De dood bestaat niet

 

.

Er is geen leven na de dood. Is er leven voor de dood? Is die laatste vraag niet veel interessanter? Ik vind van wel. Het leven voor de dood is rampzalig om redenen van na de dood. Als je na de dood je niet dood meer kunt zuipen worden je sloten alcohol beloofd en als je nu van de vrouwtjes in burka´s af blijft krijg je dan weet ik hoeveel jonge maagden tot je beschikking. Met die beloften creëren we zelfmoordterroristen. Tis net een computerspelletje.

.

Het verschil tussen computerspel en werkelijkheid vervaagt. Virtuele werkelijkheid en echte werkelijkheid stromen ineen. Nu pas? Nee, dat was altijd al zo. Toen ik van een eikenhouten tafel droomde leek het hout massief, na ontwaken wist ik het een droom. Zo zie ik mijn leven nu ook. Ik is virtueel en net echt.

.

Dood bestaat niet. Mensen die beweren van wel leven allemaal. Ze spreken onzin en weten het zelf niet. Ze denken dat als iemand niet meer in de vorm bestaat de dood is ingetreden terwijl ze nog steeds naar het leven kijken. Naar een dood lichaam van de gestorven geliefde? Nee, naar een lichaam dat doorleeft in andere veel kleinere vormen die de planeet aan de gang houden. Iedereen denkt zo kleinzielig over deze dingen.

.

Mijnheer Tjakkaa! Komt nooit over de dood van zijn moeder heen en ik mis mijn moeder niet want ze is hier. Wat is het verschil? Ik geloof niet dat de liefde vormvast moet zijn en mijnheer Tjakkaa wel.

.

Ben ik wel geboren? Dat is zo een vraag om dol van te worden want wie je die vraag ook stelt is geboren, het kan niet anders. Wat wil zo een vraag dan? Zien dat wat altijd al zichtbaar is, ook dat kan niet anders. Wat een gedoe in dat brein; heeft U dat nou ook? Dat hele brein is van de ander gemaakt! Zit niks origineels in en bestaat louter uit ruilhandel waar niemand beter van wordt. De gang van alledag die de dood vreest die niet bestaat.

.

Als iemand wat wil vertellen, en zegt dat het een persoonlijke mening is, dan geeft ie al aan dat ie liegt. Dan zeg ik het mijne en als dat niet ontvangen word ben ik pleite. Das geen rancune maar hygiëne. Ik ben geen ventilator van greetje haar goedheid; ik vind haar leuk maar als ze de pleuris wil krijgt ze het ook. Das spontaan zo en verbeteren is een motie van te laat zijn. Als je het gevoel hebt dat je altijd te laat bent dan lig je feitelijk al in je kist maar bent helaas nog niet dood.

.

Dacht je dat Jezus van Nazareth het leven zo mooi vond? Nee, niet het gebruikelijke antwoord meteen geloven, er wordt wat inleving van de lezer gevraagd. Wat denk je zelf? De hele tijd eerlijk zijn tot aan de spijkers toe? Volgelingen doen dat niet want Jezus heeft de zonden al weggenomen, maar ik heb het niet over volgelingen. Kun je Jezus nu zijn?

.

Ja. Ik laat al mijn overwegingen los en mijn beste jeugdvriend binnen. Ik herinner me een gesprek met mijn ouders waarin ik zei: Jezus wil niet gevolgd, Jezus wil verstaan worden in mijn vorm! Mijn vader zei toen dat ik teveel hooi op mijn vork nam. Ik zei dat het hooi er allang lag.

.

Er is een miniem verschil tussen zien en menen gezien te hebben. Niemand heeft ooit gezien. Gezien hebben is altijd leugen en onwaar. Dit te zien verlaat ieder standpunt en legt het hoofd nergens meer te ruste. Dit te zien is verloren raken en je eigen geboorte en de dood als projectie beleven die niet kan bestaan zonder dit vreemde harnas dat mijn leven heet. Dit harnas, Narcis & God, deze noties vrijen heerlijk in mij.

.

 

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De dood bestaat niet

  1. De dood is wellicht de hoogste staat van bewustzijn waarbij men zich realiseert dat alles maar gedroomd is..:)

  2. Joost Lips zegt:

    Fraai geformuleerd Rudolf; kan ik me geheel in vinden.

Geef een reactie

