plee; ik voel me op slag een werkelijk mens. Wat heb ik hier te zoeken?

.

Kijk, en precies op dit meest subtiel moment gaat het wipje om, verandert er een zwaartepunt en is het knopje om. Zo gaat het nou altijd; je kunt er vergif op innemen. Soms gaat iets jouw kant op en dan heb je mazzel; maar spijt hebben als het de andere kant op rolt kan niet hè! Dus hou daar rekening mee of speel het hele spel niet mee wil je? Meespelen is een knop, niet-spelen is ook een knop; wees de meester over die knop. Tis zo simpel. In or out, or dissolved.

.

Natuurlijk is er geen knop gekkie! Je verdient een draai om je oren maar veranderen zal het niks. Ik doe ook maar wat kind, en nu luisteren! Je hebt toch gehoord wat ik zojuist zei! Weg met die klerezooi!

.

Ik denk dat de handicap een geweldig hulpmiddel is. Je weet weer dat je bestaat. Dat kan de Boeddha niet zeggen want die heeft geen zelf. Volgens mij was de Boeddha stronteenzaam en wist ie het ook niet meer. En dan terugkeren naar de mensheid hè lafaard!

.

Buddha kan wel tegen een stootje, wat zit je je nou helemaal druk te maken om niks? Wie? Ja, je bent toch geen vreemde die verdwaald is zeker? Krijg nooit email terug van die gasten. Duurde even voor ik door had dat je in hun tijd nog geen internet had. Konden zij ook niet weten.

.

Goal!!!!!!!

Buitenspel.

Kassie uit.

.

Email en Facebook checken om te zien of ik nog besta. Ja hoor, twee mensen vinden dat ik nog besta. Het rijkdom Facebook roept armoede op. Ik kijk er minder en minder, misschien zit er nog een pakketje voor me bij, tel uit je winst.

.

En toen pakte ik die kwast en gaf ik dat smoelwerk op linnen toch een partij groen met de grove hand dat ik zeker wist dat er een knop, die ik nooit heb kunnen vinden, toch leek omgezet. En alle momenten daarna waren met alle ingebeelde knoppen maar niemand aan het stuur. Goal!!! In eigen doel.

.

 

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

